PROSVETARI O POČETKU ŠKOLSKE GODINE Mnogo toga neprecizno i nejasno
Ovih dana, školama širom Srbije stižu brojni mejlovi Ministarstva prosvete i školskih uprava, sa, prosvetari kažu, „nikad konfuznijim informacijama o početku školske godine“.
Direktori, nastavnici i svi zaposleni po školama, suočavaju se s konkretnim problemima kako organizovati nastavu koja počinje za desetak dana.
- Problemi će nastati tek kada i ovako zbunjeni zaposleni po školama pokušaju da ovo predoče zainteresovanim roditeljima i učenicima - kaže Snežana Romandić Petrović, predsednik Unije sindikata škola Beograda.
Kako navodi, u pomenutim pravilnicima i predlozima pravilnika nema informacija koje su ključne, te je u ime Unije sindikata prosevtnih radnika Srbije javnosti na uvid ponudila analizu Stručnog uputstva za organizovanje i ostvarivanje nastave neposrednim putem i putem učenja na daljinu kao i Predloga za organizaciju rada
- Planovi i programi kao i ishodi i ciljevi nisu revidirani i sažeti. Obim gradiva koji se treba obraditi nije preciziran od strane Ministarstva, te je nemoguće u okviru zadatog broja časova preći sve ono što je do sada rađeno. Ministarstvo je obavestilo škole da je promena Planova i programa u završnoj fazi, ali nije precizirano kada će se završiti i po kom planu će se raditi s učenicima. Nedelju dana pre početka školske godine nastavnici ne mogu da naprave planove po kojima bi radili sa decom – ističe se u ovoj analizi. - Planom nastave na daljinu predviđena je TV nastava. Škole nemaju uvid u sadržaj ovih časova, te ne mogu znati da li će sva deca biti obuhvaćena istim nastavnim sadržajima.
Ministarstvo prosvete: Zemlje EU traže naše modele nastave
Državni sekretar u Ministarstvu prosvete Dušan Kićović kaže da i zemlje Evropske unije žele da vide modele koje je Srbija pripremila kako bi obrazovno-vaspitni rad bio realizovan u najboljem interesu svih učesnika, poštujući epidemiološke zdravstvene mere.
- Drago nam je da i zemlje Evropske unije žele da vide naše modele koje smo pripremili - rekao je Kićović, reagujući na vest Sindikata obrazovanja Srbije da su im iz najvećeg Sindikata obrazovanja i kulture Slovenije (SVIZ), kao i iz drugih zemalja tražili da im dostave modele nastave koju je pripremilo Ministarstvo prosveteza osnovne i srednje škole u Srbiji.
Takođe, navodi se da je Predlozima za organizaciju vaspitno obrazovnog rada, detaljno do u minut obračunat rad svakog nastavnika ali nije pojašnjeno kako uskladiti rad nastavnika koji punu normu ostvaruju u dve, pa i tri škole.
Nastava za drugi ciklus obrazovanja (5-8. razred) predviđena je u poslepodnevnim satima za sve škole, uz skraćeno boravljenje dece u školi, ali produženo boravljenje nastavnika pre svega u čekanju da odrade zadatu minutažu u nastavi.
Pažnja se skreće i na sledeći probleme: potrebno je izraditi digitalne pripreme za čas koje bi bilo poželjno dostaviti roditeljima i učenicima. To samo po sebi nije mali posao ali je u ovom slučaju nemoguć, jer ne zna koje nastavne jedinice treba obrađivati, pošto su Plan i program je u završnoj fazi. Takođe, prostorne, tehničke i materijalne mogućnosti po školama u većim sredinama zahtevaju podelu učenika po odeljenjima i na tri grupe, a Pravilnikom su predviđene dve grupe.
Pomoćno tehničko osoblje je godinama smanjivano, a sada isto treba da u jednoj smeni u skladu s propisanim merama očisti i do 800 kvadrata školskog prostora za minimalnu cenu rada.
-Učenici i nastavnici nisu tehnički pripremljeni za početak školske godine koja zahteva onlajn pristup nastavi. Ako će deca raditi od kuće, postavlja se pitanje zašto roditelji nisu oslobođeni bar kupovine uybenika. Udžbenike bi trebalo prebaciti u e-oblik i postaviti ih na platforme koje bi bile dostupne besplatno i učenicima i nastavnicima a država bi trebalo da pokrije ovaj trošak izdavačkim kućama – navode u Uniji sindikata. - Ako se već očekivao ovakav početak školske godine, trebalo bi da se bar odeljenja prvih razreda osnovnih i srednjih škola za koji je početak najstresniji, formiraju sa manjim brojem učenika i ne dele na grupe. Podela na grupe unosi konfuziju i u razredima koji već imaju iskustvo sa školom.
V. Crnjanski