Prosečna starost srpskih automobila 17 godina
NOVI SAD: U Srbiji ima više od dva miliona vozila čija je prosečna starost 17 godina, a činjenica da većina ima euro3 ili euro4 motor i da reciklaža nije na zavidnom nivou, signal je da je neophodno raditi na rešavanju problema i podsticanju kupovine eko-vozila da bi se zagađenje smanjilo, rečeno je na javnoj debati „Upravljanje otpadnim vozilima u Srbiji” u PKS-u.
Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan najavio je da se narednih dana očekuje usvajanje pravilnika kojim će biti predviđene subvencije za kupovinu električnih i hibridnih automobila, kao jedna od mera za smanjenje zagađenja životne sredine u Srbiji. Ovih dana očekuje se i usvajanje uredbe kojom će biti predviđena podsticajna sredstva za reciklažu polovnih automobila koji se više ne koriste. Sve to će, kaže, doprineti tome da se unapredi stanje u oblasti životne sredine.
Trivan je rekao i da u Srbiji reciklaža automobila nije na željenom nivou, i ukazao na nelogičnost da se za automobile koji se uvoze, a novi su, postoji obaveza da se plate ekološke takse i naknade, dok se za polovna vozila to ne plaća.
Već smo u razgovorima o tome i pokrenućemo inicijativu da se to izmeni i da oni takođe plaćaju ekološku naknadu koju plaćaju uvoznici novih, rekao je Trivan.
Direktor PKS-ovog Sektora za strateške analize, usluge i
internacionalizaciju Mihailo Vesović je rekao da su se mnogi ekološki problemi nagomilali i da podaci po kojima prosečna starost automobila iznosi 17 godina ne zvuče dobro, što znači da ima i vozila starijih od 30 godina.
Važno je da se u rešavanje ekoloških problema uključi stručna javnost, rekao je Vesović.
Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Miloš Petrović istakao je da predstavnici te asocijacije već godinama ukazuju na to da uvoznici novih vozila plaćaju ekološku taksu od 12.000 dinara po toni, a da fizička lica ne plaćaju taksu za polovnjake.
Kaže i da je važno što je država porepoznala značaj podsticanja kupovine električnih i hibridnih vozila.
Navodi podatak da je u Srbiji registrovano samo 48 električnih vozila i 342 hibridnih, što je, kaže – poražavajuće.
Nadam se da ćemo s ovom novom merom imati čistije automobile, i da će biti zabranjena vozila koje je Evropa zabranila jer, ako nisu dobri njima, nisu dobri ni za nas, rekao je Petrović.
U Srbiju se svake godine uveze oko 30.000 novih putničkih vozila, 2019. ih je uvezeno 34.000, dok je polovnih pet puta više i ona su starija od 10-15 godina.
Član Upravnog odbora C.I.O.S. grupe iz Hrvatske Željko Teufel ukazao je na primer Hrvatske, u kojoj se za svako uvezeno vozilo mora platiti ekološka naknada, i dodao da taj novac ide dalje iz Fonda, preko sakupljača, vlasnicima.
Naknada iznosi oko 130 evra po toni i stimulativna je te oni imaju interes da predaju vozila, da ona ne završavaju u prirodi i da se ne spaljjuju na neekološki način, istakao je Teufel.
Ako vozila stara 20 godina mogu da se legalno uvezu i voze, a onda imamo problem zagađenje, jasno je šta treba da se uradi, rekao je Petrović.
Kako je dodao, u Srbiji ima 2,2 miliona vozila, od tog broja je 1,9 milion putničkih, a 1,7 milion ima motor euro3 ili euro4.
Ozbiljan problem, kako navodi, predstavlja to što 1,2 milion vozila neće moći da prođe tehnički pregled.
D. Mlađenović