Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Tek svaka deseta opština ima rezervni računarski centar

10.03.2020. 12:43 12:46
Piše:
Foto: pixabay.com

Stepen zaštite podataka u slučaju potencijalnh hakerskih napada na informacione sisteme lokalnih samouprava može se znatno povećati ako bi se unapredili informacioni sistemi, procedure za upravljanje podacima i znanja IT službenika na lokalu.

Poslednje istraživanje, koje je NALED sproveo 2018. u okviru projekta za jačanje kapaciteta lokalnih samouprava u oblasti informacione bezbednosti i zaštite podataka o ličnosti, pokazalo je da gotovo svaka druga opština ili grad nemaju usvojen plan oporavka u slučaju uspešnog hakerskog napada, a da uopšte ne bi došli u tu situaciju, preporučeno je da uspostave procedure za zaštitu podataka i postupanje zaposlenih, da instaliraju nove, licencirane softvere, kao i da investiraju u savremenu bezbednosnu opremu. Uz podršku članica Saveza za e-upravu i eksperata iz kompanija „Ašeco SEE”, „Komtrejd”, IBM, KPMG, SAGA, SBS i SAP, organizovani su seminari za predstavnike više od 120 lokalnih samouprava, a za njih deset su simulirani tzv. etički hakerski napadi u cilju provere nivoa bezbednosti.

Tri od četiri lokalne samouprave nijednom nisu uradile procenu bezbednosti informacionog sistema

– Tri od četiri lokalne samouprave nijednom nisu uradile procenu bezbednosti informacionog sistema, a njih 45 tvrdilo je da ne rade enkripciju, odnosno šifrovanje osetljivih podataka – rekla je šefica Jedinice za digitalizaciju i konkurentnost u NALED-u Dragana Ilić. – Zato su NALED i RATEL, u saradnji s Kancelarijom za IT i eUpravu, Ministarstvom trgovine i Ministarstvom unutrašnjih poslova, od oktobra 2019. do januara 2020. organizovali dodatne edukacije za izradu akata i procedura neophodnih za informacionu bezbednost i praktične vežbe reagovanja na sajber-napade u lokalnim samoupravama. Ipak, mora da se radi mnogo više, a prvi korak je usvajanje i implementacija nacionalnog programa razvoja eUprave.


Menjati lozinke

Problem predstavlja i korišćenje otvorene (Wi-Fi) ili nedovoljno zaštićene mreže za pristup bazama, osetljivim podacima i podacima o ličnosti. Iako lokalna administracija smatra da su lozinke dovoljno jake – retko ih menjaju, na šest ili osam meseci.

Tako je jedna od ključnih preporuka da se unapredi upotreba lozinki i autentikacije i da se službenicima ograniči pristup podacima koji im nisu u nadležnosti.


Lokalne samouprave gotovo svakodnevno beleže napade na informacioni sistem putem i-mejla. Međutim, tek svaka druga pravi rezervne kopije podataka na dnevnom nivou dok manje od deset odsto ima neku vrstu rezervnog računarskog centra u slučaju pada glavnog računarskog sistema. Iako svi koriste antivirus-programe, često su to besplatne verzije s nedovoljnim stepenom zaštite.

Kakvo je trenutno stanje na lokalu u pogledu informacione bezbednosti i kako podržati opštine i gradove da bolje zaštite svoje podatke pokazaće nova analiza koju će NALED i Savez za e-upravu predstaviti 20. marta u Beogradu.

E. D. N.

Piše:
Pošaljite komentar