Polovnjaci idu po starim cenama
NOVI SAD: Posle dvomesečnog zastoja, polako se otvara i tržište automobila u Srbiji.
Po rečima menadžera prodaje u Auto-centru „Caruso” u Novom Sadu Dragana Topalova, većina prodavaca polovnih automobila u Novom Sadu nije radila praktično od polovine marta, osim u veoma retkim slučajevima kada je bilo interesovanja kupaca. Tokom prethodna dva meseca, intresovanje kupaca bilo je veoma malo, ali ovih dana situacija se menja i tržište počinje da se budi, kaže Topalov.
Kako dodaje, svi počinju da rade, sve je više poziva, a potencijalni kupci zaintersovani su za različite kategorije automobila, u zavisnosti od svojih mogućnosti.
Po njegovim rečima, i tokom vanrednog stanja polovni automobli su se uvozili u Srbiju, iako je uvoz bio otežan i usporen, te je ponuda uobičejena. On napominje i da zastoja na tržištu sličnog sadašnjem nikad nije bilo, čak ni tokom ekonomske krize 2008. godine, tokom koje su u tom poslu ostvarivani dobri rezultati.
Teško je prognozirati kada bi se tržište moglo stabilizovati, ali to se, po mom mišljenju, neće desiti još nakoliko meseci. Što se tiče cena polovnih automlbila, ne treba očekivati sniženja jer su sva polovna vozila koja su u ponudi, kupljena po tržišnim cenama. Moguće je da će eventualnih sniženja biti, ali samo sporadično. Svakako, ne treba očekivati veliki pad cene u odnosu na one koje su važile do polovine marta, odnosno pre nego što je uvodeno vanredno stanje.
Epidemija koronavirusa i uvođenje vanrednog stanja nisu značajno uticali na cene polovnih automobila u Srbiji, odnosno na prodavce da ih koriguju, pokazala je analiza sajta polovniautomobili.com.
Analiza je obuhvatila 117.000 jedinstvenih oglasa fizičkih lica i trgovaca, koliko ih je ukupno bilo na tom sajtu od 16. marta, kada je uvedeno vanredno stanje, do 16. aprila. Pokazala je da je u periodu od mesec dana pre i nakon početka vanrednog stanja, gotovo identičan procenat onih koji su odlučili da posle oglašene prodaje dodatno spuste ili podignu prvobitnu cenu automobila.
U periodu od 16. marta do 16. aprila, na tom sajtu je bilo oko 117.000 jedinstvenih oglasa, a cena je u proseku spuštena sedam odsto u 15.923, odnosno kod 14 odsto. U istom periodu kod 4.962 oglasa (četiri odsto) cena je povećana u proseku deset odsto.
Analize pokazuju da je oko 14 odsto građana ovih dana definitivno odustalo od kupovine automobila zbog pandemije i krize koja je nastala, dok je dve trećine reklo da je kupovinu odložilo: 44 odsto dok aktuelna situacija ne prođe, 22,1 odsto da je odložilo, ali da će, ako se pojavi dobra prilika, ipak kupiti automobil.
Da nisu odustali od kupovine automobila reklo je 19 odsto anketiranih.
Kada se to uporedi s periodom pre uvođenja vanrednog stanja, od 14. februara do 15. marta, tada je kod 15 odsto oglasa cena naknadno spuštena, i to u proseku šest odsto, dok je kod četiri odsto oglasa iz tog perioda cena uvećana, i to u proseku devet odsto.
Ti podaci nam govore da novonastala situacija nije značajno uticala na one koji prodaju automobil da koriguju, odnosno spuste ili povećaju cene svojih polovnih automobila, navodi se u analizi.
Sajt je u prvoj polovni aprila sproveo među svojim registrovanim korisnicima anketu o uticaju epidemije koronavirusa na tržište automobila.
Kada je reč o cenama, velika većina anketiranih smatra da one neće pasti, ili će taj pad biti privremen, odnosno da će se cene nakon ukidanja vanrednog stanja vratiti na prethodni nivo.
D. Mlađenović