Sa sumnjivom agencijom letovanje postane katastrofa
NOVI SAD: Da se letovanje ne bi pretvorilo u katastrofu, pre puta potrebno je dobro proveriti s kojom i kakvom agencijom se putuje i kakav se ugovor s njom sklapa.
Situacija koje su se dešavale nekoliko godina ranije, kada su putnici, i pored plaćanja aranžmana, ostali kratkih rukava, sada gotovo da nema, značajan deo pritužbi reši se u korist putnika/potrošača, ali opreza nikad dovoljno.
Najveći broj domaćih turista se na destinaciji koju su odabrali dobro provede i bude zadovoljan uslugom i ispunjenjem ugovora jer su pritužbe retke. Naime, u odnosu na ukupan broj putnika, žali se manje od jednog procenta, ali ima i onih koji se s odmora vrate nezadovoljni. Domaći turisti najčešće se žale na kvalitet prevoza i/ili smeštaja, potom zbog udaljenosti smeštaja od mora, ima žalbi vezanih za vodiče, kao i predstavnike agencija. Uz to, ima i žalbi koje uopšte ne zavise od agencije pa se neki putnici, recimo, žale zbog naplate parkinga ili velikog broja komaraca, čak i nedovoljno slanog mora ili da plaža nije udobna.
Dakle, početak sezone godišnjih odmora je na pragu, mnogi građani već obilaze turističke agencije u potrazi za aranžmanom koji im najviše odgovara. Pritom, naravno, vode računa o tome da, birajući odgovarajuću destinaciju, pronađu i ponudu najbolju za kućni buyet, ali je najvažnije izabrati agenciju koja valjano radi i povesti računa o tome da se ponuda poklapa s onim što putnik želi.
Po rečima direktora Nacionalne asocijacije turističkih agencija JUTA Aleksandra Seničića, prilikom planiranja odlaska na putovanje izuzetno je važno da se svi putici dobro informišu o agenciji preko koje uplaćuju aranžman, da pažljivo pročitaju program putovanja i da prilikom sklapanja ugovora povedu računa o tome da se ono što žele da bude sastavni deo aranžmana nalazi u ugovoru.
Ugovor ne sme i ne može biti usmen jer usmeni dogovor ne podleže pravnim dejstvima pa zato treba dobro pogledati program putovanja koji agencija nudi, i recimo, ako se ugovara soba s pogledom na more, onda taj zahtev mora biti sastavni deo ugovora, kaže Seničić.
Kako dodaje, potrebno je i pročitati i upoznati se s opštim uslovima putovanja da bi putnici znali i svoje obaveze – od toga kakvi su uslovi plaćanja, do toga do kad može da se otkaže putovanje i pod kojim uslovima to može da se učini.
Po njegovim rečima, putnici koji nisu zadovoljni određenom uslugom – a najčešće je reč o smeštaju – odmah treba da kontaktiraju s agencijom i upute žalbu jer to omogućava da se problem reši na licu mesta i veoma brzo. On ukazuje i na to da se preporučuje prihvatanje alternativnog smeštaja te da se po povratku ponovo podnese žalba i zahteva umanjenje cene, a da se prijavljivanjem nedostatka odmah na najbolji način obezbeđuje uvid u razliku između onoga što je uplaćeno i onoga što je kao alternativa obezbeđeno.
Aleksandar Seničić kaže da se na tržištu pojavljuju i turističke agencije koje ne rade u skladu s važećim propisima i da to nanosi veliku štetu onima koji rade uredno.
Da bi se izbegle neprijatnosti, izuzetno je važno da se proveri agencija preko koje se uplaćuje aranžman, kupuju avionske karte ili ugovara bilo kakav turistički aranžman. Poslovanje onih koji ne rade po propisma ugrožava tržište i baca ljagu na ogromnu većinu onih koji rade dobro, a nadležni organi trebalo bi preduzmu korake da se tako nešto ne dešava.
Seničić kaže da turističke agencije – članice JUTA veoma vode računa o poštovanju ugovora i obezbeđuju zaštitu putnicima, te da JUTA ima i svoju arbitražu, po čemu je jedinstvena u ovom delu Evrope.
Zahvaljujući projektu „JUTA garancija putovanja”, oko 250 turističkih agencija – članica JUTA obezbeđuje veoma kvalitetnu zaštitu putnika. Zahvaljujući „JUTA garanciji putovanja” obezbeđen je povraćaj novca putnicima u najkraćem mogućem roku, besplatan smeštaj na destinaciji u slučaju kada ga turistička agencija nije obezbedila ili nije platila, besplatan povratak s destinacije, a u ponudi je i mogućnost obezbeđivanja alternativnih putovanja u slučaju kada putnici nisu otputovali te besplatna arbitraža za slučajeve delimičnog neispunjenja programa putovanja, kao i pravna pomoć korisnicima/putnicima i turističkim agencijama, kaže Seničić.
Po njegovim rečima, turističke agencije, članice JUTA, na više od 300 destinacija imaju svoje predstavnike, a reč je o oko 700 ljudi, koji su na raspolaganju 24 sata i koji su spremni da reaguju odmah i reše problem, te da je putnicima na raspologanju i kontakt preko društvenih mreža.
D. Mlađenović