Rejnold: Srbija prednjači u uvođenju dualnog obrazovanja
BEOGRAD: Srbija je napravila veliki korak u uvođenju dualnog obrazovanja donošenjem Master plana, po čemu prednjači u odnosu na druge zemlje, među kojima su i američke savezne države Kolorado i Indijana, izjavila je predsednica Saveta za dualno obrazovanje Švajcarske Ursula Rejnold, koja boravi u Srbiji.
Rejnold je, inače, član komisije Vlade Srbije koja je izradila Master plan za sprovodenje kvalitetnog procesa reforme obrazovanja, zajedno sa Ministarstvom prosvete i Privrednom komorom Srbije.
Ona je rekla da je Master plan alat kojim može da se prati i kontroliše sve projekte za izmenu sistema, a kojih ima na stotine, kao i da utvrdi slabe tačke.
Rejnold kaže da putuje po svetu i sarađuje sa dvadesetak zemlja na uvođenju dualnog obrazovanja i da će ove godine pozvati predstavnike iz Srbije na skup u Švajcarskoj posvećen toj temi da predstave svoj Master plan.
Istakla je da je veoma ponosna na ono što je urađeno u Srbiji i da je Mastar plan toliko dobro napravljen da to iskustvo, kaže, treba podeliti sa drugima.
Rejnold, takođe, ističe da Mastar plan omogućava transpretnost za sve aktere uključene u proces implementacije.
Putujem po svetu i shvatila sam da su ljudi u Koloradu u istoj situaciji, ali da je Srbija korak ispred njih, jer ima taj Master plan. Takođe, Indijana je u sličnoj situaciji. Nepal, takođe, nema mastar plan, navela je i dodala da je bez njega teško promeniti sistem.
Rejnold naglašava da će cela ekonomija i industrija imati koristi od dualnog obrazovaja i obučavanja ljudi za profile koji se traže na tržištu rada.
Švajcarska ima dualni sistem obrazovanja već više od 100 godina, rekla je ona dodajući da su u toj zemlji u dualno obrazovaje uključena deca od 15 godine, dok je Srbija, tek na početku, pošto ima svega tri godine iskustva u toj oblasti.
Dodaje da pored donošenja zakona o dulanom obrazovanju sada sledi teži deo - implementacija koja je veoma složena.
U sektoru obrazovanja vidim napredak u Srbiji, kada sam došla ovde nije bilo puno zainteresovanih i bilo je teško predsedniku Vučiću da ubedi ljude, navela je Rejnlod dodajući da su se Vučiću smejali kada je govorio o toj temi koja je važna mnogim zemljama.
Kako je navela, Vučić ima širu sliku i viziju i do sada je mnogo toga postignuto u oblasti reforme obrazovanja.
Ističe da u Srbiji vidi dosta strasti kod ljudi i želju da reše probleme, zbog čega je vrlo optimistična po pitanju reformi i očekuje da će građani Srbije pre ili kasnije videti rezultate aktivnosti koje se preduzimaju.
Dualno obrazovanja je, navodi, tema 21. veka i u vezi je sa temom digitalne tranformacije, zato što se na tržištu rada stvari menjaju veoma brzo zbog novih digitalnih uređaja, procesa, novih proizvoda, što zahteva promene profesionalnih zahteva koje će biti sve brže.
To znači da škole imaju poteškoće da se takmiče sa tom brzom fazom. Postoji promena kompetencija od takozvanih teških veština - matematike, produktivnog znanja do takozvanih mekih veština, zato što su meke veštine takozvane transformativne veštine. Jer, ako ih jednom naučite lako možete da pređete sa jednog posla na drugi, kaže Rejnold.
Napominje takođe da je problem "mekih veština" kako postati najbolji radnik u timskom radu.
Dobro istrenirani ljudi sa dobrim veštinama su neophodnost za poboljšanje produktivnosti, koja vodi do povećanje rasta. I ukoliko zemlja žele da ispuni kriterijume za učlanjenje u EU onda mora da investira u veštine. Upravo to Srbija i radi i smatram da je to dobar korak napred, kazala je.
Rejnold ističe da Srbija može da se takmiči sa drugim zemljama u svetu zato što ima dobre lidere koji znaju šta znači dualno obrazovanje, a pre svega kaže da tu misli na predsednika Vučića.
Ja sam upoznala predsednika Vučića 2016. na konferenciji u Švajcarskoj. On je održao govor i ja sam održala govor. On je mene čekao i rekao mi je da mu treba moja pomoć da bi uspostavio sličan sistem kao onaj koji imamo u Švajcarskoj, te me je pozvao da dođem u Srbiju da napravimo radnu konferenciju s njim kako bismo objasnili privrednicima i društvu šta znači dualno obrazovanje, zašto je bitno to pokrenuti i na osnovu njegovog liderstva Srbija je pokrenula proces dualnog obrazovanja veoma brzo, podsetila je Rejnold.
Naglasila je da je bila vrlo impresionirana brzinom kojom je to urađeno i da je Vučić bio skroz u pravu što je to uradio, jer ona tvrdi da će dualni sistem dovesti do kvalitetnog obrazovanja koji će uticati da ne zavisi privredni rast zemlje samo od spoljnih faktora, jer će srpskoj ekonomiji dati komparativnu prednost.
Podsetila je da je pilot projekat za dulano obrazovanje pokrenut 2015. posebno sa austrijskim i nemačkim kompanijama i da je oko 400 mladih ljudi bilo uključeno.
Tek smo ovog septembra započeli rad koji je u skladu sa zakonom o dualnom obrazovanju. Više stotina ljude je deo ovog sistema iz svih krajeva Srbije, pomenula je Rejnold.