Matić: Elektronska trgovina raste mnogo brže od klasične
BEOGRAD: Elektronska trgovina ostvaruje relativno stabilne stope rasta koje su daleko nadmašile rast klasične trgovine, a posebno treba istaći da je e-komerc doživeo revoluciju u pandemiji sa udvostručenim skokom onlajn prodaje i prodajnih mesta, izjavila je danas ministarka trgovine, turizma i telekomunikacija Tatjana Matić.
Ona je otvarajući onlajn konferenciju ''''Oblikovanje budućnosti e-trgovine, faktori rasta" istakla da je prema podacima Narodne banke Srbije u prvoj polovini 2021. godine broj dinarskih plaćanja iznosio blizu 11 miliona, što je za 91 odsto više nego u prvoj polovini prošle godine a da je istovremeno vrednost transakcija iznosila preko 25 milijardi dinara što je rast od 99 odsto u odnosu na isti mesec 2020. godine.
"Upravo činjenica da je kriza poput izbijanja kovid -19 pandemije dodatno ubrzala rast elektronske trgovine pokazuje da je u pitanju veoma stabilan i tržišno afirmisan poslovni model koji je zaslužan za generisanje više od trećine ukupnog globalnog bruto društvenog proizvoda i da, kada je reč o tržištu Srbije, postoji još mnogo prostora za njegov razvoj koji treba iskoristiti", rekla je ministarka Matić.
Prema njenim rečima, kapitalni projekti Ministarstva trgovine, turizma i telekomunikacija za razvoj infrastrukture dodatno će ubrzati uključivanje građana onlajn.
"Izgradnja širokopojasne mreže u ruralu za 600 naselja sa oko 90.000 domaćinstava značajno će podići digitalnu umreženost našeg društva i potrebe za novim digitalnim uslugama. Takođe i izgradnja digitalne računarske mreže, povezane škole koje će obuhvatiti više od 1800 škola u Srbiji i stvoriti uslove za sistemsku digitalizaciju obrazovanja u našoj zemlji", naglasila je Matić.
Istakla je da se sprovođenjem programa podizanja digitalnih veština i znanja, postiže veći stepen digitalne pismenosti građana a samim tim i njihova spremnost da koriste usluge elektronske uprave kao i prednosti elektronske trgovine i poslovanja.
Kao veoma važno je navela da pored navedenih mogućnosti i prostora za unapređenje elektronske trgovine treba imati u vidu legislativu kao ključni činilac ovog biznis -modela, odnosno zakone koji omogućavaju bezbednost za sve učesnike e-komerca.
U tom smislu je istakla da je kroz implementaciju Zakona o elektronskom dokumentu i elektronskoj identifikaciji omogućeno dalje razvijanje usluga od poverenja i šema elektronske identifikacije.
"Novim Zakonom o elektronskoj trgovini regulisani su dodatni pojmovi poput elektronske prodavnice i elektronske platforme, te se na taj način pravi jasna razlika ko je prodavac robe a ko predstavlja samo sponu između potrošača i trgovaca", rekla je Matić.
Naglasila je i da se novim Zakonom o zaštiti potrošača u internet kupovini propisuje jedno od najznačajnijih prava a to je pravo potrošača da se predomisli i od zaključenog ugovora odustane u roku od 14 dana i to bez posledica.
U narednom periodu, najavila je Matić, Ministarstvo na čijem je čelu će nastaviti da sprovodi aktivnosti koje su pre svega namenjene daljem jačanju poverenja građana u internet kupovinu, kao što su edukativno-informativne kampanje i intenziviranje saradnje sa medijima ali i jačanje pozicija e-trgovaca na tržištu.