Održana deseta konferencija Food Talk na salašu 137
Deseta konferencija "Food Talk", organizovana na Salašu 137 u fokus je, osim načina na koji se hranimo, nastojeći da očuvamo zdravlje, stavila i probleme s kojima se suočava sektor turizma i ugostiteljstva.
Kako je na prvom panelu „Ima li kuvara u avionu“ rekla Jelena Šuleić, CEO grupacije "A hoteli", više se ne traži da ugostiteljski radnik ima noge, već da ume da diše. Samo u Srbiji u ovom sektoru nedostaje 16.000 radnika, poruka je ovog skupa.
"Trudimo se da se prvi panel bavi ozbiljnim temama. Nekada je to bila genetski modifikovana hrana, a danas su nam u fokusu izazovi HoReCa tržišta radne snage. Naša turistička i hotelijerska industrija raste, a naša država ne može da podmiri potrebu ljudima u ugostiteljstvu", rekao je, otvarajući konferenciju, Robert Čoban, vlasnik Color Media grupe, organizatora ovog skupa.
"Održavanje svih manifestacija na teritoriji AP Vojvodine je veoma značajno, jer se na taj način razvija turizam", rekao je pokrajinski sekretar za privredu i turizam dr Nenad Ivanišević. "Današnji događaj je jedan od najboljih načina da razmenimo iskustva sa regionom i više od toga. Vojvodinu doživljavamo kao svet u malom i imamo sa čim da se ponosimo, hranom, pićem, dušom ljudi koji ovde žive. Oni koji su posetili Vojvodinu žele da se vrate i iskustva su nam veoma dragocena, sa kojima ćemo još više obogatiti našu turističku ponudu i prikazati je svetskom turističkom tržištu", poručio je Ivanišević.
"Prostor za unapređenje gastro ponude je Vojvodini je veoma velik. U Vojvodine se nalazi, oko 150 vinarija, otud i mogućnost da se razvijaju vrhunska vina. Imamo veliku paletu tradicionalnih jela i proizvoda, ali je to potrebno promovisati. Stoga ćemo do kraja godine raspisati konkurs za uvođenje besplatnog interneta na određenim turističkim destinacijama u jedinicama lokalne samouprave kojim ćemo pomoći što bolju promociju destinacije i dostupnost potencijalnom turisti".
Član Gradskog veća za privredu, Milorad Radojević je naglasio da Grad Novi Sad intenzivno radi na novim konceptima turističke ponude i nastoji da je obogati iz godine u godinu.
"Trideset odsto turista od ukupnog broja koji dolaze u Novi Sad, a koji su obuhvaćeni anketom, kažu da dolaze upravo zbog gastronomije. Kao grad se trudimo da podržavamo male proizvođače hrane i pića, pre svega organsku proizvodnju i već imamo tri proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom, a od prošle godine smo počeli da podržavamo i preradu na malim gazdinstvima, kako bi svoje proizvode ponudili na tržišu, posebno u restoranima na teritoriji Grada Novog Sada ", istakao je Radojević.
Počasni gost konferencije bi je ambasador Meksika, Karlos Feliks Korona, a gostima je predstavljen gastronomski opus ove zemlje.
O tome kako odgajiti i zadržati kvalifikovanu radnu snagu, kao i šta je “ono nešto” zbog čega ugostiteljski i gastronomski radnici odlaze, govorili su Marija Martinović, Maestral Hotels and Casinos, Milorad Stošljević - Mile Pica, ugostitelj, Jelena Šuleić, CEO grupacije "A hoteli" i Svetislav Stojanović, glavni urednik "La Cucina Italiana" i "CafeBar & Restoran", "Hoteli & Restorani" i "Dessert & Gelato". Oni su poručili da vlasnici hotela i restorana moraju brzo da reaguju na veoma promenljivo tržište, da ozbiljno ulažu u kvalitetnu radnu snagu, kao i da su migracije, zbog kojih naši ljudi odlaze u Evropu, a nama stižu Kubanci i Nepalci – neminovnost, koju moramo da prihvatimo.
Panel “Spasimo hranu, spasimo humanost” bio je posvećen donacijama hrane u Srbiji danas. O načinima na koje možemo iskoristiti viškove hrane na opštu dobrobit govorili su Željko Mitkovski, Fondacija Ana i Vlade Divac i Jelena Bratić, Srpski filantropski forum.
Šta je danas ekskluzivna hrana i gde možemo da uživamo u njoj, pitanje je na koje su odgovore pokušali da daju Jasmina Vukašinović Tubić, Jasmin Maslina, Milorad Radojčić, Etno kuća Đeram, Mokrin, Damir Sertić, Master Chef, Zepter Hotel Beograd, kao i vlasnik Salaša 137 i domaćin skupa Aleksandar Samardžija – Splića, Većina anketiranih na pitanje bira li kavijar, beli tartuf ili foie gras, odgovorila da prednost daje guščijoj džigerici, a koliko je ukusna prisutni su imali priliku da probaju zalogaje s kavijarom i guščijom džigericom.
Gastronomadi i turistički poslenici predstavili su važnost brendiranja destinacija kroz hranu, vino i zanatsko pivo. O tome su govorili Vladimir Živanović, Turistička organizacija Zlatibor, Krešimir Macan, PR ekspert, Zagreb, Jelena Đorđević, PR zavoda za proučavanje kulturnog razvitka, Ivan Trifunavić, Turistička organizacija Vrnjačka Banja, Kornel Lašković, Turistička organizacija Sente, Ljubica Bošković, Turistička organizacija Pećinci i Nataša Pavlović, Turistička organizacija Vojvodine.
Šefovi kuhinja domaćih i inostranih restorana u Srbiji govorili su o svojim iskustvima, a tokom panela bili su posluženi zalogajčići spremljeni po njihovim receptima. U panelu su učestvovali Mirko Alajbeg & Pui Alajbeg, “Thai Zone” - restoran tajlandske kuhinje, Momir Alorić, "Đorđija" - restoran gruzijske kuhinje, Nemanja Kužet, “Smokvica” - restoran internacionalne kuhinje, Petar Stamenović, menadžer klastera “Deliblatska peščara” i vlasnik kompleksa Delibladska čarda Blagoje Milić, menadžer, Stojšić salaš, kao i Goran Kovačević, Sunčani Hvar hoteli.
Popodnevne sesije upotpunili su pisci Sava Damjanov, Duška Jovanić, Jelena Bačić Alimpić, Slavko Spasić, Nenad Novak Stefanović i Mihajlo Ramač. Oni su čitali odlomke oz svojih dela, posvećene hrani, i sećali se omiljenih gozbi, uz posluženje u vidu čokolade iz regiona.
"Food Talk" je zatvorio tradicionalni vinski panel La Traviata, začinjen degustacijom vina učesnika panela iz župskih vinarija Ivanović, Spasić, Minić, Milovanović i Živković.
I. Radoičić