ZA ČURUG SE ČULO I U PEKINGU Čuružanima komšija Emir Kusturica, predsednik Srbije im obećao i autoput, CENE NEKRETNINA VEĆ SKAČU
Iako su u poslednje vreme navikli da im se selo sve češće pojavljuje u medijima, Čuružani su pomalo nespremni dočekali vest da će jedan deo novog autoputa koji će spajati Beograd, Zrenjanin i Novi Sad, prolaziti u blizini njihovog mesta.
Ekipa „Dnevnika” posetila je Čurug, dan nakon što su u dalekom Pekingu potpisani ugovori sa kineskim kompanijama o izgradnji novih puteva kroz Vojvodinu i Srbiju.
- I u Kini su čuli za naš Čurug jer je to najpoznatije selo u Srbiji. Ne samo zbog tog autoputa koji će da se gradi tu blizu sela, nego i zbog naših poznatih ljudi. Kroz istoriju je bilo dosta slavnih ličnosti odavde, a iz Čuruga je, kao što znate, patrijarh Porfirije, a odskora tu na Bisernom ostrvu na Staroj Tisi vikendicu ima i Emir Kusturica. Posećivali su nas razni predsednici, zato i treba novi autoput da nam bude blizu – priča Zdravko, čuruški penzioner kojeg smo zatekli na klupi u centru sela.
Društvo za susednim stolom u lokalnom kafeu, je nešto načulo o novom putu, ali kako kažu nisu sigurni kuda će taj put tačno prolaziti i koliko će biti udaljen od Čuruga.
- Putna mreža prema Novom Sadu i Bečeju je i sad solidna, ali je sam asfalt dosta loš, naročito prema Bečeju pa bi i to trebalo popraviti, ako se već planiraju novi putevi. A mogli bi i sportsku halu konačno da završe… - nabraja Dragan listu želja meštana Čuruga.
U Mesnoj zajednici kažu da su informaciju o novom putu koji će prolaziti pored Čuruga i oni čuli kroz medijske izveštaje iz Pekinga kao i da ih raduje svako poboljšanje infrastrukture u selu i okolini…
U Kini je potpisan komercijalni ugovor za izgradnju autoputa Beograd-Zrenjanin-Novi Sad. Kako je rečeno deonica kreće preko Pupinovog mosta izlazi do Zrenjanina i spajaće se sa novim autoputem Zrenjanin-Novi Sad.
- Sad tamo imate običan put koji ide preko Kaća od Novog Sada i zaobilazi Žabalj. Sad ćemo povezati i Čurug, tako da ćemo imati put koji kada se spoji biće kao jedan trougao. Od Beograda do Zrenjanina, do Novog Sada pa opet do Beograda - rekao je predsednik Srbije Aleksandar Vučić u Pekingu.
Većina stanovnika Čuruga (8.700 po popisu iz 2011) bavi se poljoprivredom, ali poslednjih godina u selu je počeo da se razvija i turizam, najviše zahvaljujući vikend naselju na Staroj Tisi gde je sve više vikendica koje se iznajmljuju gostima uglavnom iz Novog Sada i Beograda.
Naravno došlo je i do naglog skoka cena nekretnina, naročito kada su u pitanju vikendice, ali su naviše otišle i cene kuća u samom selu.
- Otkako je Kusturica kupio plac na Tisi, cene su još skočile, neke luksuznije vikendice su prodate i po par stotina hiljada evra, a u selu su sada najjeftinije kuće oko 30-40 hiljada, a idu i do 150-200 hiljada evra za neke veće – priča nam na ulici Dejan koji takođe planira da svoju vikendicu na Tisi malo sredi i počne da izdaje. – Ako taj novi put bude blizu Čuruga, vikendice na Tisi će verovatno biti još traženije i ljudi će moći nešto dodatno da zarade od izdavanja – priželjkuje on.
Ono što bi novi put doneo ne samo meštanima Čuruga već i svih drugih mesta (Žabalj, Đurđevo, Kać) koja se naslanjaju na sadašnji put između Novog Sada i Zrenjanina jeste rasterećenje tog putnog pravca kojim svakodnevno prolaze hiljade putničkih i naročito teretnih vozila zbog čega je vožnja ovom trasom poslednjih godina dosta usporena.
Autoput između Beograda, Zrenjanina i Novog Sada biće dug 105 kilometara i proglašen je za projekat od posebnog značaja. U sistemu putne mreže Srbije ovaj vojvođansi koridor prepoznat je kao osnovna veza na pravcu sever-jug. Pređašnjom planskom dokumentacijom predviđena je saobraćajnica dužine 100 kilometara, s nekoliko saobraćajnih petlji, na teritoriji četiri grada i opštine, odnosno na ukupno četiri hiljade hektara.
Na trasi novog autoputa od petlje „Borča“ do petlje „Novi Sad – Istok“, gradiće se 12 petlji, dva mosta preko Tamiša, jedan preko Tise i nadvožnjak preko železničke pruge kod Perleza. Moguće da će ih sada biti i više kada se trasa usmeri prema Čurugu kako je najavljeno. Petlje su predviđene u čvorovima Ovča, Sefkerin, Kovačica, Orlovat, Ečka, Aradac, Žabalj, Kać i Novi Sad – Istok, a Zrenjanin će imati tri izlaza na autoput, u čvorovima Zrenjanin – Istok, Zrenjanin – Sever i Zrenjanin – Zapad. Dužina autoputa od petlje „Borča“ do krajnje tačke na obilaznici oko Zrenjanina biće 58 kilometara, a od Zrenjanina do Novog Sada 45. Prolaziće teritorijama opština Beograd – Palilula, Opovo, Kovačica, Žabalj i gradova Pančevo, Zrenjanin i Novi Sad.
Trasa je prvobitno bila planirana u obliku ćiriličnog slova P ali je već nekoliko puta menjana. Petlja Ečka je, u odnosu na Prostorni plan, na zahtev zrenjaninskih privrednika i zbog potreba Linglonga, pomerena nekoliko kilometara bliže Zrenjaninu, ka budućoj fabrici guma.
Osim toga, Grad Beograd je insistirao da se u projekat gradnje brzog puta Beograd-Zrenjanin uključi i Zrenjaninski put, pa će tako stanovnici Zrenjanina i okolnih mesta moći brže da se uključuju na Koridor 10. Planirani pravac od Beograda do Zrenjanina se kasnije može iskoristiti za povezivanje sa Kikindom i dalje, odnosno za formiranje „Banatske magistrale“.
Niko Perković