clear sky
5°C
22.10.2024.
Нови Сад
eur
117.0275
usd
107.7403
Сачуване вести Претрага Navigacija
Подешавања сајта
Одабери писмо
Одабери град
  • Нови Сад
  • Бачка Паланка
  • Бачка Топола
  • Бечеј
  • Београд
  • Инђија
  • Крагујевац
  • Лесковац
  • Ниш
  • Панчево
  • Рума
  • Сомбор
  • Стара Пазова
  • Суботица
  • Вршац
  • Зрењанин

Студенти направили јединствено возило: И ми формулу за трку имамо

14.09.2022. 11:49 11:58
Пише:
Фото: Дневник (Ф. Бакић)

Прво тркачко возило на електрични погон, дело Формула студент тима “Друмска стрела”, представљно је на недавно одржаном Сајму електричних возила у Новом Саду.

Иза овог пројекта стоји тим студената са осам београдских факултета. Возило са новом литијум-јонском батеријом достиже брзину од 100 километара на сат за мање од три секунде.Цео пројекат је покренут 2019 године, али је услед пандемије знатно успорен.

- Прошле године смо 16. децембра приказали прво икада направљено тркачко електрично возило. Тиме смо почели тај нови култ и пионирски скок у технологији. Прешли смо на електро-погон и са цевасте шасије, на нову карбонску која је неки вид луксуза. Начинили смо промене и у вези са симетријом возила. Возач се не налази у средини већ је померен у страну у лево. Неке од новена су и промене батерија, уместо да буде иза возача, сада је поред њега – казао је Богдан Чарапић, вође тима „Друмска стрела” за „Дневник”.

Каже да настављају и даље, те планирају да направе још боље возило следеће године.

- Увидели смо проблеме, треба све то да ставимо на папир и да видимо где смо грешили и самим тим да направимо бољу верзију возила које имамо сада – казао је Чарапић. 

Студенти Универзитета у Београду су још у новембру 2010. године основали Удружење „Студентска техничка такмичења” и одмах потом покренули први пројекат. Годинама уназад су правили формуле са мотором на унутрашње сагоревање.

У међувремену су оформили први „Формула студент тим„, под називом „Друмска стрела”. Једанаест студената Машинског факултета и Факултета организационих наука су у првој сезони, 2011.године, месецима радили на развоју концепта возила. Учествовали су на најпрестижијем такмичењу у Великој Британији и на том такмичењу освојили треће место. Две године касније, на такмичењима у Италији и у Великој Британији, директори великих компанија, попут Ербаса и Мерцедеса лично су посетили бокс српског тима. Били су импресионирани чињеницом да је један мали тим из Србије успео да за годину дана од концепта возила створи компетитиван болид, без prеthodnog такмичарског искуства. У наредним сезонама, тим је учествовао на више од 15 такмичења са осам возила и остварио завидне резултате, такмичећи се на стазама на којима се возе трке Формуле 1.

Тако су 2016. године развили први идејни пројекат електровозила и за исти освојили треће место на такмичењу у Италији. Две године касније, оснивају тим који се бави пројектовањем и израдом електричног возила, а циљ је био да се за мање од две године развије и конструише прототип аутомобила на електрични погон за непрофесионалне аутокрос и спринт трке.

Тим броји више од 100 студената, са осам факултета Универзитета у Београду: Машински, Технолошко-металуршки, Електротехнички, Економски, Архитектонски, Правни, Војна академија као и Факултет организационих наука.

На сва четири точка

Велики изазов за млад и амбициозан тим био је пројекат возила на електрични погон за које су развили уникатне литијум-полимерске батерије. Динамику електро формуле додатно побољшава и погон на сва четири точка, што омогућава независно управљање сваким точком понаособ.

Како се цео свет окреће електричним аутомобилима, одлука да и тим крене овим путем кажу била је потпуно очекивана.

        С. Аничић Илић

Аутор:
Пошаљите коментар