Građani se najviše „svađaju” s osiguranjem
NOVI SAD: Građani koji su nezadovoljni radom banaka, osiguravajućih kuća i drugih finansijskih institucija sve češće se odlučuju da se žale i potraže pomoć od Sektora Narodne banke Srbije za zaštitu i edukaciju korisnika finansijskih usluga.
Tokom prvih devet meseci ove godine pomenuti sektor dobio je 1.470 pritužbi na rad finansijskih institucija, što je 11,2 odsto više nego u istom periodu lane.
Često čujemo da je kod nas tržište osiguranja nerazvijeno, ali najveći broj pritužbi – 58,6 odsto – odnosi se na rad osiguravajućih kuća. Kod nas je najviše polisa vezano za obavezno osiguranje vozila pa je na taj segment i najveći broj pritužbi.
Na drugom mestu po žalbama nezadovoljnih klijenata su banke. Na njihov rad su stigle 603 pritužbe, ili 8,45 odsto više nego za isti period 2017. Od pomenutog broja najviše pritužbi, ili 43,9 odsto, bilo je na kredite. Drugi ne listi su platni računi s 30,8 odsto pritužbi. Komitenti banaka su najmanje bili nezadovoljni kod platnih kartica – 19,1 odsto.
Kada imaju problem s bankom ili osiguravajućom kompanijom, korisnici usluga prvo treba da se obrate njima. Tek ukoliko tu ne uspeju da reše problem, obraćaju se NBS-u. Od početka januara pa do kraja septembra građani su poslali 1.953 pritužbi, zatim 261 predlog za posredovanje i 863 pitanja. Bilo je i pritužbi – 483 – koje su stigle pre nego što su se klijenti obratili onima na koje su se žalili. To je manje nego lane, pa to govori da korisnici finansijskih usluga sve bolje poznaju redosled obraćanja kada smatraju da su im prava ugrožena.
Osim na rad banaka i osiguravajućih kuća, primedbi je bilo i na rad drugih, ali znatno manje. Kuće koje se bave finansijskim lizingom učestovale su u ukupnim žalbama s 0,2 odsto.
Još manje pritužbi bilo je na rad društava za upravljanje dobrovoljnim penzionim fondovima i drugih platnih institucija – svega 0,1 odsto od ukupnig broja. One kod nas nisu mnogo prisutne na tržištu pa je i broj pritužbi manji. Kada počnu da se šire i zauzimaju veći deo tržišta, verovatno će i broj pritužbi da raste.
U NBS-u su nakon provere pritužbi ustanovili da 12 banaka nije poštovalo odredbe Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga. To znači da su klijenti koji su oštećeni bili u pravu. NBS može ustanoviti nepravilnosti, ali ne i naterati banku ili osiguravajuću kompaniju da pomogne klijentu. Ukoliko se ni nakon pritužbe ne postigne dogovor, klijentu ostaje da se obrati sudu i tamo potraži pravdu.
Kod rada banaka najviše primedbi je bilo na kredite, na oblast štednje manje, a na dinarske depozite žalilo se samo 0,1 odsto štediša, a isti broj njih imao je pritužbe na menjačke poslove i kredite za preduzetnike. Malo je bilo primedbi i na kredite namenjene poljoprivrednicima. Kod nas su već nekoliko godina među najpopularnijim krediti za refinansiranje. Izgleda da su banke taj proizvod dobro osmislile i dobro ga plasiraju jer je tu bilo neznatno pritužbi.
D. Vujošević