TIMSS istraživanje od danas u osnovnim školama u Srbiji
NOVI SAD: Od danas do 11. aprila oko 4.500 učenika četvrtog razreda u 165 osnovnih škola u Srbiji, zajedno sa svojim vršnjacima u 60 zemalja sveta učestvovaće u novom ciklusu međunarodnog istraživanja TIMSS 2019.
Sem toga, učenici, njihovi roditelji, 250 učitelja i 165 direktora škola će popunjavati upitnike o tome kako se odvija nastava , kako se pripremaju učitelji i direktori škola, kakav je odnos učenika prema školi, nastavi i predmetima, kakva je bezbednost i disciplina, kakve su prakse roditelja u ranom učenju, kakvi su uslovi koje učenici imaju kod kuće i slično.
TIMSS je do sada najveći, najobuhvatniji i najduži program usmeren na praćenje međunarodnih trendova u poučavanju matematike i prirodnih nauka na osnovnoškolskom uzrastu. Bavi se postignućima učenika u četvrtom i osmom razredu osnovne škole, kao i školskim, nastavnim i porodičnim kontekstom koji utiču na postignuća učenika.
Srbija učestvuje u TIMSS-u već peti put u nizu. U prva dva ciklusa testirani su osmaci, a od 2011. godine prate se učenici četvrtog razreda. Zemlje učesnice imaju mogućnost da biraju da li će TIMŠ istraživanjem obuhvatiti oba ili samo jedan uzrast, a u Srbiji su u prva dva testiranja učestvovali osmaci, a u druga dva, kao i u ovogodišnjem učenici četvrtog razreda.
TIMSS zadaci ispituju postignuće učenika u okviru tri kognitivna domena – znanje (poznavanje činjenica, koncepata, procedura), primena (primena znanja prilikom rešavanja problema) i rezonovanje (prevazilazi rešavanje rutinskih problema i snalaženje u nepoznatim situacijama – od učenika se zahteva analiza, sinteza, evaluacija, dolaženje do zaključka, generalizacija i argumentovanje).
TIMSS se realizuje svake četiri godine, a u Srbiji istraživanje realizuje Institut za pedagoška istraživanja.
Učenici iz Srbije na TIMSS testu 2015. su postigli u oblasti matematike 518 bodova i nalazili su se iznad proseka skale koji iznosi 500 bodova. U oblasti prirodnih nauka su ostvarili 525 boda i na taj način približili se učenicima iz mnogih ekonomskih razvijenih zemalja. Sa druge strane,đaci osmog razreda u ciklusu TIMSS 2003 i TIMSS 2007 nisu postigli zadovoljavajuće rezultate.
D. Devečerski