Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Prosečna starost srpskih automobila 17 godina

15.02.2020. 09:20 09:23
Piše:
Foto: Dnevnik (Aleksandra Erski)

NOVI SAD: U Srbiji ima više od dva miliona vozila čija je prosečna starost 17 godina, a činjenica da većina ima euro3 ili euro4 motor i da reciklaža nije na zavidnom nivou, signal je da je neophodno raditi na rešavanju problema i podsticanju kupovine eko-vozila da bi se zagađenje smanjilo, rečeno je na javnoj debati „Upravljanje otpadnim vozilima u Srbiji” u PKS-u.

Ministar zaštite životne sredine Goran Trivan najavio je da se narednih dana očekuje usvajanje pravilnika kojim će biti predviđene subvencije za kupovinu električnih i hibridnih automobila, kao jedna od mera za smanjenje zagađenja životne sredine u Srbiji. Ovih dana očekuje se i usvajanje uredbe kojom će biti predviđena podsticajna sredstva za reciklažu polovnih automobila koji se više ne koriste. Sve to će, kaže, doprineti tome da se unapredi stanje u oblasti životne sredine.

Trivan je rekao i da u Srbiji reciklaža automobila nije na željenom nivou, i ukazao na nelogičnost da se za automobile koji se uvoze, a novi su, postoji obaveza da se plate ekološke takse i naknade, dok se za polovna vozila to ne plaća.

Već smo u razgovorima o tome i pokrenućemo inicijativu da se to izmeni i da oni takođe plaćaju ekološku naknadu koju plaćaju uvoznici novih, rekao je Trivan.

Direktor PKS-ovog Sektora za strateške analize, usluge i

internacionalizaciju Mihailo Vesović je rekao da su se mnogi ekološki problemi nagomilali i da podaci po kojima prosečna starost automobila iznosi 17 godina ne zvuče dobro, što znači da ima i vozila starijih od 30 godina.

Važno je da se u rešavanje ekoloških problema uključi stručna javnost, rekao je Vesović.

Predsednik Srpske asocijacije uvoznika vozila i delova Miloš Petrović istakao je da predstavnici te asocijacije već godinama ukazuju na to da uvoznici novih vozila plaćaju ekološku taksu od 12.000 dinara po toni, a da fizička lica ne plaćaju taksu za polovnjake.

Kaže i da je važno što je država porepoznala značaj podsticanja kupovine električnih i hibridnih vozila.

Navodi podatak da je u Srbiji registrovano samo 48 električnih vozila i 342 hibridnih, što je, kaže – poražavajuće.

Nadam se da ćemo s ovom novom merom imati čistije automobile, i da će biti zabranjena vozila koje je Evropa zabranila jer, ako nisu dobri njima, nisu dobri ni za nas, rekao je Petrović.

U Srbiju se svake godine uveze oko 30.000 novih putničkih vozila, 2019. ih je uvezeno 34.000, dok je polovnih pet puta više i ona su starija od 10-15 godina.


Ulaznica da se plati

Član Upravnog odbora C.I.O.S. grupe iz Hrvatske Željko Teufel ukazao je na primer Hrvatske, u kojoj se za svako uvezeno vozilo mora platiti ekološka naknada, i dodao da taj novac ide dalje iz Fonda, preko sakupljača, vlasnicima.

Naknada iznosi oko 130 evra po toni i stimulativna je te oni imaju interes da predaju vozila, da ona ne završavaju u prirodi i da se ne spaljjuju na neekološki način, istakao je Teufel.


Ako vozila stara 20 godina mogu da se legalno uvezu i voze, a onda imamo problem zagađenje, jasno je šta treba da se uradi, rekao je Petrović.

Kako je dodao, u Srbiji ima 2,2 miliona vozila, od tog broja je 1,9 milion putničkih, a 1,7 milion ima motor euro3 ili euro4.

Ozbiljan problem, kako navodi, predstavlja to što 1,2 milion vozila neće moći da prođe tehnički pregled.

D. Mlađenović

Piše:
Pošaljite komentar
Polovnjaci se kupuju kao i pre, daleko je zabrana uvoza

Polovnjaci se kupuju kao i pre, daleko je zabrana uvoza

16.11.2019. 14:55 14:55
Uskoro pravilnik o subvencijama za eko-vozila

Uskoro pravilnik o subvencijama za eko-vozila

10.02.2020. 13:39 13:40