Почело бушење тунела кроз Фрушку гору
Судећи према фотографијама нашег фото-репоретара Слободана Шушњевића, почела је најважнија етапа у изградњи тунела под Иришким венцем – само бушење Фрушке горе.
Како за сада нисмо добили одговоре из „Коридора Србије”, номиналног инвеститора Фрушкогорског коридора на чијој траси се буше ове две тунелске цеви од око 3,5 километра, можемо да закључимо да је за око месце дана, колко је разлика међу појединим фотографијама које смо направили на лицу места, кинеска компанија ЦРБЦ утврдила прво десни тунелски портал, а затим и леви и почела пробој кроз планину.
То се дешава након дуге припреме околног терена и земљишта, јер, како смо писали пре скоро три месеца, геологија Фрушке горе није била наклоњена грађевинцима, који су морали да уложе много труда и рада да би додатно обезбедили падине највеће војвођанске планине.
С тога се могу и назрети разлози кашњења у односу на најављени почетак бушења тунела, које је требало да почне крајем јуна.
Као што се да видети с фотографија, посао се у сепштембру одвијао под двојезичним транспарентом на кинеском и срспком језику „Хармонија, екологија, цивилизација” на којем су се нашли и горски јелен, али и панда. Након почетка бушења, овај тренасперт заменила су два, такође двојезична: конфучијански „”Не можете одсвирати продуктивну мелодију, без затезања сигурне жице” и мотивациони „Грађење свести о бренду,стварање одличних пројеката и наследства за будуће генерације”.
Директор „Коридора Србије” Александар Антић је, почетком јула приликом обиласка градилишта другог кључног дела Фрушкогорског коридора, моста преко Дунава између Петроварадина и Каћа, навео да извођач радова, кинески ЦРБЦ, има обичај да темељно припрема услове за извођење радова, да би онда веома брзо урадио задати посао.
- На тунелу радимо улазни и излазни портал, урадили смо све приступне саобраћајнице, обезбеђујемо све косине. Јако је важно да та фаза, пре него што кренемо у бушење тунела, буде темељно урађена како не бисмо имали проблема током самог бушења тунела и како бисмо стабилизовали читаву ту конструкцију - рекао је тада Антић изразивши очекивање да ће се ускоро успоставити динамика радова којом ће сви бити задовољни.
Радови на двоцевном тунелу испод Фрушке горе, а самим тим и на Фрушкогорском коридору, свечано су отпочели 1. маја 2021. године. Траса ове брзе саобраћајнице дуга је 47,7 километара и издељена је на четири деонице: прва је од петље с ауто-путем Е75 до Парагова, друга је од Парагова до почетка обилазнице око Руме, трећа од петље код Каћа до петље на ауто-путу Е75, а четврта је сама обилазница око Руме.
Овим правцем прође око 900 камиона дневно и 10.000 возила, што га чини једним од најоптерећнијих у држави. Нови коридор ће заобићи Ириг са западне стране, а у близини ће бити изграђена и наплатна станица. Кроз уговор са Кином, држава је обезбедила 715 милиона долара за овај посао, чији крај је заказан за април 2025. године.
Осим што ће омогућити везу са ауто-путем Рума-Шабац и брзом саобраћајницом Шабац-Лозница, те тиме и везу западне Србије и БиХ ка северу и истоку, Фрушкогорски коридор ће излазити и на садашњи ауто-пут Београд-Суботица код бензинске станице „Минут”, али и на будући ауто-пут Нови Сад-Зрењанин-Београд, чији почетак градње се очекује крајем године.
Уједно, на територији Новог Сада, Коридор ће служити као јужна и источна градска обилазница за теретни саобраћај, док ће остала возила моћи да користе и мост који се гради између Новог Сада и Сремске Каменице, јер ће се обилазница око Каменице укрштати с Коридором код мотела „Сунце” на Парагову. Као додатак, за тешке камионе и шлепере који имају крајњу адресу у Новом Саду, гради се и одвајање према друмско-железничком мосту, што ће заправо бити обилазница око Петроварадина.
Од Фрушкогорског коридора се очекује да растерети од тешког теретног саобраћаја Фрушку гору, Ириг, делове Новог Сада, првенствено Партизанску улицу и Салајку и омогући бржи и безбеднији проток људи и робе.
С. Крстић