Могуће вансудско решавање спорова купаца и трговаца
Нацрт новог закона о заштити потрошача, који је тренутно на јавној расправи, предвиђа могућност вансудског решавања проблема насталих између незадовољних потрошача и трговаца.
Та новина, о којој се говорило на јавној расправи у Привредној комори Србије, део је усклађивања потрошачких права која се тичу трговаца и потрошача.
– Ново законско решење усклађује се с директивама Европске уније, а тиме се јача вансудска заштита потрошача – рекла је помоћница министра трговине у Сектору за заштиту потрошача Вишња Ракић за Танјуг. – Судови су затрпани предметима, не само код нас него у целој Европи и свету. ЕУ је прва кренула у вансудско решавање спорова и то се показало као одлично.
У решавању евентуалних спорова, навела је она, учествоваће дипломирани правници који морају да имају најмање две године искуства у решавању грађанских спорова.
Секретар Удружења за трговину у Привредној комори Србије Жарко Малиновић каже да тај нацрт обједињује све оно што је до сада било у другим законима, а тиче се заштите потрошача и трговаца.
У протеклом периоду, по анализама инспекцијских органа, каже, трговци су значајно подигли ниво свести о заштити потрошача. Подаци показују да се примедбе и захтеви потрошача ка трговцима решавају брже, ефикасније.
– Поверење потрошача расте и трговци су свесни тога да треба да задовоље њихове потребе и уваже њихове примедбе – истакао је Малиновић.
Председник Националне организације потрошача Горан Паповић оценио је да је Нацрт закона крај приче да је заштита потрошача борба с ветрењачама и да се полако долази до стандарда развијених друштава.
– Увођење прекршајних налога за нас круцијално, то је било наша примедба раније, а до сада је постојала само колективна тужба као заштита – рекао је Паповић.
Највеће примедбе потрошача односе се на поштовање гарантног рока, казао је он, и додао да је значајно што ће бити нових решења у законима о поштанском саобраћају, електронској трговини и заштити личних података.
– Неко је трговцима продао базу податка о пензионерима, како другачије објаснити то да их неки трговци непогрешиво зову – рекао је Паповић.
– Потрошачи који не желе да их трговци узнемиравају телефоном биће у прилици да се преко свог оператера пријаве у регистар „Не зови”, решење је које предвиђа Нацрт закона о заштити потрошача који је у јавној расправи – рекла је Вишња Ракић.
Она је навела да ће регистар „Не зови” бити код регулаторног тела – РАТЕЛ-а, и налазиће се на њиховом сајту.
– Да бисмо зашитили потрошаче, инсистираћемо на регистру „Не зови”. Трговци не смеју бити нестрпљиви и насртљиви – рекла је Вишња Ракић.
Нацрт закона предвиђа и увођење прекршајних налога за лакше прекршаје трговаца.
– То су налози за лакше прекршаје, када инспектор предочи прекршај трговцу, а он прихвати да у краћем року уплати половину износа казне па се спор тако реши – рекла је Вишња Ракић, и додала да ће такви налози моћи да се издају само у случају прекршаја за које постоје фиксне казне.
Д. Мл.