Prodaja prehrambenih proizvoda skočila trećinu
NOVI SAD: Više od meseca u Srbiji je zbog koronavirusa na snazi vanredno stanje, a to je značajno izmenilo način života i rada. Najveći potres u poslovanju doživele su oblasti turizma i ugostiteljstva, ali nema delatnosti u kojoj potresa nije bilo.
Kada je reč o trgovini, praktično su, osim prodavnica hrane i apoteka, sve druge radnje bile zatvorene, a nisu radile ni pijace. Ovih dana situacija se promenila, pijace su otvorene, počele su da rade i neke druge radnje i trgovine, a svi očekuju da će se u skorijoj budućnosti sve vratiti u uobičajeno stanje.
Po rečima potpredsednika Skupštine Privredne komore Vojvodine i predsednika Grupacije za trgovinu u PKV-u Spomenka Đordana, pandemija koronavirusa i mere koje su zbog toga na snazi značajno su uticale na stanje u trgovini u gotovo svim segmentima ove branše – od prodaje automobila, nameštaja, elektromaterijala do supermarketa, ali se situacija sada polako menja nabolje.
Najviše su pogođene trgovina nameštajem, belom tehnikom, automobilima... odnosno prodaja onih proizvoda koji se ne kupuju svakodnevno, a najbolja je situacija u trgovinama robe široke potrošnje, odnosno prehrambenih proizvoda, prodavnicama kućne hemije, apotekama, kaže Đordan.
Tako je, dodaje, u trgovinama prehramebnih proizvoda promet u martu i aprilu ove godine značajno veći nego u istom periodu lane – od 15 do 35 odsto.
On ističe i da su potrošači u protekla dva meseca češće odlazili u prodavnice velikih trgovinskih lanaca jer je u njima ponuda bogatija od one u manjim radnjama, ali i da se pokazalo da male trgovine, „komšijske radnje”, daju veliki doprinos snabdevanju potrošača. Po njegovim rečima, pokazalo se i da su se trgovinski lanci, kao i domaći proizvođači prehrambenih proizvoda, dobro snašli, da i pored velikih kupovina nije bilo nestašica, ili su one bile kratkotrajne, kao i da je organizacija rada u cilju zaštite i potrošača i trgovaca urađena na vreme i kvalitetno.
S druge strane, u martu i aprilu zabeležen je značajan pad prometa u trgovini nekretninama. Na osnovu zvanično raspoloživih podataka, u toj oblasti je u drugoj polovini marta promet opao oko 30 odsto. Taj trend nastavljen je i ovog meseca, a verovatno neće biti velikih promena ni u maju, odnosno sve dok se situacija ne bude vratila na pređašnje stanje, ističe Đordan.
Teško je reći koliko će vremena biti potrebno da se trgovina oporavi, a to u značajnoj meri zavisi i od vrste proizvoda kojim se trguje, kaže Spomenko Đordan.
Kako dodaje, sigurno je da je sada promet u mnogim trgovinama manji jer je i potreba za robom koja se nudi manja, kao što je, recimo, slučaj s potrošnjom naftnih derivata.
Neke oblasti u trgovini imaće veći gubitak, neke manji, negde promena neće biti, a neki segmenti uošte neće moći da nadoknade izgubljeno tokom protekla dva meseca. Sigurno je da će oporavku doprineti mere Vlade Srbije usmerene ka privredi – za likvidnost, poreske olakšice i one koja će omogućiti pravnim licima isplatu zarada zaposlenima. Tu pre svega mislim na direktna davanja malim i srednjim preduzećima i preduzetnicima – isplata zarade od 30.000 dinara tokom tri meseca za svakog zaposlenog – jer su ti privrednici u mnogo težoj situaciji nego velika trgovinska preduzeća. I za njih je predviđena podrška, ali pošto je većina radila i ostvarila veći promet, neće biti korišćena, poručuje naš sagovornik.
Naš sagovornik naglašava da je veliki rast zabeležen u onlajn prodaji te da je sigurno da bi on bio i veći da su postojeći kapaciteti veći.
Ova situacija, koju niko nije mogao predvideti pa zato ni svoje poslovanje unapred prilagoditi, širom je otvorila vrata onlajn trgovini, u kojoj je zabeležen rast od 100 odsto u odnosu na prošlu godinu. Sada su mnogi započeli pružanje te vrste usluga pa se onlajn može kupiti praktično sve – od namirnica do nameštaja. Na takav način kupovine se, kao alternativno rešenje, odlučuje mnogo potrošača, potražnja prevazilazi mogućnosti onih koji takvu vrstu usluge pružaju i zato o tome treba razmišljati u budućnosti, kaže Đordan.
D. Mlađenović