Studenti napravili jedinstveno vozilo: I mi formulu za trku imamo
Prvo trkačko vozilo na električni pogon, delo Formula student tima “Drumska strela”, predstavljno je na nedavno održanom Sajmu električnih vozila u Novom Sadu.
Iza ovog projekta stoji tim studenata sa osam beogradskih fakulteta. Vozilo sa novom litijum-jonskom baterijom dostiže brzinu od 100 kilometara na sat za manje od tri sekunde.Ceo projekat je pokrenut 2019 godine, ali je usled pandemije znatno usporen.
- Prošle godine smo 16. decembra prikazali prvo ikada napravljeno trkačko električno vozilo. Time smo počeli taj novi kult i pionirski skok u tehnologiji. Prešli smo na elektro-pogon i sa cevaste šasije, na novu karbonsku koja je neki vid luksuza. Načinili smo promene i u vezi sa simetrijom vozila. Vozač se ne nalazi u sredini već je pomeren u stranu u levo. Neke od novena su i promene baterija, umesto da bude iza vozača, sada je pored njega – kazao je Bogdan Čarapić, vođe tima „Drumska strela” za „Dnevnik”.
Kaže da nastavljaju i dalje, te planiraju da naprave još bolje vozilo sledeće godine.
- Uvideli smo probleme, treba sve to da stavimo na papir i da vidimo gde smo grešili i samim tim da napravimo bolju verziju vozila koje imamo sada – kazao je Čarapić.
Studenti Univerziteta u Beogradu su još u novembru 2010. godine osnovali Udruženje „Studentska tehnička takmičenja” i odmah potom pokrenuli prvi projekat. Godinama unazad su pravili formule sa motorom na unutrašnje sagorevanje.
U međuvremenu su oformili prvi „Formula student tim„, pod nazivom „Drumska strela”. Jedanaest studenata Mašinskog fakulteta i Fakulteta organizacionih nauka su u prvoj sezoni, 2011.godine, mesecima radili na razvoju koncepta vozila. Učestvovali su na najprestižijem takmičenju u Velikoj Britaniji i na tom takmičenju osvojili treće mesto. Dve godine kasnije, na takmičenjima u Italiji i u Velikoj Britaniji, direktori velikih kompanija, poput Erbasa i Mercedesa lično su posetili boks srpskog tima. Bili su impresionirani činjenicom da je jedan mali tim iz Srbije uspeo da za godinu dana od koncepta vozila stvori kompetitivan bolid, bez prethodnog takmičarskog iskustva. U narednim sezonama, tim je učestvovao na više od 15 takmičenja sa osam vozila i ostvario zavidne rezultate, takmičeći se na stazama na kojima se voze trke Formule 1.
Tako su 2016. godine razvili prvi idejni projekat elektrovozila i za isti osvojili treće mesto na takmičenju u Italiji. Dve godine kasnije, osnivaju tim koji se bavi projektovanjem i izradom električnog vozila, a cilj je bio da se za manje od dve godine razvije i konstruiše prototip automobila na električni pogon za neprofesionalne autokros i sprint trke.
Tim broji više od 100 studenata, sa osam fakulteta Univerziteta u Beogradu: Mašinski, Tehnološko-metalurški, Elektrotehnički, Ekonomski, Arhitektonski, Pravni, Vojna akademija kao i Fakultet organizacionih nauka.
Veliki izazov za mlad i ambiciozan tim bio je projekat vozila na električni pogon za koje su razvili unikatne litijum-polimerske baterije. Dinamiku elektro formule dodatno poboljšava i pogon na sva četiri točka, što omogućava nezavisno upravljanje svakim točkom ponaosob.
Kako se ceo svet okreće električnim automobilima, odluka da i tim krene ovim putem kažu bila je potpuno očekivana.
S. Aničić Ilić