Isključenje struje kuca na vrata 80.000 domaćinstava
Da li je struja u Srbiji jeftina ili skupa, teško je reći jer to zavisi od novca kojim se raspolaže i mesečne potrošnje, ali je sasvim izvesno da se potrošeno mora platiti
i da bi najbolje bilo trošiti onoliko koliko se može platiti.
Od narednog meseca u Srbiji će struja biti skuplja 3,8 odsto, a da li će to uticati na potrošnju i plaćanje računa, i u kolikoj meri, videće se. Ipak, već sada mnogi ne plaćaju račune za struju, o čemu svedoči i dugovanje potrošača na garantovanom snabdevanju pa bi se moglo reći da ima dosta „zaboravnih” potrošača struje u Srbiji koji uopšte ne plaćaju račun za potrošene kilovate ili to čine veoma retko.
To potvrđuju i podaci iz „Elektropivrede Srbije”, iz koje kažu da je ukupan dug korisnika na garantovanom snabdevanju oko 19,5 milijardi dinara. Iako potrošenu struju na vreme ne plaćaju ni svi potrošači u Vojvodini, slobodno bi se moglo reći da su oni najsavesnije platiše, pošto je od te sume njihov dug oko tri milijarde dinara.
Dugovanja za struju proizvod je i dugogodišnje prakse od pre nekoliko godina, kad su daleko duže i više tolerisana, a plaćanja se razvlačila i po nekoliko godina, a neretko i opraštala. Međutim, sada je slika izmenjena jer su mnoga javna preduzeća, među kojima i „Elektroprivreda Srbije”, naplatu dugovanja poverila izvršiocima, koji taj posao rade revnosno.
Pri tome, matematika je sasvim jasna – ukoliko dug naplaćuje izvršilac, račun je viši pa bi zato za sve one koji duguju za struju bilo dobro da račune plate pre nego što im izvršioci zakucaju na vrata. To je, s jedne strane, njihova obaveza jer duguju za ono što su potrošili, a istovremeno izbegavaju mnogo veće troškove, pošto se potrošeno kad-tad, mora platiti, a kad izvršioci naplaćuju, ceh je mnogo veći jer se uz dugovanje za struju mora platiti i njihova usluga, kao i ponovno uključenje.
Dakle, sasvim je sigurno da će neredovni platiše na kraju platiti račun i da će ih to mnogo više koštati, kao i da ta nova praksa postaje pravilo. Tako iz EPS-a kažu da će u narednom periodu potrošačima iz kategorije domaćinstva biti dostavljene opomene pred pokretanje postupka, a u tom preduzeću procenjuju da će ih dobiti oko 80.000 kupaca koji imaju neizmirene obaveze.
Naplata dugova za struju neće zaobići ni firme i preduzetnike jer je istovremeno s naplatom dugovanja za potrošenu struju domaćinstava, počela i prinudna naplata od privrednika. Tako je, recimo, u avgustu, podneto oko 300 predloga za izvršenje, dok se narednih dana očekuje pokretanje postupka za još oko 15.000 potrošača iz te kategorije.
Naravno, osim novih dugovanja za struju, ima i onih koja su se gomilala nekoliko godina. Potrošačima je bilo ponuđeno više mogućnosti da dug plate, a poslednji put priliku da reprogramiraju svoja dugovanja za električnu energiju imali su 2013. godine. Tada je bilo potpisano više od 270.000 ugovora s domaćinstvima, dugovanja su se, u zavisnosti od sume, mogla platiti na 12 do 120 rata, odnosno od jedne godine do deset, a mnogim nesavesnim platišama je čak i otpisana kamata.
Iz EPS-a ukazuju na to da je trenutno je aktivno 32.615 ugovora, a od toga domaćinstva otplaćuju obaveze po osnovu 28.430 ugovora, dok se 4.185 aktivnih ugovora odnosi na dugovanja preduzeća. Do sada je, ističu u EPS-u, raskinuto više od 50.000 ugovora o reprogramu dugovanja s korisnicima koji nisu plaćali obaveze na vreme.
Da li će i ovim dužnicima stići rešenje o prinudnoj naplati, i kada, videće se jer u Komori izvršitelja kažu da se predmeti obrađuju po nalogu EPS-a i da od toga zavisi kada će stići izvršitelji.
D. Mlađenović
Posle upozorenja sledi seča struje
Pre nego što se uputi nalog za prinudnu naplatu, potrošači imaju dovoljno vremena da plate svoja dugovanja. Naime, onima koji imaju neizmirena dugovanja prvo se dostavlja upozorenje pred obustavu isporuke električne energije s primerenim rokom za uplatu, a ako se dug ne plati, sruja se seče. Ukoliko ni posle ostanka bez struje potrošač/dužnik ne izmiri dug, pokreće se postupak prinudne naplate. Iz EPS-a kažu da, iako Zakonom o izvršenju i obezbeđenju nije obavezno slanje opomene, EPS potrošače iz kategorije domaćinstva još jednom, pre pokretanja postupka prinudne naplate, opominje.