Brza pruga ponos Srbije
Ministar građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Tomislav Momirović boravio je na gradilištu brze pruge u Čortanovcima, gde su više od šest meseci pre roka završeni građevinski radovi na dvokolosečnom tunelu i vijaduktu.
Nazvavši to pobedom politike predsednika republike, Momirović je istakao da su tunel u Čortanovcima i vijadukt najsloženiji građevinski objekti na celoj deonici pruge od Beograda do Budimpešte, ne samo od glavnog grada do Novog Sada, koji su koštali 337 miliona dolara.
- Dva najveća grada u Srbiji koji zajedno generišu 65 odsto bruto društvenog proizvoda će do kraja godine biti spojena najmodernijom i najbržom prugom – rekao je Momirović. – Radovi su počeli u avgustu 2017,a završeni šest meseci pre roka. Mnogo energije i truda je uloženo i najbolji domaći inženjeri angažovani. Međutim, čeka nas još mnogo posla do kraja.
Ministar je naglasio da je u tehnološkom i građevinskom smislu gradnja brze pruge od Beograda do granice sa Mađarskom, najzahtevnija investicija koju Vlada Republike Srbije sada vodi.
- Malo je ovakvih pruga u Evropi. Srbija će dobiti najmoderniju i najbržu prugu u Istočnoj Evropi. Za pola sata od Beograda do Novog Sada će se stizati vozom. Ovo je nešto na šta sam veoma ponosan i zahvalan onima koji su učestvovali u izgradnji. Trudimo se da se sve završi u zadatim rokovima – kazao je Momirović dodavši da poslednjih 30 - 40 godina nije izveden tako kompleksan građevinski poduhvat u našoj zemlji.
Vijadukt dug tri kilometra proteže se od izlaza iz tunela „Čortanovci” do ulaza u Sremske Karlovce u plavnom delu Dunava. Visina pojedinih stubova je 26 metara, što odgovara visini osmospratnice.
Tunel od dve paralelne cevi dugačak je 2,2 kilometra. Probijanje se odvijalo istovremeno na četiri tačke dvaju cevi severnog i južnog portala, i u njemu je u toku polaganje gornjeg stroja koloseka.
Direktor srpskog ogranka kompanije „RŽD Internešnl”, koja izvodi radove na deonici brze pruge od Stare Pazove do Novog Sada, Mansurbek Sultanov, je zahvaljujući se na ministrovim pohvalama na račun rada kompanije, istakao da je ona samo deo jednog velikog mehanizma koji meri vreme do puštanja prvog brzog voza ne samo do Novog Sada, nego i dalje do Subotice.
- U pitanju je veoma ambiciozan projekat i nama je ukazana velika čast što nam je poveren najteži deo pruge, bez obzira što ima samo 44 od 200 kilometara do mađarske granice – kazao je Sultanov. - Ovo je zajednički posao u koji su uključeni i stručni konsultanti iz Italije, Nemačke, Srbije jer mi kao ruska kompanija radimo po evropskim normama u samom srcu Evrope. Vijadukt je jedan od najdužih mostova u Evropi i sigurno najduži železnički most. Završen je zajedno sa tunelom pre roka. Imamo još posla u okviru drugog komercijalnog ugovora, koji podrazumeva stavljanje kontaktne mreže, ispitivanja, proveru dinamičko-statičkog opterećenja... Tu su sve naše obaveze koje ćemo ispuniti na vreme, kako smo i obećali.
Z. Milosavljević