Predmet o zadrugarstvu u poljoprivrednim školama u Vojvodini
Već iduće godine u petnaestak srednjih poljoprivrednih škola u Vojvodini, đaci četvrtih razreda trebalo bi da dobiju predmet o poljoprivrednom zadrugarstvu.
Prvo bi kroz projekat svi bili upoznati sa značajem i sadržajem novog predmeta, a zatim bi trebalo, posle procedure preko Ministrstva prosvete, da se od sledeće godine novi predmet uvede u redeovan nastavni program.
Ovo je u Skupštini Vojvodine bila tema radnog sastanka predstavnika škola s potpredsednikom Pokrajinske vlade i pokrajinskim sekretarom za obrazovanje, propise, upravu i nacionalne manjine – nacionalne zajednice Mihaljem Njilašem, pokrajinskim sekretarom za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo mr Vukom Radojevićem i predstavnicima Zadružnog sveza Vojvodine.
“Tri pokrajinska sekretarijata podržavaju ideju ovog projekta s ciljem da u srednjim poljoprivrednim školama učenici više saznaju o zadrugarstvu. Iza toga stoji pre svega naš Sekretarijat za obrazovanje, zatim Sekretarijat poljoprivrede i vodoprovrede i Pokarajinski sekretarijat za visoko obrazovanje, i tu računamo i na iskusne naučnike - stručnjake koji se nalaze u našem visokom obrazovanju”, rekao je Njilaš, istakavši i da zadrugarstvo ima svoju budućnost, kao savremeni vid zemljoradničkog organizovanja, drugačijeg od onog iz socijalističkih vremena i loših iskustava.
Po rečima pokrajinskog sekretara za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo mr Vuka Radojevića, sastanak je rezultat razgovora i dogovora sa Zadružnim savezom Vojvodine.
“Kao jedan od osnovnih prioriteta prepoznali smo uvođenje obaveznog predmeta o zemljoradničkom zadrugarstvu u srednje stručne poljoprivredne škole. U okviru tog budućeg predmeta postoji i prostor za uvođenje edukacije o pitanjima agrarne politike. Smatramo da je potrebno mlade poljoprivrednike učiti o značaju udruživanja u zemljoradničke zadruge koje imaju dugu tradiciju u Vojvodini, kao i da ih blagovremeno upoznamo s merama agrarne politike AP Vojvodine i Republike Srbije i isto tako o IPARD-u koji startuje ove godine, i svemu onome što nas očekuje u narednom periodu u procesu pristupanja Evropskoj uniji, a tiče se poljoprivrede”, rekao je mr Radojević.
Način organiozovanja i zapošljavanja
“Smataramo da je od izuzetnog značaja učenike u serdnjim školama, a kasnije i na adekvatnim fakultetima upozanti sa zadrugarstvom u poljoroivredi, budući da ono predstavlja jedan od načina za njihovo buduće organizoavnje u toj delatnosti. S druge strane, tu je i mogućnost zapošljavanja u okviru zemljoradničke zadruge, a to je i jedan od načina za povećavanje konkurentnosti koji oni treba da prepoznaju i pre nego što krenu s aktivnostima u poljoprivredi”, rekla je sekretar Zadružnog saveza Vojvodine mr Jovana Nestorov Bizon, predstavnica institucije iz koje je i potekla inicijativaza uvođenje predmeta o zadrugarstvu u škole.
“Verujemo da ćemo ovaj projekat, za koji smo već opredelili sredstva u buyetu Vojvodine za 2018. godinu u okviru Sekretarijata za poljoprivredu, uspešno relizovati u drugom polugodištu ove školske godine, a u međuvremenu zvanična inicijativa biće pokrenuta kako bi se ovaj predemet uveo kao obavezan u sve srednje poljoprivredne škole na teritoriji AP Vojvodine.”
Da za uvođenje novog predmeta ne bi trebalo da bude većih prepreka kaže koordinator praktične nastave i profesor u Srednjoj poljoprivrednoj školi u Futogu Vera Nikolić.
“Predmet zadrugarstvo bio bi veoma koristan za završna odeljenja neših smerova jer naši učenici faktički kroz četvorogodišnje školovanje prate proizvodnju hrane od njive do trpeze. Bilo bi veoma dobro da se zadrugarstvo uvede zajedno s predmetom preduzetništva, koji već postoji. Tako bi učenici stekli znanja i veštine potrebne za to da, kada nešto proizvedu, kako da ga plasiraju na tržište i naplate, da stvore neku dodatnu vrednost. Što se tiče nastavnika, svi naši zaposleni agronomi poljoproivredne struke mogu predavati taj predmet. Potrebno je samo promeniti plan rada i predmet ubaciti u nastavni program”, zaključuje Nikolić.
V. Crnjanski