GORAN VESIĆ UVERAVA Brza pruga do Subotice biće gotova do kraja 2024. godine
BEOGRAD: Izgradnja brze pruge do Subotice je prioritet kada je o izgradnji pruga reč i ona će biti završena do kraja 2024. godine, izjavio je danas ministar saobraćaja i infrastrukture u tehničkoj Vladi Srbije Goran Vesić i dodao da će ovo biti najbrže izgrađena pruga na svetu.
Vesić je za Tanjug rekao da je pruga trebalo da bude završena do sredine 2025. godine, ali je predsednik Srbije Aleksandar Vučić zamolio kineske graditelje da ubrzaju radove, što su oni i učinili, pa će novih 108 kilometara brze pruge biti urađeno do kraja sledeće godine.
„Time ćemo, sa postojećih 75 kilometara koje imamo od Beograda do Novog Sada, imati 183 kilometara. Kupujemo i pet kompozicija koji će se koristiti na pruzi Beograd-Budimpešta, a njen deo na mađarskoj strani biće gotov u drugoj polovini 2025. godine”, rekao je Vesić.
Naveo je da će se, kada ove pruge budu gotove, od Beograda do Subotice stizati za sat i 10 minuta vožnje. a od Beograda do Budimpešte za oko tri sata.
Govoreći o izgradnji pruge Beograd-Niš, za šta je od 2,7 milijardi evra koliko će koštati izgradnja, Evropska unija (EU) dala grant od 610 miliona evra, Vesić je rekao da će prvo biti raspisani tenderi za tri deonice pruge i da bi izgradnja mogla da počne sledeće godine.
„Pruga je dugačka 230 kilometara i očekujem da ćemo njome moći da se vozimo 2028. godine i da će se od Beograda do Niša putovati 100 minuta. U međuvremenu, mi već radimo prugu Niš-Brestovac, za šta smo takođe dobili grant EU, a počeli smo i obnovu pruge Niš-Dimitrovgrad, zajedno sa Bugarima i dogovorili se da projektujemo novu trasu pruge Niš-Dragoman”, rekao je Vesić.
Ministar je naveo da je i sa Severnom Makedonijom potpisan memorandum, kojim su dve zemlje zajedno nastupile pred EU za brzu prugu Niš-Skoplje, dužine oko 135 kilometara u Srbiji i oko 50 do 60 kilometara u Makedoniji.
Prema njegovim rečima ova pruga bi jednom bila produžena do Soluna i Atine, što znači da je Srbija na koridoru brzih pruga i da će naš region biti premrežen brzim prugama.
Kada je o putevima reč, Vesić je naveo da će put do Požege biti završen u septembru sledeće godine, 2024. se očekuje i početak izgradnje puta do Duge Poljane.
Dodao je da je u međuvremenu dogovoreno da se uradi projekat saobraćajnice Nova Varoš-Duga Poljana, kako Prijepolje, Priboj i Nova Varoš ne bi ostali "slepo crevo", već bi imali izlaz na auto-put preko brze saobraćajnice.
„Do kraja sledeće godine završićemo i brzu saobraćajnicu Šabac-Loznica, kao i Sremska Rača-Kuzmin. Izgradnja Dunavskog koridora napreduje a do kraja sledeće godine ćemo imati spojen Požarevac u punom profile”, rekao je Vesić.
Istakao je da će se graditi i auto-put Beograd-Zrenjanin-Novi Sad dužine 105,4 kilometara koji bi, kako se očekuje, mogao biti završen za četiri do pet godina, a gradiće se i 186 kilometara brze saobraćajnice tzv. smajli na severu Vojvodine.
Vesić se osvrnuo i na informacije koje su se pojavile prethodnih dana, a prema kojima je više puteva izgrađeno od 2000. do 2012. godine.
Naveo je da je tada zapravo urađeno malo više od 40 kilometara, a od 2012. više od 440 kilometara.
Vesić je najavio i da će do Nove godine biti raspisan konkurs za zamenu dizelaša čija je suština da će oni koji voze dizelaše sa motorom evro 1, 2 ili 3, a žele da ga zamene ekološki prihvatljivijim vozilom, moći svoj automobil da daju na reciklažu, a od države će dobiti novčanu pomoć za kupovinu vozila sa motorom evro 6.
Prema njegovim rečima, za ovu svrhu je za tri godine odvojeno 108 miliona evra a ovo je, kako je dodao, jedna od mera za smanjenje zagađenja vazduha.