Svaki šesti kupac u Srbiji pazari u Agrokoru
Ođeci nevolja u kojima se našla hrvatska kompanija “Agrokor”, čuli su se u celom regionu, pa naravno i u Srbiji. Naime, u ovom koncernu radi više od 60.000 ljudi u svim državama regiona, od kojih u Srbiji više od 10.000.
Pored onih koji rade u trgovini, dosta je i zaposlenih u prerađivačkoj industriji, jer Agrokor u Srbiji ima osam firmi - Frikom, Dijamant, Ideju, Merkator, Super karticu, Kikindski mlin, MG mivelu i Novu slogu. Zbog toga i nije neobično što se Agrokorom bave i najviši predstavnici vlada zemalja u regionu, a polovinom prošle nedelje u Beogradu su se sastali ministri trgovine četiri zemlje ovom povodom, i izvesno je da se situacija prati i da su svi zaintereosvani da se ona drži pod kontrolom kako bi se zaštitilo sopstveno tržište i sačuvala radna mesta.
I dok su u Hrvatskoj, zbog dešavanja u Agrokoru, zaposlenima kasnile plate, a dobavljači, na kratko, zaustavili snabdevanje trgovina koje su u sastavu ovog koncerna, u Srbiji takvih problema nije bilo, a uveravanja su da ih neće ni biti. Budući da u Srbiji “Merkator S”, u okviru kojeg posluju i kompanije “Ideja” i “Roda”, zauzimaju veliki deo domaćeg tržišta, eventualni poremećaji bili bi vidljivi, ali rafovi su puni i radi se bez ikakavih problema.
Naime, na domaćem tržištu, kada je trgovina u pitanju, posluje veliki broj firmi, od onih sasvim malih, pa do velikih trgovinskih lanaca. Prodavnice prehrambene robe su najdominatnije i, slobodno se može reći, ima ih na svakom ćošku. Ipak, ima velikih i malih igrača, pa tako u Srbiji u ukupnoj maloprodaji, prema dostupnim podacima, kada su trgovinski lanci u pitanju, najeći udeo pripada kompanijama “Merkator S” i “Delez Srbija”, pošto zajedno drže kolač veći od 30 posto. Naime, učešće kompanije “Merkator S” je oko 16 odsto, dok “Delez Srbija” ima 15 osto učešća na tržištu. Ostali trgovinski lanci na srpskom tržištu imaju daleko manji udeo, pa je tako udeo Domaćeg trgovinskog lanca, koji okuplja 14 članica - 4,5 odsto, a potom slede “Metro” sa tri odsto učešća, koliko ima i DIS. Učešće “Univereksporta” na domaćem tržištu iznosi dva odsto, isto toliko je i učešće “Amana”, “ Gomeks” je na jedan posto, “Veropulos” je na 0,5 odsto...
Plasman trgovinskih lanaca na tržištu Srbije osvaja se na osnovu prometa koji se ostvaruju, a kako kaže sekretar Udruženja za trgovinu Privredne komore Srbije Žarko Milinović, tržišno učešće trgovinskih lanaca je i veće ukoliko se posmatra samo trgovina prehrambenom robom.
Po njegovim rečima, sadašnja situacija s Akrokorom ni na koji način se nije prelila na domaće tržište, “Merkator S” u Srbiji posluje stabilno i bez ikakvih problema, a dobavljači ovog trgovinskog lanca imaju poverenja u njegovo poslovanje.
- “Meraktor S” nije direktno povezan s Agrokorom, odnosno ova kompanija je sto posto vlasništvo kompanije “Merkator” DD u Ljubljani -kaže Milinović. - Njegovo poslovanje zaštićeno je kupoprodajnim ugovorom i imovina se ne može se koristiti kao garancija za dugove Agrokora, a nije se mogla koristi ni za zaduživanje ovog hrvatskog koncerna.
Milinović ističe da se, kada je reč i velikim i razgranatim trgovinskim lancima, koji imaju značajan udeo na nekom tržištu, retko dešava da prestanu da posluju.
- Za trgovinske lance, u kojima radi veliki broj ljudi i koji su dobro pozicionirani na tržištu uvek ima zainteresovanih za preuzmanje pa je sigurno bi bilo onih koji bi kupili Merkator, jer svi pokazatelji govere da je reč o stabilnom preduzeću - rekao je Milinović.
D. Mlađenović
Poremećaj u radu velikih trgovina - veliki problem
Premećaji u radu - prazni rafovi, pad prometa, zatvaranje prodavnica, otpuštanje radnika, trgovinskih lanaca koji zapošljavaju veliki broj ljudi i imaju značajan udeo na nekom tržištu, sigurno bi se negativno odrazio na ukupna privredna kretanja. Izvesno je da slični poremećaji u radu kod manjih učesnika na tržištu znače veliki problem za one koji se u toj situaciji nađu, ali je nevolja, kad je slika mnogo šira, daleko veća i teže rešiva.