Матић: Електронска трговина расте много брже од класичне
БЕОГРАД: Електронска трговина остварује релативно стабилне стопе раста које су далеко надмашиле раст класичне трговине, а посебно треба истаћи да је е-комерц доживео револуцију у пандемији са удвострученим скоком онлајн продаје и продајних места, изјавила је данас министарка трговине, туризма и телекомуникација Татјана Матић.
Она је отварајући онлајн конференцију ''''Обликовање будућности е-трговине, фактори раста" истакла да је према подацима Народне банке Србије у првој половини 2021. године број динарских плаћања износио близу 11 милиона, што је за 91 одсто више него у првој половини прошле године а да је истовремено вредност трансакција износила преко 25 милијарди динара што је раст од 99 одсто у односу на исти месец 2020. године.
"Управо чињеница да је криза попут избијања ковид -19 пандемије додатно убрзала раст електронске трговине показује да је у питању веома стабилан и тржишно афирмисан пословни модел који је заслужан за генерисање више од трећине укупног глобалног бруто друштвеног производа и да, када је реч о тржишту Србије, постоји још много простора за његов развој који треба искористити", рекла је министарка Матић.
Према њеним речима, капитални пројекти Министарства трговине, туризма и телекомуникација за развој инфраструктуре додатно ће убрзати укључивање грађана онлајн.
"Изградња широкопојасне мреже у руралу за 600 насеља са око 90.000 домаћинстава значајно ће подићи дигиталну умреженост нашег друштва и потребе за новим дигиталним услугама. Такође и изградња дигиталне рачунарске мреже, повезане школе које ће обухватити више од 1800 школа у Србији и створити услове за системску дигитализацију образовања у нашој земљи", нагласила је Матић.
Истакла је да се спровођењем програма подизања дигиталних вештина и знања, постиже већи степен дигиталне писмености грађана а самим тим и њихова спремност да користе услуге електронске управе као и предности електронске трговине и пословања.
Као веома важно је навела да поред наведених могућности и простора за унапређење електронске трговине треба имати у виду легислативу као кључни чинилац овог бизнис -модела, односно законе који омогућавају безбедност за све учеснике е-комерца.
У том смислу је истакла да је кроз имплементацију Закона о електронском документу и електронској идентификацији омогућено даље развијање услуга од поверења и шема електронске идентификације.
"Новим Законом о електронској трговини регулисани су додатни појмови попут електронске продавнице и електронске платформе, те се на тај начин прави јасна разлика ко је продавац робе а ко представља само спону између потрошача и трговаца", рекла је Матић.
Нагласила је и да се новим Законом о заштити потрошача у интернет куповини прописује једно од најзначајнијих права а то је право потрошача да се предомисли и од закљученог уговора одустане у року од 14 дана и то без последица.
У наредном периоду, најавила је Матић, Министарство на чијем је челу ће наставити да спроводи активности које су пре свега намењене даљем јачању поверења грађана у интернет куповину, као што су едукативно-информативне кампање и интензивирање сарадње са медијима али и јачање позиција е-трговаца на тржишту.