Senka na poslu: I srednjoškolci uče da upravljaju karijerom
STARA PAZOVA: Po raznovrsnosti karijernih usluga, njihovom kvalitetu i kontinuitetu, staropazovačka Gimnazija „Branko Radičević” nalazi se na vrhu.
To je ponovo dokazala na konferenciji „Karijerno vođenje i savetovanje u Republici Srbiji i Evropi”, održanoj početkom oktobra u Beogradu, kada je dobila drugu nagradu, i to za uključivanje slabovidih učenika u aktivnosti profesionalne orijentacije i pripreme za studiranje po afirmativnim merama. Ova škola dobitnik je još nekoliko priznanja na tom polju: 2017. na Sajmu školskih timova za karijerno vođenje srednjih škola Srbije u Privrednoj komori Srbije osvojila je drugo mesto, a 2018. bila je najbolja.
Poslodavci često ističu da mladi imaju nerealna očekivanja, da im nedostaje praksa, a da njihove kvalifikacije ne odgovaraju potrebama tržišta rada. Da li je nešto od toga izraženije među gimnazijalcima opšteg smera, odgovorila je za „Dnevnik” prof. filozofije i koordinatorka Tima za karijerno vođenje Ljudmila Rakočević u Gimnaziji „Branko Radičević”.
Naši đaci su usmereni ka nastavku školovanja, a njihov kontakt sa poslodavcima je minimalan, onoliko koliko to dozvoljavaju životne okolnosti, dodala je ona.
Kakvo će stanje, dodaje naša sagovornica, na tržištu rada biti za nekoliko godina, ne može se znati precizno, ali postoje neki indikatori i projekcije, koje pokušavaju da im predoče.
Njihova očekivanja u pogledu budućeg zanimanja su različita. Jedni biraju zanimanja putem kojih bi ispoljavali altruizam, dok su drugi usmereni isključivo na IT sektor, smatrajući da je to posao budućnosti koji može da se radi i u inostranstvu, ali i od kuće. Treći su motivisani isključivo zaradom. Mi đacima ne dajemo odgovore, već ih upućujemo na relevantne i sveže informacije. Pomažemo im u tome da im očekivanja budu realna. To radimo na više načina, a jedan od njih su realni susreti. U svim aktivnostima karijernog vođenja pokušavamo da učenike obučimo da i sami razvijaju veštine upravljanja karijerom i shvate važnost celoživotnog učenja, navodi naša sagovornica.
Tim za karijerno vođenje oformljen je u julu 2013. godine, otkad je to zakonska obaveza svake srednje škole.
Karijerno vođenje sprovodi se i tokom nastave, na časovima odeljenjskog starešine ili časovima računarstva i informatike putem Skajpa, kako bi se predstavila neka neobična zanimanja, u šta su uključeni i profesori iz drugih predmeta. Od vannastavnih aktivnosti organizovane su posete firmama, zimska škola preduzetništva, obuke za početnike u biznisu, pisanje CV-ja, radionice o finansijskoj pismenosti, savladavanju treme pred prijemni ispit, o veštinama budućnosti, životu u velikom gradu, Europaš platformi... Imamo gostujuće predavače, info-dane, obeležavamo Dan devojčica, tokom kog afirmišemo zanimanja koja nisu tipično ženska, predavanja o prevenciji radne eksploatacije... Sve aktivnosti imaju posebnu metodologiju kojom se prate ishodi – ankete, evaluacije, kartice sa predlozima, broj prisutnih đaka na obukama, uključenost u projekte... Predočavamo đacima mogućnosti studiranja u Srbiji i inostranstvu, redovno odlazimo na sajmove obrazovanja, sajmove stipendija i druge događaje. Inovacija od ove godine je INDIGO – karijerne usluge za učenike sportiste, a planiramo i „Karijerno vođenje – u susret uvođenju državne mature”.
„Senka na poslu” je projekat koji sprovode od 2017, a iste godine dobio je priznanje Evropske mreže za karijerno vođenje i savetovanje „Euroguidance”, dok je 2018. Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja ovu aktivnost svrstao u Bazu najuspešnijih vannastavnih aktivnosti škola svih nivoa i domova učenika iz cele Srbije za prethodni period, te je izabrao za javno predstavljanje.
Lekar, zubar, farmaceut, fizioterapeut, klinički psiholog, školski psiholog, socijalni radnik, specijalni pedagog, defektolog, logoped, pedagog, učitelj, arhitekta, građevinski inženjer, pravnik, vaspitač, ekonomista, turizmolog, menayer u industriji, programer, grafički dizajner... Dugačak je niz stručnjaka sa kojima su učenici četvrtog razreda izabrali da provedu jedan radni dan kako bi saznali više o željenom zanimanju.
Svako ko želi prijavljuje se Timu, koji potom kontaktira sa odgovarajućom institucijom ili poslodavcem, gde će đaci, prema rasporedu, doći i biti „senka” osobi koja radi posao kojim bi i oni želeli da se bave. Ovo je veoma popularno u našoj školi i imamo velik broj prijavljenih, a poslodavci su predusretljivi i ljubazni. Projekat je 2018. i 2019. finansijski podržao Pokrajinski sekretarijat za obrazovanje, propise, upravu, nacionalne manjine – nacionalne zajednice.
Od 2016. godine Gimnazija „Branko Radičević” prati karijere učenika nakon završetka škole. Svaki maturant na kraju gimnazijskog školovanja dobija anketni listić koji posle upisa na fakultet donosi kod njih ili šalje elektronskim putem, pa to Tim obrađuje i publikuje.
S. Milačić
Projekat „Stara Pazova aktuelno” realizuje DVP Digital, a sufinansira Opština Stara Pazova. Stavovi u okviru podržanog medijskog projekta nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.