MOMCI OD 18 GODINA SEDAJU U KAMIONE ZA DOBRU PLATU! Srbija nadoknađuje hroničan nedostatak vozača, KOLIKO ŠOFERA NAM FALI?
Već dugo u Srbiji nema dovoljno profesionalnih vozača - i autobusa i kamiona.
Budući da je početkom septembra usvojen Zakon o izmenama i dopunama Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, u narednom periodu situacija bi mogla da se promeni na bolje jer je su usvojene izmene u nekoliko segmenata, a za profesionalne vozače snižene su starosne granice za dobijanje kategorija. Tako je ona za C, CE, D1 i D1E kategorije - 18 godina, a za kategorije D i DE – 21, uz uslov da kandidat poseduje vozačku dozvolu B kategorije. Do sada je za vozače kamiona starosna granica za polaganje bila navršena 21 godina, a za vozače autobusa 24.
Ipak, da bi neko mogao da postane profesionalni vozač, obavezan je sertifikat o stručnoj kompetentnosti ili potvrda da je završen odgovarajući smer srednje saobraćajne škole. To znači da će kandidati s navršenih 18 godina - za C, CE i D1 i s 21 godinom za D i DE kategoriju moći samo da polažu za vozačku dozvolu za kamion i autobus, a kako bi mogli i da upravljaju njima, moraju proći kroz posebne vrste obuka za profesionalne vozače. Obuke traju 140 časova, od kojih je 130 časova teorijska nastava i 10 časova praktična.
Po rečima Gorana Aleksića iz Poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransport”, takve izmene Zakona i snižavanje starosne granice traži se već dugo jer profesionalnih vozača odavno nema dovoljno. On ukazuje da je početkom ove godine, po podacima Agencije za bezbednost saobraćaja, u Srbiji nedostajalo oko 20.000 profesionalnih vozača, što je izuzetno veliki broj.
- Tako veliki nedostatak vozača odražava se na poslovanje prevoznika, a pošto ne postoji mogućnost selekcije profesionalnih vozača, primetan je i pad kvaliteta radne snage, a to ugrožava i bezbednost saobraćaja i povećava troškove rada prevoznika, pa su ove izmene Zakona veoma važne za drumski transport, a posebno za autobuske prevoznike - kaže Aleksić. - Izmenama su u potpunosti ispoštovani zahtevi privrede, a one su u skladu s direktivama Evropske unije i evropskom praksom i osim što su važne za prevoznike, važne su i za korisnike transportnih usluga.
Naš sagovornik ističe da očekuje da će vrlo brzo biti doneti podzakonski akti koji će precizirati ovu oblast, odnosno da će biti doneti pravilnici o sertifikaciji profesionalnih vozača i o centrima za CPC obuku jer se moraju stvoriti teritorijalni, stručni i finansijski uslovi koji su u interesu sektora transporta i logistike.
- Takođe, očekujem da država prepozna važnost transporta i veličinu problema nedstatka profisionalnih vozača i subvencioniše obuke mladih od 30 godina - ukazuje Aleksić.
Aleksić ukazuje da je zbog nedostatka profesionalnih vozača došlo do rasta zarada u drumskom transportu.
- Treba reći da je saobraćaj veoma specifična delatnost i da su ove promene dugotrajan proces - kaže Goran Aleksić. - Ono što je sigurno - situacija će svakako biti poboljšana kada su profesionalni vozači u pitanju. Nedostatak vozača dugo traje i ne može se brzo rešiti, ali je dobro da se rešava. Teško je precizno reći kada će se promene osetiti jer i to zavisi od mnogo čega i svi smo svedoci da dosta naših ljudi odlazi na rad u inostranstvo, ali ih se i dosta vraća jer plate i ovde rastu, a kod nas dolaze radnici iz drugih zemalja.
- Pre bi se moglo reći da je došlo do poremećaja kada su plate profesionalnih vozača u pitanju. Plate vozača su veoma visoke, u gradskom prevozu oko 110.000 i 120.000 dinara, oni koji su angažovani u unutrašnjem transportu imaju plate od 1.200 do 1.500 evra, a u međunarodnom prevozu od oko 1.500 do oko 2.500 evra. To utiče na rast troškova poslovanja, a istovremeno rastu i cene goriva pa to dodatno ugrožava poslovanje prevoznika, ali i privrednog sistema koji koristi usluge transporta - ističe Aleksić.
D. Mlađenović