U Srbiji 342.000 trgovaca - i nije dovoljno
NOVI SAD: Na gotovo svakom uglu u gotovo svakom gradu, pre svega većem, gotovo svakog dana otvori se nova prodavnice, a najviše onih u kojima se prodaju namirnice.
Otvaraju se prodavnice postojećih trgovinskih lanaca i nije neobično da u krugu od oko 200 metara ima nekoliko radnji istog lanca, a svakako više radnji različitih trgovinskih lanaca, a na tržištu se pojavljuju i novi igrači u toj delatnosti.
Nesumnjivo je da je gužva na tržištu velika i da se i mnoge radnje zatvaraju, ali bi se slobodno moglo reći da je na tržištu više onih koji opstaju.
Iako je pitanje da li je srpskom tržištu potrebno toliko prodavnica, izvesno je da sektor trgovine zapošljava veliki broj ljudi. Naime, 2009. godine u tom sektoru bio je zaposlen 343.121 radnik, a najviše u trgovini na malo, gde ih je svakog dana na radno mesto išlo 175.214. Na kraju prošle godine u tom sektoru je radilo 339.150 radnika, ali je broj zaposlenih u trgovini na malo značajno veći – 201.477, odnosno oko 26.000 više nego pre deset godina. Istovremeno, u trgovini na veliko je broj zaposlenih sa 134.232, koliko ih je bilo 2009. godine, na kraju prošle godine opao na 109.551.
Po rečima sekretara Udruženja za trgovinu u Privrednoj komori Srbije Žarka Malinovića, trgovina je grana u kojoj se zapošljava najviše ljudi i u kojoj je potreba za radom snagom stalna.
To potvrđuje i to što je u tom sektoru stalno raste broj zaposlenih pa ih je u drugom kvartalu ove godine bilo 342.648, što je oko 2.000 više nego u prvom kvartalu, a u odnosu na isti kvartal prošle godine čak 4.200 više, kaže Malinović.
Kako dodaje, najveći broj radnih mesta je u maloprodaji, ali su rast zabeležile i trgovina na malo i na veliko.
Malinović ukazuje na to da su radnici u trgovini uvek potrebni, da je trgovina radno intenzivna delatnost, a da je veoma često rad u trgovini za mnoge samo privremeno rešenje – dok se ne nađe posao u struci.
Trgovinski lanci koji posluju u Srbiji spadaju u veće poslodavce jer zapošljavaju veliki broj radnika. Među njima su svakako „Delez”, gde radi oko 12.000 ljudi, kao i „Merkator”, u kojem ima oko 9.000 zaposlenih.
Jedan od najvećih domaćih domaćih trgovaca svakako je „Univereksport”, koji zajedno s „Trgoprometom” zapošljava oko 3.000 radnika, kaže Žarko Malinović.
Trgovina je veoma važna jer je, osim što je most između proizvođača i potrošača, sposobna da angažuje i apsorbuje radnu snagu odmah, bez obzira na struku i stepen obrazovanja. Dobro je poznato da trgovina ima konstantnu potrebu za radnom snagom, pre svega u maloprodaji, a u to se može uveriti svako jer su u svim trgovinskim lancima otvoren konkursi za radna mesta. Najviše nedostaju prodavci, potom i radnici na specijalizovanim pozicijama, poput mesara, pekara, radnika na delikatesu, a sve više i menayeri. Budući da je izmena radnika u trgovini velika i da je potreba za radnicima stalna, izvesno je da je potrebno i da se povećaju zarade u toj delatnosti, navodi Malinović.
Rastu sektora trgovine, ukazuje naš sagovornik, doprineo je veoma dobar zakondovani okvir, pošto za početak tu ne treba mnogo novca, a biznis se može pokrenuti samostalno. Ipak, on naglašava i da je pogrešno uverenje da je trgovina jednostavna delatnost i da se može lako raditi, a da nije tako, uverili su se mnogi koji su se upustili u taj biznis – i nisu opstali na tržištu.
D. Mlađenović