ПРОСВЕТАРИ О ПОЧЕТКУ ШКОЛСКЕ ГОДИНЕ Много тога непрецизно и нејасно
Ових дана, школама широм Србије стижу бројни мејлови Министарства просвете и школских управа, са, просветари кажу, „никад конфузнијим информацијама о почетку школске године“.
Директори, наставници и сви запослени по школама, суочавају се с конкретним проблемима како организовати наставу која почиње за десетак дана.
- Проблеми ће настати тек када и овако збуњени запослени по школама покушају да ово предоче заинтересованим родитељима и ученицима - каже Снежана Романдић Петровић, председник Уније синдиката школа Београда.
Како наводи, у поменутим правилницима и предлозима правилника нема информација које су кључне, те је у име Уније синдиката просевтних радника Србије јавности на увид понудила анализу Стручног упутства за организовање и остваривање наставе непосредним путем и путем учења на даљину као и Предлога за организацију рада
- Планови и програми као и исходи и циљеви нису ревидирани и сажети. Обим градива који се треба обрадити није прецизиран од стране Министарства, те је немогуће у оквиру задатог броја часова прећи све оно што је до сада рађено. Министарство је обавестило школе да је промена Планова и програма у завршној фази, али није прецизирано када ће се завршити и по ком плану ће се радити с ученицима. Недељу дана пре почетка школске године наставници не могу да направе планове по којима би радили са децом – истиче се у овој анализи. - Планом наставе на даљину предвиђена је ТВ настава. Школе немају увид у садржај ових часова, те не могу знати да ли ће сва деца бити обухваћена истим наставним садржајима.
Министарство просвете: Земље ЕУ траже наше моделе наставе
Државни секретар у Министарству просвете Душан Кићовић каже да и земље Европске уније желе да виде моделе које је Србија припремила како би образовно-васпитни рад био реализован у најбољем интересу свих учесника, поштујући епидемиолошке здравствене мере.
- Драго нам је да и земље Европске уније желе да виде наше моделе које смо припремили - рекао је Кићовић, реагујући на вест Синдиката образовања Србије да су им из највећег Синдиката образовања и културе Словеније (СВИЗ), као и из других земаља тражили да им доставе моделе наставе коју је припремило Министарство просветеза основне и средње школе у Србији.
Такође, наводи се да је Предлозима за организацију васпитно образовног рада, детаљно до у минут обрачунат рад сваког наставника али није појашњено како ускладити рад наставника који пуну норму остварују у две, па и три школе.
Настава за други циклус образовања (5-8. разред) предвиђена је у послеподневним сатима за све школе, уз скраћено борављење деце у школи, али продужено борављење наставника пре свега у чекању да одраде задату минутажу у настави.
Пажња се скреће и на следећи проблеме: потребно је израдити дигиталне припреме за час које би било пожељно доставити родитељима и ученицима. То само по себи није мали посао али је у овом случају немогућ, јер не зна које наставне јединице треба обрађивати, пошто су План и програм је у завршној фази. Такође, просторне, техничке и материјалне могућности по школама у већим срединама захтевају поделу ученика по одељењима и на три групе, а Правилником су предвиђене две групе.
Помоћно техничко особље је годинама смањивано, а сада исто треба да у једној смени у складу с прописаним мерама очисти и до 800 квадрата школског простора за минималну цену рада.
-Ученици и наставници нису технички припремљени за почетак школске године која захтева онлајн приступ настави. Ако ће деца радити од куће, поставља се питање зашто родитељи нису ослобођени бар куповине uybеnika. Уџбенике би требало пребацити у е-облик и поставити их на платформе које би биле доступне бесплатно и ученицима и наставницима а држава би требало да покрије овај трошак издавачким кућама – наводе у Унији синдиката. - Ако се већ очекивао овакав почетак школске године, требало би да се бар одељења првих разреда основних и средњих школа за који је почетак најстреснији, формирају са мањим бројем ученика и не деле на групе. Подела на групе уноси конфузију и у разредима који већ имају искуство са школом.
В. Црњански