Problemi u auto školama, a ne na portalu
Otkazivanje teorijskog i praktičnog dela vozačkog ispita u pojedinim auto-školama dogodilo se zbog lokalnog prekida u internet komunikaciji između tih škola i portala državne uprave,
a ne zbog kvara na informacionom sistemu Ministarstva unutrašnjih poslova, saopštilo je to ministarstvo.
Reagujući na infomacije da je sistem za elektronsko polaganje vozačkih ispita sklon blokadama rada i neefikasan, zbog čega dolazi do otkazivanja polaganja vozačkih ispita, pomoćnik ministra unutrašnjih poslova Slobodan Nedeljković istakao je da na centralnom informacionom sistemu MUP-a i elektronskog portala Državne uprave “nije bilo otkaza sistema, niti su uočene tehničke nepravilnosti u njegovom funkcionisanju”.
“Nije tačna konstatacija da iz ovog razloga nisu održani ispiti iz teorijskog i praktičnog dela vozačkog ispita. Samo u pojedinim auto-školama ispit nije održan, ali uzrok nije centralni informacioni sistem, već lokalni prekidi u interenet komunikaciji između pojedinih auto - škola i portala Državne uprave. Drugi razlog za otkazivanje i delimično kašnjenje sa početkom polaganja vozačkih ispita jeste zbog privikavanja ispitivača na stroge procedure pri autentifikaciji za otpočinjanje ispita”, rekao je Nedeljković.
Podsetimo, od pre desetak dana dana u Srbiji se vozački ispit, odnosno testovi za vozačku dozvolu, mogu polagati elektronski. U bazi MUP-a nalazi se 5.000 pitanja koja se slučajnim uzorkom stavljaju pred kandidate. Kako kandidati ne bi “prepisivali” svaka auto-škola u kojoj se polažu vozački testovi mora imati dve sigurnosne kamere. One ne samo da onemogućavaju prepisivanje, već i daju potvrdu da ispit polaže zaista kandidat koji je i prijavljen, tako da za njega to neće moći učiniti niko drugi.
Mogućnost prevare smanjena je i time što je neophodno da se kandidat uloguje uz pomoć korisničkog imena i šifre koje dobija u auto-školi ili uz pomoć čipovane lične karte i elektronskog potpisa, ukoliko ih ima. Ispite je moguće plagati samo za tu namenu osposobljenim računarima u auto-školi, jer sa drugim kompjutera nije moguće pristupiti ispitnom delu. Kako se u bazi podataka MUP-a nalazi 5.000 ispitnih pitanja koja se kandidatima dostavljaju metodom slučajnog uzorka gotovo je nemoguće da dva kandidata rešavaju identičan test.
Novina je i da budući vozači od kuće imaju mogućnost onlajn uvežbavanja, a nakon završenog testa odmah znaju da li su položili ili ne. Pitanja ne moraju da se rade radeom, jer postoji opcija de se, ako nisu sigurni, na sporno pitanje vrate i kasnije. Takođe, moguće je i ispravljanje odgovora ali samo dok vreme za polaganje ispita ne istekne.
LJ. Malešević
Skupa prva vožnja
Kandidati koji imaju više od 85 tačnih odgovora položili su pismeni deo vozačkog ispita. Teorijska obuka košta 12.000 dinara za 40 obaveznih časova, a isti toliki broj časova praktične obuke za volanom košta 40.000 dinara. Ovome treba dodati troškove polaganja teorijskog i praktičnog dela ispita od po 5.000 dinara. Na tih 62.000 treba dodati i cenu obaveznog polaganja prve pomoći koja se kreće od 5.000 do 8.500 dinara, kao i lekarski pregled koji je između 3.000 i 6.000 dinara.