Malo žena u nauci i tehnologiji, manje zarađuju od kolega
KOPAONIK: Nauka, tehnologija, inženjerstvo i matematika su ključne oblasti u ekonomiji, ali žene su u ovim sektorima u podređenom položaju, izjavila je stalna predstavnica Programa Ujedinjenih nacija za razvoj (UNDP) u Srbiji Frensis Pikap.
Ona je na panelu „Položaj žena u nauci, tehnologiji, inženjerstvu i matematici“ (STEM) naKopaonik biznis forumu istakla da postoji jaz i na tržištu rada, što je, kako je navela, izraženo i u IT sektoru, gde je mnogo manje zaposlenih žena a i njihova primanja su manja od primanja muškaraca.
„STEM sektor je takav da se radna mesta u njemu umnožavaju a kada bi među zaposlenima bilo više žena, to bi napravilo pomak, društva bi bila više jednaka a povećao bi se i bruto društveni proizvod“, rekla je Pikap.
Istakla je da bi trebalo bolje odgovoriti na potrebe tržišta rada i da bi veće uključivanje žena povećalo socijalnu bezbednost, smanjilo platni jaz i mogućnost siromaštva žena u starosti.
„Neophodno je eliminisati stereotip da je STEM zabran muškaraca. Ako učimo decu da ovo pripada dečacima zene će imati otpor prema ovome a ako ih učimo suprotno imaće uzore i biraće poslove u informatičkoj delatnosti“, rekla je Frensis Pikap.
Navela je da UNDP, zajedno sa Vladom Srbije, organizuje prekvalifikacije žena za informatičke poslove i da je u početku odziv žena bio mali ali da su se kasnije prijavljivale u većem broju.
Savetnica za bezbednost u klaudu u Majkrosoftu Jelena Bratić je navela da ova kompanija puno polaže na povećanje broja žena u njoj a posebno na tehničko- tehnoloskim pozicijama.
„Istraživanje govore da su mešani timovi bolji, inovativniji i da su oni gde je bar 30 odsto vodećeg ženskog kadra agilniji i profitabilniji“, navela je Bratić.
Predstavnica Regionalne mreže u STEM na Zapadnom Balkanu Tatjana Kecojević je ukazala da se sve nove potrebe tržišta rada ne mogu pokriti formalnim obrazovanjem, već neformalnim i da bi u te obuke valjalo uključiti žene koje nemaju posao ili stagniraju u poslu.
Prema njenim rečima tu bi i država mogla da pomogne tako što bi, između ostalog, podržala povezanost obrazovanja i prakse i obezbedila programe da se nezaposlene žene prekvalifikuju.