Oko 60 odsto malih i srednjih preduzeća nema digitalnu strategiju
NOVI SAD: Digitalizacija je način i šansa da zemlje u razvoju unaprede standard i kvalitet života svojih građana. Digitalna transformacija menja način poslovanja, podiže efikasnost i kreira novu, dodatnu vrednost u svim oblastima života i rada, rekla je pre nekoliko dana srpska premijerka Ana Brnabić.
Da bi se podigla konkurentnost srpskih malih i srednjih preduzeća na evropskom tržištu, u Privrednoj komori Srbije formiran je Centar za digitalnu transformaciju, koji treba da doprinese njihovoj digitalizaciji.
Od 340 analiziranih malih i srednjih preduzeća u Srbiji u sektorima poljoprivrede, metalskom sektoru i uslugama, čak 60 odsto nema digitalnu strategiju, dok preostalih 40 odsto ima, ali se ona uglavnom tiče nabavke računara i korišćenje nekih oblika poslovne digitalne komunikacije.
Po objašnjenju savetnika predsednika PKS-a Predraga Nikolića, mala i srednja preduzeća u Srbiji nemaju dovoljno digitalnog obrazovanja i finansija, pa je zbog toga njihova digitalizacija usporena. To je bio razlog da Centar PKS-a za digitalnu transformaciju sprovede istraživanje i mapira šta je potrebno učiniti da bi se podigla digitalizacija malih i srednjih preduzeća, a samim tim i njihova konkurentnost na evropskom tržištu.
Digitalizacija naše privrede biće jedan od najvećih izazova u narednim decenijama, izjavio je predsednik PKS-a Marko Čadež.
Ukazao je na to da se poslovni procesi odvijaju velikom brzinom i da se ne može predvideti ni šta će biti za dve godine, a kamoli za deset.
Digitalna transformacija ne predstavlja samo uvođenje novih tehnologija, već i proces kreiranja i prilagođavanja proizvoda i usluga, redefinisanje biznis-modela, ali i optimizaciju poslovnih procesa i upravljanje organizacionim promenama.
Održano je predavanje za dvadesetak konsultanata koji će odlaziti u preduzeća i pružati im savete u vezi s digitalnom transformacijom, objasnio je Nikolić.
Kako je dodao, projekat je urađen po modelu Nemačke i Austrije, a uz podršku Austrijske privredne komore i Nemačke razvoje saradnje. Sledeći koraci su obezbeđivanje fondova vezanih za subvencionisanje privrede, utvrđivanje stepana njihove digitalizovanosti, povezivanje s nosiocima tehnologije.
S jedne strane su preduzeća, dodaje on, koja ne poseduju znanja digitalne transformacije, a s druge nosioci tehnologija u Srbiji koji mogu značajno doprineti digitalizaciji malih i srednjih preduzeća. Komunikacija između njih – a na tome će raditi Centar za digitalnu transformaciju – mora se poboljšati, a zatim tražiti načini finansiranja privrede kojoj je digitalizacija potrebna.
Cilj Centra za digitalnu transformaciju je da do kraja ove godine oko 40 preduzeća ima izrađenu „mapu puta digitalizacije” i započne implementaciju tehnoloških rešenja, zaključio je Nikolić.
LJ. Malešević