Počelo bušenje tunela kroz Frušku goru
Sudeći prema fotografijama našeg foto-reporetara Slobodana Šušnjevića, počela je najvažnija etapa u izgradnji tunela pod Iriškim vencem – samo bušenje Fruške gore.
Kako za sada nismo dobili odgovore iz „Koridora Srbije”, nominalnog investitora Fruškogorskog koridora na čijoj trasi se buše ove dve tunelske cevi od oko 3,5 kilometra, možemo da zaključimo da je za oko mesce dana, kolko je razlika među pojedinim fotografijama koje smo napravili na licu mesta, kineska kompanija CRBC utvrdila prvo desni tunelski portal, a zatim i levi i počela proboj kroz planinu.
To se dešava nakon duge pripreme okolnog terena i zemljišta, jer, kako smo pisali pre skoro tri meseca, geologija Fruške gore nije bila naklonjena građevincima, koji su morali da ulože mnogo truda i rada da bi dodatno obezbedili padine najveće vojvođanske planine.
S toga se mogu i nazreti razlozi kašnjenja u odnosu na najavljeni početak bušenja tunela, koje je trebalo da počne krajem juna.
Kao što se da videti s fotografija, posao se u sepštembru odvijao pod dvojezičnim transparentom na kineskom i srspkom jeziku „Harmonija, ekologija, civilizacija” na kojem su se našli i gorski jelen, ali i panda. Nakon početka bušenja, ovaj trenaspert zamenila su dva, takođe dvojezična: konfučijanski „”Ne možete odsvirati produktivnu melodiju, bez zatezanja sigurne žice” i motivacioni „Građenje svesti o brendu,stvaranje odličnih projekata i nasledstva za buduće generacije”.
Direktor „Koridora Srbije” Aleksandar Antić je, početkom jula prilikom obilaska gradilišta drugog ključnog dela Fruškogorskog koridora, mosta preko Dunava između Petrovaradina i Kaća, naveo da izvođač radova, kineski CRBC, ima običaj da temeljno priprema uslove za izvođenje radova, da bi onda veoma brzo uradio zadati posao.
- Na tunelu radimo ulazni i izlazni portal, uradili smo sve pristupne saobraćajnice, obezbeđujemo sve kosine. Jako je važno da ta faza, pre nego što krenemo u bušenje tunela, bude temeljno urađena kako ne bismo imali problema tokom samog bušenja tunela i kako bismo stabilizovali čitavu tu konstrukciju - rekao je tada Antić izrazivši očekivanje da će se uskoro uspostaviti dinamika radova kojom će svi biti zadovoljni.
Radovi na dvocevnom tunelu ispod Fruške gore, a samim tim i na Fruškogorskom koridoru, svečano su otpočeli 1. maja 2021. godine. Trasa ove brze saobraćajnice duga je 47,7 kilometara i izdeljena je na četiri deonice: prva je od petlje s auto-putem E75 do Paragova, druga je od Paragova do početka obilaznice oko Rume, treća od petlje kod Kaća do petlje na auto-putu E75, a četvrta je sama obilaznica oko Rume.
Ovim pravcem prođe oko 900 kamiona dnevno i 10.000 vozila, što ga čini jednim od najopterećnijih u državi. Novi koridor će zaobići Irig sa zapadne strane, a u blizini će biti izgrađena i naplatna stanica. Kroz ugovor sa Kinom, država je obezbedila 715 miliona dolara za ovaj posao, čiji kraj je zakazan za april 2025. godine.
Osim što će omogućiti vezu sa auto-putem Ruma-Šabac i brzom saobraćajnicom Šabac-Loznica, te time i vezu zapadne Srbije i BiH ka severu i istoku, Fruškogorski koridor će izlaziti i na sadašnji auto-put Beograd-Subotica kod benzinske stanice „Minut”, ali i na budući auto-put Novi Sad-Zrenjanin-Beograd, čiji početak gradnje se očekuje krajem godine.
Ujedno, na teritoriji Novog Sada, Koridor će služiti kao južna i istočna gradska obilaznica za teretni saobraćaj, dok će ostala vozila moći da koriste i most koji se gradi između Novog Sada i Sremske Kamenice, jer će se obilaznica oko Kamenice ukrštati s Koridorom kod motela „Sunce” na Paragovu. Kao dodatak, za teške kamione i šlepere koji imaju krajnju adresu u Novom Sadu, gradi se i odvajanje prema drumsko-železničkom mostu, što će zapravo biti obilaznica oko Petrovaradina.
Od Fruškogorskog koridora se očekuje da rastereti od teškog teretnog saobraćaja Frušku goru, Irig, delove Novog Sada, prvenstveno Partizansku ulicu i Salajku i omogući brži i bezbedniji protok ljudi i robe.
S. Krstić