Klinički centar Vojvodine dobio akreditaciju o kvalitetu na sedam godina
NOVI SAD: Klinički centar Vojvodine nedavno je dobio akreditaciju o kvalitetu Ministarstva zdravlja, izdatu na sedam godina i postao je prva zdravstvena ustanova u Srbiji koja time može da se pohvali.
Direktor Kliničkog centra Vojvodine dr Petar Slankamenac je, govoreći o tome šta ovaj dokumenat znači za zaposlene, ali i za njihove pacijente, istakao da je za KCV ovo priznanje svim zaposlenima za unapre unapređenje kvaliteta rada i bezbednosti pacijenata u svim segmentima procesa rada.
- Akreditacija je dodatna motivacija, ali i obaveza da se nastavi jačanje stručnih kapaciteta i primena najsavremenijih dijagnostičkih i terapijskih metoda, kao i korišćenje savremenih sredstava komunikacije tipa telemedicine, u cilju podizanja nivoa usluga pacijentima. To što smo trenutno jedini klinički centar koji je ostvario akreditaciju na sedam godina predstavlja satisfakciju za dosadašnji napor, ali i dodatnu obavezu.
Pod akreditacijom se podrazumeva postupak ocenjivanja kvaliteta rada zdravstvene ustanove, na osnovu primene optimalnog nivoa utvrđenih standarda rada zdravstvene ustanove u određenoj oblasti zdravstvene zaštite, odnosno grani medicine. Akreditovanje zdravstvenih ustanova projekat je Ministarstva zdravlja “Razvoj zdravstva Srbije” koji se finansira iz kredita Svetske banke. Akreditaciju zdravstvena ustanova stiče na period od sedam godina, ako je ostvarila 71 posto do 100 posto ocena četiri i pet (podrazumeva unapređenu i najbolju primenu kriterijuma). Klinički centar Vojvodine trenutno ima oko 3.100 zaposlenih, od toga oko 2.500 zdravstvenih radnika. Hospitalizuje se oko 50.000 pacijenata
godišnje, a tokom godine u vanbolničkim uslovima pregleda se oko 500.000 pacijenata.
Kada zaista stavite pacijenta u središte sistema zdravstvene zaštite, onda svi medicinski, ekonomski, pravni i tehnički poslovi budu usmereni na unapređenje kvaliteta lečenja - ističe dr Slankamenac. - Kroz ovu prizmu meri se i rad Upravnog odbora, menaymenta, Stručnog saveta, Komisije za unapređenje kvaliteta rada i svih zaposlenih u ustanovi. Popravljeni su svi putevi, napravljeni novi parking prostori, uređene zelene površine, rekonstruisan deo toplovoda, sanirana kuhinja, ishrana se sprovodi po
prilagođenim dijetetskim tablicama. Započeta je rekonstrukcija Infektivne klinike, Ortopedije, Sudske medicine, ORL klinike, napravljeni projekti za rekonstrukciju Neurologije i Psihijatrije i Ambdominalne
hirurgije, a predviđena izrada projekataa za sve ostale klinike, poliklinike i Centralnog arhiva.
Kako ističe direktor KCV, obezbeđena su adekvatna sanitetska i
transportna vozila, započeta je implementacija kliničkog informacionog sistema, koji će svakako dodatno unaprediti kvalitet rada. Kupljeni su hidrološki instrumenti, uređaji za dijagnostiku i hirurgiju s minimalnom invazivnošću. Laboratorijska dijagnostika organizovana je po savremenim principima s racionalnom opremom uz preraspodelu posla sa službom Doma zdravlja.
- Klinički centar Vojvodine zahteva sveobuhvatan pristup i pomeranje s nulte tačke u svim segmentima – kaže načelnik KCV dr Petar Slankamenac. – Ipak, možemo izdvojiti uvođenje svetskog standarda u lečenju moždanog udara (trombektomija i telemedicina), uvođenje pounivazivne metode u lečenju tumora štitaste žlezde i formiranje Centra za transplantaciju organa, ćelija i tkiva koji obavlja poslove transplantacije organa, ćelija i tkiva za potrebe pacijenata KC i potrebe pacijenata koji se nalaze u transplantacionim programima Republike Srbije i Eurotransplant programu Evropske unije.
Kupljeni su ultrazvučni aparati i monitori, završava se montaža nove angio-sale u UC, a priprema prostor za novu magnetnu rezonancu, nove CT aparate i puno nove opreme za dijagnostiku i lečenje u hirurškim salama i poliklinici. Urgentni centar postao je deo plana mreže zdravstvene zaštitte, pošto je uvedena je služba urgentne medicine s organizacijom dinamike rada prema redu hitnosti.
Dr Slankamenac ističe da je ulaganje u opremu važan faktor zadovoljstva i radnika i pacijenata.
- Praćenjem zadovoljstva zaposlenih, ne samo u Kliničkom centru Vojvodine, već na nacionalnom nivou, utvrđeno je da osnovni uzrok nezadovoljstva zaposlenih nije finansijska nadoknada, već nezadovoljstvo opremom s kojom se radi, a samim tim i mogućnosšću ličnog profesionalnog razvoja.
U procesu akreditacije KCV je bio suočen s procesom samoocenjivanja, koji su izneli formirani timovi iz oblasti upravljanja i rukovođenja, upravljanja informacijama, ljudskih resursa, edukacije, zaštite životne sredine, radiološke, laboratorijske i farmaceutske delatnosti, hirurških i internističkih grana, urgentne medicine, rehabilitacije, ginekologije i akušerstva. Takav proces podrazumeva suočavanje sa svim uskim grlima u funkcionisanju, a pacijenti od ove akreditacije treba da imaju najveću korist, mada ne uvek tako jednostavno vidljivu.
- Sertifikat o kvalitetu podrazumeva da u zdravstvenoj ustanovi postoji redovna i vanredna kontrola nad primenom pozitivnih zakonskih propisa, vodiča dobre kliničke prakse, dobre laboratorijske prakse, procedura ustanove, kvaliteta stručnog rada i svih procesa koji direktno ili indirektno mogu uticati na kvalitet usluga. Takođe, prate se realne potrebe, kao i demografska struktura stanovništva koje predstavljaju polaznu bazu za utvrđivanje prioriteta prilikom uvođenja novih dijagnostičkih i terapijskih procedura – zaključio je naš sagovornik.
Ljubica Petrović
Foto: S. Šušnjević