МОМЦИ ОД 18 ГОДИНА СЕДАЈУ У КАМИОНЕ ЗА ДОБРУ ПЛАТУ! Србија надокнађује хроничан недостатак возача, КОЛИКО ШОФЕРА НАМ ФАЛИ?
Већ дуго у Србији нема довољно професионалних возача - и аутобуса и камиона.
Будући да је почетком септембра усвојен Закон о изменама и допунама Закона о безбедности саобраћаја на путевима, у наредном периоду ситуација би могла да се промени на боље јер је су усвојене измене у неколико сегмената, а за професионалне возаче снижене су старосне границе за добијање категорија. Тако је она за Ц, ЦЕ, Д1 и Д1Е категорије - 18 година, а за категорије Д и ДЕ – 21, уз услов да кандидат поседује возачку дозволу Б категорије. До сада је за возаче камиона старосна граница за полагање била навршена 21 година, а за возаче аутобуса 24.
Ипак, да би неко могао да постане професионални возач, обавезан је сертификат о стручној компетентности или потврда да је завршен одговарајући смер средње саобраћајне школе. То значи да ће кандидати с навршених 18 година - за Ц, ЦЕ и Д1 и с 21 годином за Д и ДЕ категорију моћи само да полажу за возачку дозволу за камион и аутобус, а како би могли и да управљају њима, морају проћи кроз посебне врсте обука за професионалне возаче. Обуке трају 140 часова, од којих је 130 часова теоријска настава и 10 часова практична.
По речима Горана Алексића из Пословног удружења друмског саобраћаја „Србијатранспорт”, такве измене Закона и снижавање старосне границе тражи се већ дуго јер професионалних возача одавно нема довољно. Он указује да је почетком ове године, по подацима Агенције за безбедност саобраћаја, у Србији недостајало око 20.000 професионалних возача, што је изузетно велики број.
- Тако велики недостатак возача одражава се на пословање превозника, а пошто не постоји могућност селекције професионалних возача, приметан је и пад квалитета радне снаге, а то угрожава и безбедност саобраћаја и повећава трошкове рада превозника, па су ове измене Закона веома важне за друмски транспорт, а посебно за аутобуске превознике - каже Алексић. - Изменама су у потпуности испоштовани захтеви привреде, а оне су у складу с директивама Европске уније и европском праксом и осим што су важне за превознике, важне су и за кориснике транспортних услуга.
Наш саговорник истиче да очекује да ће врло брзо бити донети подзаконски акти који ће прецизирати ову област, односно да ће бити донети правилници о сертификацији професионалних возача и о центрима за ЦПЦ обуку јер се морају створити територијални, стручни и финансијски услови који су у интересу сектора транспорта и логистике.
- Такође, очекујем да држава препозна важност транспорта и величину проблема недстатка профисионалних возача и субвенционише обуке младих од 30 година - указује Алексић.
Алексић указује да је због недостатка професионалних возача дошло до раста зарада у друмском транспорту.
- Треба рећи да је саобраћај веома специфична делатност и да су ове промене дуготрајан процес - каже Горан Алексић. - Оно што је сигурно - ситуација ће свакако бити побољшана када су професионални возачи у питању. Недостатак возача дуго траје и не може се брзо решити, али је добро да се решава. Тешко је прецизно рећи када ће се промене осетити јер и то зависи од много чега и сви смо сведоци да доста наших људи одлази на рад у иностранство, али их се и доста враћа јер плате и овде расту, а код нас долазе радници из других земаља.
- Пре би се могло рећи да је дошло до поремећаја када су плате професионалних возача у питању. Плате возача су веома високе, у градском превозу око 110.000 и 120.000 динара, они који су ангажовани у унутрашњем транспорту имају плате од 1.200 до 1.500 евра, а у међународном превозу од око 1.500 до око 2.500 евра. То утиче на раст трошкова пословања, а истовремено расту и цене горива па то додатно угрожава пословање превозника, али и привредног система који користи услуге транспорта - истиче Алексић.
Д. Млађеновић