Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

NEUROMARKETING IZ KORENA MENJA SVE Trgovci kupcima ulaze u mozak da vide šta im se sviđa NAŠE ŽELJE I POTREBE NA TACNI VELIKIM KOMPANIJAMA

12.01.2024. 12:39 15:15
Piše:
Izvor: dnevnik.rs/pixabay.com

Koje odlike nekog proizvoda ili usluge privlače najviše potrošača i zašto, šta je potrebno učiniti ili promeniti da neki proizvod ili usluga lakše nađu put do kupaca − pitanja su na koja odgovor traže svi proizvođači ili ponuđači usluga.

Dobar način da odgovor bude pravi pokazatelj kojim pravcem treba ići nudi neuromarketing, nova oblast u ekonomiji, koja proučava povezanost aktivnosti u mozgu sa odlukama u kupovini, odnosno, meri reakcije ljudi na proizvode i reklame. Ovaj vid marketinga najviše se koristi u industriji robe široke potrošnje. Iako se primenjuje i na tržištu Srbije, znatno ga je  manje nego u ekonomski mnogo razvijenijim zemljama u svetu.

Po rečima Lazara Čolića s Ekonomskog fakulteta u Beogradu, neuromarketing je najzastupljeniji u Sjedinjenim Američkim Državama, gde se, prema istraživanjima sa Harvarda, generiše oko 30 odsto prihoda od neuromarketinških istraživanja, dok je taj procenat u Evropi oko 25 odsto. 

Tehnike koje se najčešće koriste su elektroencefalografija i aj trekeri, odnosno, tehnika praćenja pokreta očiju (Lazar Čolić s Ekonomskog fakulteta u Beogradu)

− Ako se gledaju podaci koji su dostupni s američkog tržišta, najviše prihoda od neuromarketinških istraživanja stiže od kompanija koje su u industriji robe široke potrošnje, sledi farmaceutska industrija, a potom kompanije iz IT industrije, ali u manjoj meri − rekao je Čolić. − Koliko će neuromarketing biti prisutan, zavisi od tržišta koje se posmatra i od budžeta kompanija, ali je jasno da se neuromarketinška istraživanja ne isplate za mala tržišta, pa ih je na ovim prostorima manje.

Tehnike koje se najčešće koriste u neuromarketinškim istraživanjima jesu elektroencefalografija (EEG) i aj trekeri (eye tracker), odnosno, tehnika praćenja pokreta očiju. Elektroencefalografija je metoda kojom se registruje električna aktivnost mozga.


Srbija drži korak sa svetom

Kada je u pitanju primena neuromarketinga u Srbiji, ukazuje Lazar Čolić, Srbija drži korak sa svetom.

− Neuromarketing je prisutan i u  Srbiji, ali i dalje su ta istraživanja rezervisana za velike i srednje kompanije, koje imaju budžet koji im to omogućava − kaže Čolić. − Male kompanije još nisu toliko uključene, ali s obzirom na to da troškovi uređaja opadaju, očekujem da ći ih biti sve više, a zbog nižih cena uređaja očekuje se i veća ekspanzija neuromarketinga na svetskom nivou.


 − Ima i drugih tehnika, kao što je funkcionalna magnetna rezonanca, koje nisu tako česte u istraživanjima jer su troškovi visoki. Može se reći da u dobroj meri troškovi utiču na to koja će se tehnika koristiti u neuromarketinškom istraživanju − rekao je Čolić.  − Istraživanja koja koriste EEG i aj trekere, po pravilu, nemaju velike uzorke, budući da zahtevaju vreme od ispitanika. Tipično se rade na reklamama prilikom testiranja efektivnosti oglašavanja, gde ispitanici posmatraju više verzija reklame, a gledaju se njihove emocionalne reakcije, motivacija, kuda ide njihov pogled i kolika je sposobnost ispitanika da memoriše datu reklamu.

Čolić ističe da reklame sa slikama ljudi privlače prilično veliku pažnju ispitanika i reklamna poruka je efektivnija. U istraživanju u kojem je korišćen uređaj za praćenje pokreta očiju pokazalo se da pogled osobe na reklami usmerava ispitanike na koju stranu će gledati.

D. Mlađenović

Autor:
Pošaljite komentar
KAKO VAS STRUČNJACI NEUROMARKETINGA MAME NA KUPOVINU Budite racionalni kad trošite novac

KAKO VAS STRUČNJACI NEUROMARKETINGA MAME NA KUPOVINU Budite racionalni kad trošite novac

29.11.2023. 05:00 07:03
Početnike u biznisu najviše koči poslovni plan i marketing

Početnike u biznisu najviše koči poslovni plan i marketing

20.01.2022. 09:38 09:40