PETAR JEVREMOVIĆ IZ WIRELESS MEDIA GROUPA O TREĆEM TALASU DIGITALNOG OGLAŠAVANJA Novac će ostajati u Srbiji, a neće ići u džepove Gugla i Mete
Na panelu „Treći talas digitalnog oglašavanja: Pokretanje Retail Media mreža u Jadranskom regionu” raspravljalo se o evoluciji retail media mreža, koje se s pravom nazivaju trećim talasom digitalnog oglašavanja - nakon pretrage i društvenih medija.
Moderator panela Petar Jevremović, glavni digitalni direktor Wireless Media Groupa, pružio je odgovore na pitanja kako RMN otvaraju potpuno nove izvore prihoda za trgovce. Jedno od pitanja koje je zainteresovalo marketingaše jeste zašto su retail media (maloprodajni mediji) nazvani trećim talasom digitalnog oglašavanja.
- U periodu do 2010. godine dominantan način oglašavanja na internetu je bio kroz oglašivačke proizvode koje je kreirala kompanija Gugl, odnosno, oglašavanje kroz Gugl pretragu i Gugl banere. To je bio prvi talas digitalnog oglašavanja. Pored Gugla, u periodu drugog talasa od 2010. do 2020. godine, dominantan način oglašavanja je bio kroz društvene mreže, poput Fejsbuka, Instagrama i slično. Danas se pojavljuje retail media kao koncept digitalnog oglašavanja, i po predviđanjima, on će u mnogo kraćem roku dostići potrošnju na oglašavanje koji su prethodno dostignuti u prva dva talasa – kaže Jevremović, ističući da je glavna prednost ovakvog načina oglašavanja to što dolazi kao jedna od glavnih alternativa ciljanom oglašavanju.
Ciljano oglašavanje i kolačići
- Ciljano oglašavanje postoji danas kroz kolačiće trećih strana, a od 2025. godine postaće stvar prošlosti, usled zahteva regulatora da Gugl hrom ukine podršku za ovaj vid ciljanja u oglasnim kampanjama- kaže Jevremović. - Pored toga što donosi konkurentnu preciznost i relevantnost, oglašavanje kroz retail media će poštovati privatnost korisnika jer će se bazirati isključivo na podacima prve strane koji su prikupljeni uz saglasnost korisnika.
Na pitanje šta za Srbiju može da znači formiranje maloprodajnih medija oglašivačkih mreža, Jevremović odgovara da danas preko 70 odsto budžeta za onlajn oglašavanje u Srbiji završi u sedištima kompanija Gugl i Meta.
- U pitanju su desetine miliona evra na godišnjem nivou. Uz pomoć Retail Media Networka, potrošnja na oglašavanje će u velikoj meri ostati u Srbiji, čime se štiti lokalna ekonomija i utiče na dalji lokalni razvoj ove industrije – ističe Jevremović i dodaje: - Pored toga što je pravi trenutak za pokretanje ovakvih inicijativa, zaključak je da postoji znanje, razumevanje i zajednička želja zajednice da se oglašivačka industrija unapredi kroz partnerstva i kreiranje Retail Media sistema oglašavanja, koji će brendovima doneti bolje performanse njihovih oglasnih kampanja. IAB Srbija uskoro pokreće inicijativu formiranja lokalnog Retail Media komiteta, pa ovom prilikom upućujemo poziv kompanijama i relevantnim učesnicima da postanu deo članstva u IAB Serbia i učestvuju u radu ove organizacije – poruka je direktora Wireless Media Groupa.
Ivana Radoičić