Zašto u Novom Sadu ima toliko supermarketa?
Iako je kupovna moć građana Srbije veoma mala, slobodno se može reći da se po broju prodavnica velikih trgovinskih lanaca to ne bi moglo reći.
Na udaljenosti od svega dvestotinak metara nalazi se po nekoliko velikih prodavnica poznatih trgovinskih lanaca - Univereksporta, Maksija, Rode, Ideje, Gomeksa, Arome... a sve ih je više u centru ili u njegovoj neposrednoj blizini.
Po rečima sekretara Udruženja usluga Privredne komore Vojvodine Slavice Hajder, izvesno je da je u pitanju bitka za tržište i da ona traje već neko vreme.
- Već duže od godinu dana radnje svih trgovinskih lanaca otvaraju se u centralnim ulicama Novog Sada, grada koji se širi i čiji se broj stanovnika povećava - kaže Slavica Hajder - Trgovinski objekti se otvaraju radi pozicioniranja na tržištu jer svako želi da ojača svoju poziciju i ostvari veći promet, kao i da se pripremi za dolazak stranih trgovinskih lanaca na naše tržište.
Osim prodavnica domaćih trgovinskih lanaca, gotovo na svakom ćošku su i radnje manjih učesnika na tržištu, među kojima su se neki već pozicionirali na njemu. U gotovo svakoj stambenoj zgradi ima po nekoliko marketa i pitanje je koliko će njih i uspeti da opstanu. Istini za volju, s ekspanzijom prodavnica domaćih trgovinskih lanaca i sve većom konkurencijom, predviđalo se da će takvih marketa biti sve manje, ali to se ipak, nije desilo.
Dakle, bitka za svakog kupca uzima maha, pa u Novom Sadu na prilazu centru ima više od dvadeset prodavnica domaćih trgovinskih lanaca, a naretko se, jedan u drugi, gledaju radnje istog lanca.
Iz Kompanije “Univereksport” kažu da se potrošačke navike menjaju iz godine u godinu i da je cilj da se odgovori na sve delikatnije zahteve potrošača savremenog doba. U ovoj kompaniji ističu da sva istraživanja pokazuju da se stvara potreba za otvaranjem prodavnica manjeg formata, odnosno komšijskih radnji u kojima je asortiman prilagođen kupcima iz okoline koji će jednostavno i brzo moći u radnji iz komšiluka da kupe sve što im je neophodno.
- Ukoliko se na tržištu nastupa kao ozbiljan trgovinski lanac, a Unevereksport je domaći trgovinski lanac koji u Novom Sadu postoji 27 godina i kome je sigurnost u kvalitet onoga što nudi krajnjem korisniku uvek na prvom mestu, moraju se osluškivati želje kupaca i adekvatno se odgovoriti na njih. Kako je prvi i najvažniji zahtev - želim da kupujem u prodavnici koja je blizu i koja ima sve što mi je potrebno, logičan potez koji sledi jeste otvaranje manjih maloprodajnih objekata u različitim delovima grada gde ranije nije bilo trgovina Univereksporta, što su potrošači veoma pozitivno - kažu u ovoj kompaniji.
Ipak, toliki broj radnji u blizini centra grada ili samom centru nije uobičajen u gradovima van granice naše zemlje. Naprotiv, u njima gotovo da nema velikih prodavnica, što je i razumljivo pošto su one uglavnom na periferijama, gde je infrastruktura prilagođena velikim kupovinama i dužem boravku u kupovini. Uz to, treba reći da je na tim tržištima konkurencija veoma jaka, da se gotovo po pravilu jedna do druge nalaze ogromne prodavnice najpoznatijih trgvinskih lanaca, poput recimo Teska Kore, Lidla, Bile... i da je i tamo borba za svakog kupca oštra.
Veliko je pitanje ima li dovoljno kupaca za sve supermrkete otvorene jedan do drugog u istoj ulici .
Poznavaoci kažu da je mala šansa da za toliki broj radnji u jednom gradskom novosadskom kvartu ima dovoljno kupaca, ali da u ovoj fazi napada na tržište to i nije presudno, jer se radi o borbi za svakog potrošača i o zauzimanju pozicija na tržištu, posebno zato što se uskoro očekuje dolazak stranih trgovinskih lanaca na domaće tržište.
Poznato je da veća ponuda pozitivno utiče na konkurenciju i da više tržnih centara i prodavnica čija je ponuda slična to i obezbeđuje. Domaći trgovinski lanci očito da se pripremaju za dolazak novih učesnika na tržištu. Već sledeće godine biće otvorne radnje Kompanije “Lidl”, što bi moglo uticati na na pazare domaćih trgovinskih lanaca. Ne treba zaboraviti ni situaciju s Agrokorom, u susednoj Hrvatskoj, jer je deo problema, kako su istakli tamošnji stručnjaci, povezan i s načinom poslovanja trgovaca na tom tržištu i njihovoj nespremnosti na jaku evropsku konkurenciju.
D. Mlađenović