QR KODOVE SADA VEĆ VIĐAMO SVUDA, A ČEMU SLUŽE? Gomila podataka u crno-beloj kockici
Sad ih već svuda viđamo, navikli smo na njih, često ih i koristimo, a da se ne zapitamo odakle su nam stigli i šta je bio njihov osnovni cilj. O čemu pričamo? O QR kodovima (kjuar kodovi).
Quick Response Code ili QR kod, kako ga svi znamo, vrsta je dvodimenzionalnog bar koda koji je razvila japanska kompanija Denso Wave 1994. godine. Cilj kompanije bio je da stvori kod koji bi mogao brzo da se skenira i očitava veći volumen podataka u odnosu na tradicionalne bar kodove. Naziv “Quick Response” označava njegovu sposobnost da se brzo dekodira, što je bilo od suštinskog značaja za industrijske potrebe u Japanu, posebno u automobilskoj industriji.
Od Japana preko celog sveta, QR kodovi stigli su i do nas. I ne samo to, danas se koriste u skoro svim granama industrije, najčešće uslugama, ali i za neke specifične namene. QR kodovi su postali vrlo rasprostranjeni u mnogim industrijama i svakodnevnim aktivnostima. Tako ćete na sajtovima vaših frizera, kozmetičara, turističkih vodiča, malih zanatlija često naići na QR kod, koji može da vas odvede do tražene informacije (sajtovi imaju opciju pravljenja QR koda za svaku stranicu sajta ili tekst, tako da je moguće da vas, uz pomoć ovog koda, navode kroz informacije. Zbog toga što su usmereni, tačnije, vode vas do željene tačke, QR kodovi su često korišćeni u štampanim oglasima, plakatima i vizit kartama. Cilj im je da brzo preusmere korisnike na veb sajtove ili društvene mreže gde kasnije mogu da, pored osnovne usluge koju ste kao zainteresovani poželeli da pogledate, ponude i nešto drugo, kao i da se što duže zadržite na njihovom sajtu. Takođe, pomoću QR koda sada možete da otvorite i sajt vašeg i našeg „Dnevnika”
Naravno, zbog instant pristupa podacima, QR kod se sve više koristi i za plaćanje računa. Jedan takav upravo ste dobili i možete ga (u suzama) platiti i uz pomoć QR koda, odštampanog na računu ili ga skinuti sa PDF-a koji vam je poslat na mejl. Ovako se još brže i lakše troši novac s vaših računa, ali to je sad već druga priča. Komunalije se moraju platiti.
Što se industrije tiče, QR kod na proizvodu kupcu pruža informaciju o njegovim karakteristikama, pa ne morate da kopate po kutijama u potrazi za uputstvima. Takođe, u proizvodnji i skladištenju QR kodovi se koriste za praćenje proizvoda kroz lanac snabdevanja.
Idu i na nadgrobne spomenike
Stećci, koje i danas možete videti po srpskim planinama, ako dovoljno duboko zagazite po njima, obaveštavali su putnike-namernike o tome ko je sahranjen ispod njih. U par reči, često u stihu, ispričana je čitava životna priča, da ostane za neku budućnost. Danas, verovali ili ne, tome služi QR kod.
Društvenim mrežama kruži snimak jedne domaće agencije koja izrađuje QR kodove i lepi ih na nadgrobne spomenike (za sada ih ne klešu), a rodbina i, opet, putnici-namernici, na datom linku koji vodi ili na Fejsbuk nalog ili na lični sajt pokojnika, dobija priliku da vidi slike, snimke, reči, lajkove, pa čak i igrice koje je pokojnik voleo da igra i muziku uz koju se zabavljao. Smisao je ostao isti, samo se promenila tehnologija.
Važno je reći da se QR kodovi koriste za brzo pristupanje informacijama o pacijentima, kao i za praćenje medicinske opreme, što je važno za kontrolu potrošnje i nabavku materijala. Na portalu eUprava možete preko QR koda preuzeti aplikaciju eZdravlje, gde stoje vaši medicinski podaci (ako ste registrovani), ali usklađivanje zdravstvenog sistema u Srbiji je posebna priča. Neke bolnice imaju narukvice, ali još uvek sa bar-kodom, iako izveštaj već može da sadrži QR kod.
Danas većina pametnih telefona ima ugrađenu funkciju za skeniranje QR kodova u svojim kamerama. Kada otvorite aplikaciju kamere i usmerite je ka QR kodu, telefon automatski prepoznaje kod i ponudi vam opciju da otvorite povezani sadržaj. Važno je reći i da opciju skeniranja ima i e-banking većine banaka, te ne morate da instalirate ništa. Važno je da platite, jelte.
Ivana Radoičić