„Utva” blizu dugoročnih poslova za „Mubadalu”
Oko 240 radnika pančevačke avio-industrije „Utva” nastavilo je štrajk započet u utorak, 11. oktobra, jer im nikakvo rešenje u protekla tri dana nije ponuđeno.
Naznaka o tome da bi rešenje za neisplaćene plate za jul i avgust ove godine, kao i overa neoverenih zdravstvenih knjižica moglo narednih dana biti ponuđeno još uvek nema, ali ima nagoveštaja da se na rešavanju problema u nadležnim državnim organima radi.
Kako je za „Dnevnik” rekao predsednik Samostalnog sindikata „Utve” Slobodan Kostić, direktor kompanije je bio u Beogradu, u Ministarstvu privrede, da vidi da li se nešto čini na rešavanju problema radnika i o tome će obavestiti zaposlene, a stiglo je i obaveštenje da će tokom naredne nedelje u fabriku doći pomoćnik resornog ministara.
– Naš problem je i dalje nerešen: radnici, čija je prosečna plata 33.000 dinara, traže plate za jul i avgust i overu zdravstvenih knjižica, bez kojih ne mogu da se leče – objašnjava Kostić. – Osim toga, u ovoj godini je malo ugovorenih poslova i jasno je da tražimo državnu pomoć u prevazilaženju problema. Štrajk nastavljamo sve do ispunjenja zahteva. Zvali su nas iz Agencije za mirno rešavanje sporova, koja je iz medija saznala da je u fabričkom krugu u toku štrajk, ali smo razgovor s njima odložili dok ne vidimo šta država može da uradi za „Utvu” i nastavak proizvodnje.
Po rečima našeg sagovornika, u utorak, 11. oktobra, u „Utvi” je boravila delegacija „Mubadale” iz Ujedinjenih Arapskih Emirata , za koju se prethodnih godina govorilo da je zainteresovana za našu avio-kompaniju.– Epilog te posete mogao bi biti ugovor po kojem bi „Utva” na duži rok poslovala s „Mubadalom”, odnosno s italijanskom kompanijom „Pjađo” koja je u njihovom vlasništvu, ali ništa još nije precizirano – rekao je Kostić.
Inače, dugo najvljivana saradnja „Utve” s kompanijom „Mubadala” iz Emirata do sada nije realizovana, ali je preko kontakata s njom pančevačka avio-kompanija dobila posao s italijanskim „Pjađom”. „Utva” pomaže „Pjađu” u proizvodnji njihove nove bespilotne letelice.
No, sudeći po izjavi izvršnog direktora „Mubadalinog“ odeljenja za vazduhoplovstvo Homeida al Šamerija, date u martu ove godine, ta kompanija nije odustala od „Utve” i želi nastavak saradnje sa srpskom avio-industrijom.
– Za nas je mogućnost širenja našeg MRO biznisa u Srbiji, u srcu Evrope, s niskom cenom troškova, prednost sama po sebi – rekao je Šameri. – Kod fabrike aviona „Utva”, princip je isti. „Pjađo”, italijanska kompanija čiji smo takođe vlasnici, morala je da krene u autosorsing, da primeni neke mere štednje, i odlučili smo da to uradimo s našim pratnerima u Srbiji.
„Pjađo” je uvideo da se u Srbiji neke stvari mogu proizvesti efikasnije i efektnije, i to je bila osnovna premisa. Pokušavamo da ubedimo „Pjađo” da uradi još takvih stvari i onda dolazimo do sledećeg: ako vi u Srbiji imate plan da oživite taj segment svoje industrije, da u nju ulažete, mi možemo pomoći, kao što smo već tim primerom i uradili, i onda vi možete reći OK, imamo barem jedan dugoročan ugovor i možemo graditi na tome.
LJ. Malešević
Bespilotne letelice
Fabrika aviona „Utva” do sada nije želela da javno govori o saradnji s kompanijom „Pjađo”, niti da obelodani koliku joj ti poslovi donose zaradu, ali poznato je da proizvodi delove koji se koriste u sklapanju sekcija trupa njihove „Avanti linije”, kako poslovnog aviona, tako i bespilotne letilice „hamerhed”. taj deo, takozvani marry up jig, prvi je isporučeni proizvod „Utve” na kojem će se zasnivati uspešnost buduće saradnje s „Pjađom”.