Грађани се највише „свађају” с осигурањем
НОВИ САД: Грађани који су незадовољни радом банака, осигуравајућих кућа и других финансијских институција све чешће се одлучују да се жале и потраже помоћ од Сектора Народне банке Србије за заштиту и едукацију корисника финансијских услуга.
Током првих девет месеци ове године поменути сектор добио је 1.470 притужби на рад финансијских институција, што је 11,2 одсто више него у истом периоду лане.
Често чујемо да је код нас тржиште осигурања неразвијено, али највећи број притужби – 58,6 одсто – односи се на рад осигуравајућих кућа. Код нас је највише полиса везано за обавезно осигурање возила па је на тај сегмент и највећи број притужби.
На другом месту по жалбама незадовољних клијената су банке. На њихов рад су стигле 603 притужбе, или 8,45 одсто више него за исти период 2017. Од поменутог броја највише притужби, или 43,9 одсто, било је на кредите. Други не листи су платни рачуни с 30,8 одсто притужби. Комитенти банака су најмање били незадовољни код платних картица – 19,1 одсто.
Када имају проблем с банком или осигуравајућом компанијом, корисници услуга прво треба да се обрате њима. Тек уколико ту не успеју да реше проблем, обраћају се НБС-у. Од почетка јануара па до краја септембра грађани су послали 1.953 притужби, затим 261 предлог за посредовање и 863 питања. Било је и притужби – 483 – које су стигле пре него што су се клијенти обратили онима на које су се жалили. То је мање него лане, па то говори да корисници финансијских услуга све боље познају редослед обраћања када сматрају да су им права угрожена.
Осим на рад банака и осигуравајућих кућа, примедби је било и на рад других, али знатно мање. Куће које се баве финансијским лизингом учестовале су у укупним жалбама с 0,2 одсто.
Још мање притужби било је на рад друштава за управљање добровољним пензионим фондовима и других платних институција – свега 0,1 одсто од укупниг броја. Оне код нас нису много присутне на тржишту па је и број притужби мањи. Када почну да се шире и заузимају већи део тржишта, вероватно ће и број притужби да расте.
У НБС-у су након провере притужби установили да 12 банака није поштовало одредбе Закона о заштити корисника финансијских услуга. То значи да су клијенти који су оштећени били у праву. НБС може установити неправилности, али не и натерати банку или осигуравајућу компанију да помогне клијенту. Уколико се ни након притужбе не постигне договор, клијенту остаје да се обрати суду и тамо потражи правду.
Код рада банака највише примедби је било на кредите, на област штедње мање, а на динарске депозите жалило се само 0,1 одсто штедиша, а исти број њих имао је притужбе на мењачке послове и кредите за предузетнике. Мало је било примедби и на кредите намењене пољопривредницима. Код нас су већ неколико година међу најпопуларнијим кредити за рефинансирање. Изгледа да су банке тај производ добро осмислиле и добро га пласирају јер је ту било незнатно притужби.
Д. Вујошевић