„Утва” близу дугорочних послова за „Мубадалу”
Око 240 радника панчевачке авио-индустрије „Утва” наставило је штрајк започет у уторак, 11. октобра, јер им никакво решење у протекла три дана није понуђено.
Назнака о томе да би решење за неисплаћене плате за јул и август ове године, као и овера неоверених здравствених књижица могло наредних дана бити понуђено још увек нема, али има наговештаја да се на решавању проблема у надлежним државним органима ради.
Како је за „Дневник” рекао председник Самосталног синдиката „Утве” Слободан Костић, директор компаније је био у Београду, у Министарству привреде, да види да ли се нешто чини на решавању проблема радника и о томе ће обавестити запослене, а стигло је и обавештење да ће током наредне недеље у фабрику доћи помоћник ресорног министара.
– Наш проблем је и даље нерешен: радници, чија је просечна плата 33.000 динара, траже плате за јул и август и оверу здравствених књижица, без којих не могу да се лече – објашњава Костић. – Осим тога, у овој години је мало уговорених послова и јасно је да тражимо државну помоћ у превазилажењу проблема. Штрајк настављамо све до испуњења захтева. Звали су нас из Агенције за мирно решавање спорова, која је из медија сазнала да је у фабричком кругу у току штрајк, али смо разговор с њима одложили док не видимо шта држава може да уради за „Утву” и наставак производње.
По речима нашег саговорника, у уторак, 11. октобра, у „Утви” је боравила делегација „Мубадале” из Уједињених Арапских Емирата , за коју се претходних година говорило да је заинтересована за нашу авио-компанију.– Епилог те посете могао би бити уговор по којем би „Утва” на дужи рок пословала с „Мубадалом”, односно с италијанском компанијом „Пјађо” која је у њиховом власништву, али ништа још није прецизирано – рекао је Костић.
Иначе, дуго највљивана сарадња „Утве” с компанијом „Мубадала” из Емирата до сада није реализована, али је преко контаката с њом панчевачка авио-компанија добила посао с италијанским „Пјађом”. „Утва” помаже „Пјађу” у производњи њихове нове беспилотне летелице.
Но, судећи по изјави извршног директора „Мубадалиног“ одељења за ваздухопловство Хомеида ал Шамерија, дате у марту ове године, та компанија није одустала од „Утве” и жели наставак сарадње са српском авио-индустријом.
– За нас је могућност ширења нашег МРО бизниса у Србији, у срцу Европе, с ниском ценом трошкова, предност сама по себи – рекао је Шамери. – Код фабрике авиона „Утва”, принцип је исти. „Пјађо”, италијанска компанија чији смо такође власници, морала је да крене у аутосорсинг, да примени неке мере штедње, и одлучили смо да то урадимо с нашим пратнерима у Србији.
„Пјађо” је увидео да се у Србији неке ствари могу произвести ефикасније и ефектније, и то је била основна премиса. Покушавамо да убедимо „Пјађо” да уради још таквих ствари и онда долазимо до следећег: ако ви у Србији имате план да оживите тај сегмент своје индустрије, да у њу улажете, ми можемо помоћи, као што смо већ тим примером и урадили, и онда ви можете рећи ОК, имамо барем један дугорочан уговор и можемо градити на томе.
Љ. Малешевић
Беспилотне летелице
Фабрика авиона „Утва” до сада није желела да јавно говори о сарадњи с компанијом „Пјађо”, нити да обелодани колику јој ти послови доносе зараду, али познато је да производи делове који се користе у склапању секција трупа њихове „Аванти линије”, како пословног авиона, тако и беспилотне летилице „хамерхед”. тај део, такозвани маррy уп јиг, први је испоручени производ „Утве” на којем ће се заснивати успешност будуће сарадње с „Пјађом”.