FISKALIZACIJA BAKŠIŠA Napojnica za konobara (ne) treba da bude obaveza
Mogućnost da se bakšiš od 10 odsto uvede kao obavezna stavka na fiskalnom računu naišao je na različita mišljenja - i dok jedni smatraju da takva praksa postoji u mnogim zemljama sveta i da treba da se primeni i kod nas, drugi kažu da odluka o ostavljanju bakšiša konobaru treba da bude lični izbor.
Predlog da „čast” za konobara bude 10 odsto od iznosa računa potekao je od poslovnog udruženja hotelsko-ugostiteljske privrede HORES, koje će ministarstvima turizma i finansija uputiti inicijativu za uvođenje napojnice u legalne tokove.
- Udruženje hotelijera i restoratera Srbije Hores ne predlaže da se uvede obavezno, već dobrovoljno plaćanje bakšiša i da se određeni procenat te časti za onoga ko je pružio uslugu gostu ne oporezuje - izjavio je Tanjugu predsednik ovog udruženja Georgi Genov.
On je precizirao da se ovaj predlog odnosi na plaćanje platnim karticama, dok je, kako je rekao, davanje bakšiša kešom praktično nemoguće kontrolisati.
„Ovde se radi o plaćanju karticama, a tako se obavlja oko 90 odsto plaćanja i to do određenog iznosa. Ako, recimo, neko plaćanjem karticom daje 1.000 dinara bakšiša, ako bi neoporezivi procenat bio 10, tada 100 dinara ne bi bilo oporezovano, ostalo bi u kasi i isplaćivalo bi se osoblju koje radi, a ne samo konobarima, već i onima koji rade u kuhinji i slično”, rekao je Genov.
Kazao je da kod nas, za razliku od mnogih zemalja gde je bakšiš obavezan u visini od tri do više od 15 odsto, zavisno od zemlje, nije regulisan propisima, ali postoji kao običaj da se časti onaj ko je pružio neku uslugu, poslužio u restoranu, nosio kofer u hotelu, kao taksista prevezao putnika i slično.
Genov je ocenio da bi tu praksu trebalo regulisati propisima, a na pitanje koliko bi trebalo da iznosi ova čast, rekao je da se ona kod nas obično kreće do 10 odsto.
Udruženje potrošača „Efektiva” se oštro protivi uvođenju bakšiša kao obavezne stavke u fiskalnim računima koje izdaju ugostitelji, saopštilo je ovo udruženje.
„Obrazloženje udruženja ugostitelja HORES da oni na ovaj način zapravo žele da zadrže radnu snagu, uvećavanjem njihovih primanja, u najmanju ruku nema smisla ni logike, jer u tom slučaju treba da se odreknu dela svog profita, a ne da to prebacuju na teret potrošača, koji u ugostiteljski objekat ne dolaze zbog zadovoljenja potreba zaposlenih, već svojih ličnih”, navode iz „Efektive”.
Dodaju da se ne protive opciji da bakšiš bude deo fiskalnog računa kao odraz dobrovoljnosti, ali ističu da nikako ne sme da bude obaveza za potrošače.
Iz „Efektive” ističu da bakšiš ili napojnica predstavlja poklon kojim zadovoljni potrošač nagrađuje onoga ko ga je uslužio, a da ako je nešto poklon, onda ne može biti obavezno, već je stvar izbora i odraz zadovoljstva pruženom uslugom, a pravo na izbor je, naglašavaju, jedno od osnovnih prava potrošača.
„Zakon o zaštiti potrošača predviđa da potrošač plaća uslugu koja mu je pružena i to srazmerno količini ili vrednosti te usluge. Kroz cenu hrane i pića u ugostiteljskom objektu, koje su višestruko veće od redovnih cena u trgovinama, potrošač već plaća dobijenu uslugu, jer je u cenu koštanja uračunat i rad osoblja”, navode iz ovog udruženja. Smatraju da bi se obaveznim bakšišom uvelo dodatno plaćanje već plaćene usluge. U „Efektivi” se pozivaju na član 90. Ustava Srbije, kojim se garantuje zaštita prava potrošača, uz ocenu da to znači da država ne sme da donosi zakone koji potrošača primoravaju na nešto što on ne želi, naročito da plati nešto čime nije zadovoljan.
Z. Delić