Сенка на послу: И средњошколци уче да управљају каријером
СТАРА ПАЗОВА: По разноврсности каријерних услуга, њиховом квалитету и континуитету, старопазовачка Гимназија „Бранко Радичевић” налази се на врху.
То је поново доказала на конференцији „Каријерно вођење и саветовање у Републици Србији и Европи”, одржаној почетком октобра у Београду, када је добила другу награду, и то за укључивање слабовидих ученика у активности професионалне оријентације и припреме за студирање по афирмативним мерама. Ова школа добитник је још неколико признања на том пољу: 2017. на Сајму школских тимова за каријерно вођење средњих школа Србије у Привредној комори Србије освојила је друго место, а 2018. била је најбоља.
Послодавци често истичу да млади имају нереална очекивања, да им недостаје пракса, а да њихове квалификације не одговарају потребама тржишта рада. Да ли је нешто од тога израженије међу гимназијалцима општег смера, одговорила је за „Дневник” проф. филозофије и координаторка Тима за каријерно вођење Људмила Ракочевић у Гимназији „Бранко Радичевић”.
Наши ђаци су усмерени ка наставку школовања, а њихов контакт са послодавцима је минималан, онолико колико то дозвољавају животне околности, додала је она.
Какво ће стање, додаје наша саговорница, на тржишту рада бити за неколико година, не може се знати прецизно, али постоје неки индикатори и пројекције, које покушавају да им предоче.
Њихова очекивања у погледу будућег занимања су различита. Једни бирају занимања путем којих би испољавали алтруизам, док су други усмерени искључиво на ИТ сектор, сматрајући да је то посао будућности који може да се ради и у иностранству, али и од куће. Трећи су мотивисани искључиво зарадом. Ми ђацима не дајемо одговоре, већ их упућујемо на релевантне и свеже информације. Помажемо им у томе да им очекивања буду реална. То радимо на више начина, а један од њих су реални сусрети. У свим активностима каријерног вођења покушавамо да ученике обучимо да и сами развијају вештине управљања каријером и схвате важност целоживотног учења, наводи наша саговорница.
Тим за каријерно вођење оформљен је у јулу 2013. године, откад је то законска обавеза сваке средње школе.
Каријерно вођење спроводи се и током наставе, на часовима одељењског старешине или часовима рачунарства и информатике путем Скајпа, како би се представила нека необична занимања, у шта су укључени и професори из других предмета. Од vannastavnih активности организоване су посете фирмама, зимска школа предузетништва, обуке за почетнике у бизнису, писање ЦВ-ја, радионице о финансијској писмености, савладавању треме пред пријемни испит, о вештинама будућности, животу у великом граду, Еуропаш платформи... Имамо гостујуће предаваче, инфо-дане, обележавамо Дан девојчица, током ког афирмишемо занимања која нису типично женска, предавања о превенцији радне експлоатације... Све активности имају посебну методологију којом се прате исходи – анкете, евалуације, картице са предлозима, број присутних ђака на обукама, укљученост у пројекте... Предочавамо ђацима могућности студирања у Србији и иностранству, редовно одлазимо на сајмове образовања, сајмове стипендија и друге догађаје. Иновација од ове године је ИНДИГО – каријерне услуге за ученике спортисте, а планирамо и „Каријерно вођење – у сусрет увођењу државне матуре”.
„Сенка на послу” је пројекат који спроводе од 2017, а исте године добио је признање Европске мреже за каријерно вођење и саветовање „Еурогуиданце”, док је 2018. Завод за унапређивање образовања и васпитања ову активност сврстао у Базу најуспешнијих vannastavnih активности школа свих нивоа и домова ученика из целе Србије за prеthodni период, те је изабрао за јавно представљање.
Лекар, зубар, фармацеут, физиотерапеут, клинички психолог, школски психолог, социјални радник, специјални педагог, дефектолог, логопед, педагог, учитељ, архитекта, грађевински инжењер, правник, васпитач, економиста, туризмолог, mеnayеr у индустрији, програмер, графички дизајнер... Дугачак је низ стручњака са којима су ученици четвртог разреда изабрали да проведу један радни дан како би сазнали више о жељеном занимању.
Свако ко жели пријављује се Тиму, који потом контактира са одговарајућом институцијом или послодавцем, где ће ђаци, према распореду, доћи и бити „сенка” особи која ради посао којим би и они желели да се баве. Ово је веома популарно у нашој школи и имамо велик број пријављених, а послодавци су предусретљиви и љубазни. Пројекат је 2018. и 2019. финансијски подржао Покрајински секретаријат за образовање, прописе, управу, националне мањине – националне заједнице.
Од 2016. године Гимназија „Бранко Радичевић” прати каријере ученика након завршетка школе. Сваки матурант на крају гимназијског школовања добија анкетни листић који после уписа на факултет доноси код њих или шаље електронским путем, па то Тим обрађује и публикује.
С. Милачић
Пројекат „Стара Пазова актуелно” реализује ДВП Дигитал, а суфинансира Општина Стара Пазова. Ставови у оквиру подржаног медијског пројекта нужно не изражавају ставове органа који је доделио средства.