Продаја прехрамбених производа скочила трећину
НОВИ САД: Више од месеца у Србији је због коронавируса на снази ванредно стање, а то је значајно изменило начин живота и рада. Највећи потрес у пословању доживеле су области туризма и угоститељства, али нема делатности у којој потреса није било.
Када је реч о трговини, практично су, осим продавница хране и апотека, све друге радње биле затворене, а нису радиле ни пијаце. Ових дана ситуација се променила, пијаце су отворене, почеле су да раде и неке друге радње и трговине, а сви очекују да ће се у скоријој будућности све вратити у уобичајено стање.
По речима потпредседника Скупштине Привредне коморе Војводине и председника Групације за трговину у ПКВ-у Споменка Ђордана, пандемија коронавируса и мере које су због тога на снази значајно су утицале на стање у трговини у готово свим сегментима ове бранше – од продаје аутомобила, намештаја, електроматеријала до супермаркета, али се ситуација сада полако мења набоље.
Највише су погођене трговина намештајем, белом техником, аутомобилима... односно продаја оних производа који се не купују свакодневно, а најбоља је ситуација у трговинама робе широке потрошње, односно прехрамбених производа, продавницама кућне хемије, апотекама, каже Ђордан.
Тако је, додаје, у трговинама прехрамебних производа промет у марту и априлу ове године значајно већи него у истом периоду лане – од 15 до 35 одсто.
Он истиче и да су потрошачи у протекла два месеца чешће одлазили у продавнице великих трговинских ланаца јер је у њима понуда богатија од оне у мањим радњама, али и да се показало да мале трговине, „комшијске радње”, дају велики допринос снабдевању потрошача. По његовим речима, показало се и да су се трговински ланци, као и домаћи произвођачи прехрамбених производа, добро снашли, да и поред великих куповина није било несташица, или су оне биле краткотрајне, као и да је организација рада у циљу заштите и потрошача и трговаца урађена на време и квалитетно.
С друге стране, у марту и априлу забележен је значајан пад промета у трговини некретнинама. На основу званично расположивих података, у тој области је у другој половини марта промет опао око 30 одсто. Тај тренд настављен је и овог месеца, а вероватно неће бити великих промена ни у мају, односно све док се ситуација не буде вратила на пређашње стање, истиче Ђордан.
Тешко је рећи колико ће времена бити потребно да се трговина опорави, а то у значајној мери зависи и од врсте производа којим се тргује, каже Споменко Ђордан.
Како додаје, сигурно је да је сада промет у многим трговинама мањи јер је и потреба за робом која се нуди мања, као што је, рецимо, случај с потрошњом нафтних деривата.
Неке области у трговини имаће већи губитак, неке мањи, негде промена неће бити, а неки сегменти уоште неће моћи да надокнаде изгубљено током протекла два месеца. Сигурно је да ће опоравку допринети мере Владе Србије усмерене ка привреди – за ликвидност, пореске олакшице и оне која ће омогућити правним лицима исплату зарада запосленима. Ту пре свега мислим на директна давања малим и средњим предузећима и предузетницима – исплата зараде од 30.000 динара током три месеца за сваког запосленог – јер су ти привредници у много тежој ситуацији него велика трговинска предузећа. И за њих је предвиђена подршка, али пошто је већина радила и остварила већи промет, неће бити коришћена, поручује наш саговорник.
Наш саговорник наглашава да је велики раст забележен у онлајн продаји те да је сигурно да би он био и већи да су постојећи капацитети већи.
Ова ситуација, коју нико није могао предвидети па зато ни своје пословање унапред прилагодити, широм је отворила врата онлајн трговини, у којој је забележен раст од 100 одсто у односу на прошлу годину. Сада су многи започели пружање те врсте услуга па се онлајн може купити практично све – од намирница до намештаја. На такав начин куповине се, као алтернативно решење, одлучује много потрошача, потражња превазилази могућности оних који такву врсту услуге пружају и зато о томе треба размишљати у будућности, каже Ђордан.
Д. Млађеновић