Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Veronauka i građansko vaspitanje na javnoj raspravi?

08.01.2016. 19:19 13:33
Piše:

Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Srđan Verbić nedavno je predložio da umesto tokom 12 godina osnovne i srednje škole, učenici izučavaju veronauku i građansko vaspitanje

samo četiri godine osnovne škole. Takođe, minstar je postavio pitanje broja časova građanskog vaspitanja.

Na prvo je žustro reagovala Srpska pravoslavna crkva koja se protivi ovom predlogu, dok je smanjenjem broja časova građanskog vaspitanja nezadovoljno Udruženje gradađana Građanska inicijativa.

Ministrovi argumenti su, mada priznaje da nema, ili mu nisu poznati rezulti bilo kakavih istraživanja rezultata predavanja i jednog i drugog izbornog/obaveznog predmeta, da se u sklopu modernizacije školstva mora smanjivati broj časova, zakonom inače ograničen, da bi se obrazovni prosec delom odvijao i kroz vannastavne aktivnosti, kroz koje bi naša deca sticala znanja i veštine koje zahteva savremeno doba i svet.

Dakle, posebna priča bi mogla da se razvije u odnosu na efekte ova dva predmeta i načine na koje se oni izučavaju. Praksa pokazje široku lepezu isksustava i dometa, u zavisnosti od obrazovnog nivoa predavača, stručnog i pedagoškog, njegove inventivnosti, pa i sredine u kojoj se nastava ovih predmeta odvija.

Takođe, pažnje vredan je i Verebićev stav „da je uvođenjem izbornih predmeta poput veronauke i građanskog vaspitanja uvedena segregacija u školama, da se njima đaci razdvajaju“, iako je, kako kaže, „cilj da se u školama borimo protiv diskriminacije“.

Tako ministara navodi da je u višejezičnim sredinama situacija još ozbiljnija, jer se đaci dele na grupu koja uči pravoslavnu veronauku, grupu koja uči, recimo, islamsku veronauku i treću koja ide na građansko vaspitanje.

U svom otvorenom pismu, Udruženje građana Građanska inicijativa pozvalo je ministra Verbića, da o promeni plana i programa građanskog vaspitanja otvori javnu raspravu, koja bi omogućila da se javnosti uključi u reforme koje se sprovode u obrazovnom procesu.

Građansko vaspitanje je jedini predmet u našem obrazovnom sistemu u okviru kog učenici mogu da uče i razgovaraju o nenasilnoj komunikaciji, dečijim pravima, ličnoj odgovornosti i odgovornosti institucija, nasilju u porodici i vršnjačkom nasilju. Postoje i inicijative da se u građansko vaspitanje uvede više sadržaja kao što su medijska pismenost, nasilje na internetu, istorija religije, bezbednost u saobraćaju i slično. One se pokreću već godinama od strane građana, nastavnika, udruženja i institucija, navodi Građanska inicijativa.

Sa ovim predlogom se minsitar Verbić gotovo u potpunosti složio, a otišao je i korak dalje.

U svom otvorenom odgovru Građanskoj incijativi kaže, da se o svrsishodnosti i formatu nastave građanskog vaspitanja povede široka javna rasprava, jeste dobar predlog.

- Smatram da je ista takva rasprava neophodna i za drugi obavezni izborni predmet — veronauku. Ako je igde potrebno da građani, i pogotovo stručna javnost, jasno izraze svoje mišljenje o nastavnom planu i programu, to je baš u slučaju predmeta koji razdvajaju i etiketiraju učenike još pre nego što nauče kako se nazivi ovih predmeta pišu – kaže ministar Verbić. On podseća  da pre više od 14 godina, kada su građansko vaspitanje i veronauka uvedeni u škole, niko nije tražio javnu raspravu.

- Za dobro generacija koje tek stasavaju za školu važno je da imamo ozbiljnu i argumentovanu raspravu na ovu temu makar i sa zakašnjenjem od 14 godina – navodi aktuelni ministar prosvete.

Podsećamo, veliku polemiku je i 2001. godine izazvalo vraćanje veronauke u škole u Srbiji, kada je po prvi put uvedeno i građanskog vaspitanja.

V. Crnjanski

 

Verbić: Najbolje jedan predmet o toleranciji

Ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Srđan Verbić izjavio je i  da ne izbacuje veronauku iz škole, već da želi da se diskutuje o tome šta je najbolje rešenje za đake. On je za B92 rekao da je moguće da su neki zaprepašćeni stavom ministra prosvete prema veronauci, dodajući da mu se čini da je taj stav, u ovom trenutku, poželjan za društvo u celini.

Po meni bi bilo najbolje da imamo jedan predmet u kome se đaci uče toleranciji”, rekao je Verbić dodajući da je početkom 2000-tih bilo predloga da imamo jedan predmet koji izučava svu religiju.

 

Negodovanje zbog predloga

Predstavnici tradicionalnih Crkava i verskih zajednica nedavno su još jednom negodovali su povodom predloga ministra prosvete Srđana Verbića za redukovanje, a potom i za ukidanje predmeta Verska nastava u školama Srbije, uvereni da taj stav ne deli nijedna odgovorna ličnost u Vladi Srbije. U saopštenju pišu da je to negodovanje još snažnije stoga što je ministar predlog uputio u godini kada se obeležava 15. godišnjica vraćanja Verske nastave u školstvo Srbije.

Piše:
Pošaljite komentar