Promovisan nacionalni model dualnog i preduzetničkog obrazovanja
„Grad Novi Sad se pre dve godine, u skladu s preporukama Ministarstva prosvete, ali pre svega vođen potrebama privrede i analizama Nacionalne službe za zapošljavanje i Privredne komore, uključio u uvođenje dualnog obrazovanja u naš obrazovni sistem kao partner“, rekao je u Novom Sadu, na promociji Nacionalnog modela dualnog i preduzetničkog obrazovanja gradonačelnik Novog Sada Miloš Vučević.
Po ovom modelu u Novom Sadu se u Mašinskoj, Elekrotehničkoj, Ekonomskoj i Tehničkoj školi „Pavle Savić” danas obrazuje 264 učenika u šest profila, a želja nam je da se poveća i broj škola i broj đaka, ali i broj profila.
Po rečima gradonačelnika Novog Sada, u čitav proces moraju biti uključeni privrednici koji će reći kakav kadar im je potreban u uslovima kada iz jedne, idemo u drugu tehnološku revoluciju, jer samo tako možemo držati korak sa svetom i omogućiti mladima da ostanu u zemlji i radom doprinesu njenom napretku.
„Privredna komora inicirala je uvođenje dualnog obrazovanja u naš školski sistem jer su nam privrednici ukazivali na nespremnost svršenih đaka za rad i na nepostojanje kadrova potrebnih privredi“, rekla je direktorka regionalne Privredne komore Srbije regiona Privredne komore Južnobačkog upravnog okruga Olivera Simović.
„Danas imamo dualno obrazovanje u 128 škola, koje sarađuju sa 600 kompanija na školovanju za 32 profila, a naročito valja istaći da se od 120 svršenih učenika njih 83 zaposlilo u kompanijama u koje su išli na obuke.“
Pokrajinski sekretar za obrazovanje i potpredsednik Pokrajinske vlade Mihalj Njilaš rekao je da se kroz dualni model obrazovanja privreda uključila i integrisala u obrazovni sistem i obrnuto. On je naveo i da je sekretarijat na čijem je čelu od prvog dana uključen u ovaj pilot projekat, te da je z Vojvodini, od prvobitne tri srednje škole i tri obrazovna profila, danas u njemu 25 srednjih škola s 18 obrazovnih profila.
„Po dualnom modelu obrazovanja u Vojvodini se danas školuje 727 učenika i to 518 na srpskom i 126 na mađarskom jeziku u trogodišnjim profilima i 90 učenika u četvorogodišnjim“, rekao je Mihalj Njilaš.
„Ova odeljenja sada su nam popunjena 80 odsto i sve je veće interesovanje učenika za njih, pa se inicira i uvođenje novih profila. U ovom poslu mi smo moderatori i prikupljamo predloge škola usaglašene s lokalnom samoupravom.“
Ministarstvo prosvete ali i roditelji i učenici, konačno su shvatili da savremeni tehnološki razvoj leži u kompanijima i da učenici mogu u njima steći onaj kvalitet znanja koja ih čini odmah zapošljivim, kazala je pomoćnica ministra prosvete za dualno i preduzetničko obrazovanje Gabrijela Grujuć.
„Pre dve godine kada smo počeli, Privredna kompra se već tri godine borila da se dualno obrazovanje uvede u naš sitem“, rekla je Gabrijela Grujuć.
„Danas se u Srbiji po ovom modelu školuje 4.500 učenika u 33 obrazovna profila. Na 600 časova teorijske nastave oni imaju 300 časova prakse u kompanijama, što im je omogućilo da,od pasivnih posmatrača, postanu aktivni učesnici u vaspitno obrazovnom procesu.“
Uskladiti školu s potrebama privrede
Govoreći o Nacionalnom okviru kvalifikacija,rukovodilac grupe za razvoj visokog obrazovanja Vesna Fabian podsetila je na to da je nakon decenije pripremnih aktivnosti prošle godine donet zakon koji reguliše ovu oblast.
„Donošenje Zakona deo je rešavanja ključnih problema neusklađenosti sistema kvalifikacija s potrebama privrede, društvenog i ličnog razvoja, problema nedovoljno razvijenog i održivog sistema socijalnog partnerstva, odnosno institucionalnih i funkcionalnih veza u procesu razvoja i sticanja kvalifikacija“, rekla je Vesna Fabian.
„Kako bi se osigurala relevantnost znanja i veština na tržištu rada Zakonom o NOKS kreiran je i pravni osnov za uspostavljanje institucionalnog okvira NOKS. U poslednjem kvartalu 2018. godine osnovani su Savet za NOKS, Agencija za kvalifikacije kao i sektorska veća, u čiji sastav je ušlo preko 200 predstavnika socijalnih partnera.“
Po rečima pomoćnice ministra prosvete za predškolsko i osnovno obrazovanje Vesne Nedeljković dualno obrazovanje je deo sveopšte obrazovne reforme kojom se menja paradigma učenja i koja okuplja mlade i nastavnike koji shvataju da preduzetničko obrazovanje obuhvata sve sfere života.
O primeni Zakona o dualnom obrazovanju, pored Gabrijele Grujić,govorili su i rukovodilac centra za edukaciju i dualno obrazovanje Privredne komore Srbije Mirjana Kovačević, Marko Kaspar iz kompanije Elektrotehnika - Južna Bačka, Zoran Todić iz kompanije „Neofiton” i Slađana Grujić, koja se osvrnula na značaj lokalne samouprave u kreiranju plana upisa učenika u srednjem stručnom obrazovanju.
„Dualno obrazovanje uvedeno je na inicijativu privrednika, a Zakon o dualnom obrazovanju tu je da definiše obaveze, odgovornosti i prava kompanije“, rekla je Mirjana Kovačević.
„Trenutno je u Srbiji oko 600 kompanija uključeno u realizaciju modela dualnog obrazovanja, u narednoj godini očekujemo i više, a sve zavisi od toga koliko i kako će moći da ispune zahteve koje pred njih postavlja ovaj zakon. Na skupu su predstavljeni i pravilnici predviđeni ovim zakonom, bilo je reči i o karijernom vođenju i savetovanju u dualnom obrazovanju, a ukazano je i na značaj osnivanja i rada učeničkih zadruga osnovnih i srednjih škola, kao jednog od dobrih modela za inicijativu i preduzetništvo.
Predstavljajući Pravilnik o učeničkim zadrugama, savetnica ministra prosvete za finansijsku pismenost i preduzetništvo Gordana Stepić je rekla da zadruge, za razliku od redovne nastave, daju mogućnost „životnijeg učenja“. Po njenim rečima, učenička zadruga doprinosi povezivanju nastave sa svetom rada, formiranju radnih navika, profesionalnoj orijentaciji i predstavlja svojevrsnu pripremu učenika za izbor dualnih obrazovnih profila srednjih škola.
Skupu u organizaciji Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja Republike Srbije, su prisustvavali predstavnici lokalne samouprave, Ministarstva prosvete, Privredne komore Srbije, kao i brojni direktori škola.
D. Devečerski