Moguće vansudsko rešavanje sporova kupaca i trgovaca
Nacrt novog zakona o zaštiti potrošača, koji je trenutno na javnoj raspravi, predviđa mogućnost vansudskog rešavanja problema nastalih između nezadovoljnih potrošača i trgovaca.
Ta novina, o kojoj se govorilo na javnoj raspravi u Privrednoj komori Srbije, deo je usklađivanja potrošačkih prava koja se tiču trgovaca i potrošača.
– Novo zakonsko rešenje usklađuje se s direktivama Evropske unije, a time se jača vansudska zaštita potrošača – rekla je pomoćnica ministra trgovine u Sektoru za zaštitu potrošača Višnja Rakić za Tanjug. – Sudovi su zatrpani predmetima, ne samo kod nas nego u celoj Evropi i svetu. EU je prva krenula u vansudsko rešavanje sporova i to se pokazalo kao odlično.
U rešavanju eventualnih sporova, navela je ona, učestvovaće diplomirani pravnici koji moraju da imaju najmanje dve godine iskustva u rešavanju građanskih sporova.
Sekretar Udruženja za trgovinu u Privrednoj komori Srbije Žarko Malinović kaže da taj nacrt objedinjuje sve ono što je do sada bilo u drugim zakonima, a tiče se zaštite potrošača i trgovaca.
U proteklom periodu, po analizama inspekcijskih organa, kaže, trgovci su značajno podigli nivo svesti o zaštiti potrošača. Podaci pokazuju da se primedbe i zahtevi potrošača ka trgovcima rešavaju brže, efikasnije.
– Poverenje potrošača raste i trgovci su svesni toga da treba da zadovolje njihove potrebe i uvaže njihove primedbe – istakao je Malinović.
Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Goran Papović ocenio je da je Nacrt zakona kraj priče da je zaštita potrošača borba s vetrenjačama i da se polako dolazi do standarda razvijenih društava.
– Uvođenje prekršajnih naloga za nas krucijalno, to je bilo naša primedba ranije, a do sada je postojala samo kolektivna tužba kao zaštita – rekao je Papović.
Najveće primedbe potrošača odnose se na poštovanje garantnog roka, kazao je on, i dodao da je značajno što će biti novih rešenja u zakonima o poštanskom saobraćaju, elektronskoj trgovini i zaštiti ličnih podataka.
– Neko je trgovcima prodao bazu podatka o penzionerima, kako drugačije objasniti to da ih neki trgovci nepogrešivo zovu – rekao je Papović.
– Potrošači koji ne žele da ih trgovci uznemiravaju telefonom biće u prilici da se preko svog operatera prijave u registar „Ne zovi”, rešenje je koje predviđa Nacrt zakona o zaštiti potrošača koji je u javnoj raspravi – rekla je Višnja Rakić.
Ona je navela da će registar „Ne zovi” biti kod regulatornog tela – RATEL-a, i nalaziće se na njihovom sajtu.
– Da bismo zašitili potrošače, insistiraćemo na registru „Ne zovi”. Trgovci ne smeju biti nestrpljivi i nasrtljivi – rekla je Višnja Rakić.
Nacrt zakona predviđa i uvođenje prekršajnih naloga za lakše prekršaje trgovaca.
– To su nalozi za lakše prekršaje, kada inspektor predoči prekršaj trgovcu, a on prihvati da u kraćem roku uplati polovinu iznosa kazne pa se spor tako reši – rekla je Višnja Rakić, i dodala da će takvi nalozi moći da se izdaju samo u slučaju prekršaja za koje postoje fiksne kazne.
D. Ml.