Dve javne garaže u okviru kompleksa Instituta u Sremskoj Kamenici
Uprava za kapitalna ulaganja AP Vojvodine nedavno je raspisala tender za pribavljanje projektno-tehničke dokumentacije za izgradnju javne garaže u okviru kompleksa Instituta u Sremskoj Kamenici.
Planskom dokumentacijom garaža je predviđena između Institutskog puta i Ulice majora Tepića, a kako se iz projektnog zadatka može primetiti, planirana je višespratnica (2Su P 2), uz mogućnost parkiranja vozila na krovu, dok će kolski ulazi biti sa Institutskog puta.
Budući da će garaža biti izgrađena na teritoriji parka, koji je proglašen za Spomenik prirode i pod jurisdikcijom je Zavoda za zaštitu spomenika prirode Vojvodine, odabrani projektanti će tehničku dokumentaciju morati da usaglase s uslovima nadležne institucije.
„Od posebnog je značaja izgled objekta, pogotovo fasada orijentisana ka prilaznim putevima, kojima se dolazi do samog kompleksa Instituta. Projektant mora da osmisli objekat u duhu savremene arhitekture, primenom savremenih materijala i tehnoloških rešenja, imajući u vidu da se nalazi u zoni zaštite Spomenika prirode, a u svemu u skladu i prema uslovima izdatih od strane imaoca javnih ovlašćenja”, navedeno je u projektnom zadatku.
Maksimalna zona izgradnje je oko 3.200 metara kvadratnih, dok je procenjena bruto razvijena površina objekta 13.000 kvadrata, s tim da su moguća odstupanja, u zavisnosti od primenjenih tehničkih rešenja i razrade projekta.
Iako je Planskom dokumentacijom predviđen objekat Su P 2, uzimajući u obzir konfiguraciju terena, objašnjeno je da je moguće iskoristiti razliku u visinama na parceli, te projektovati dve poluukopane podzemne etaže. Na taj način bi, kako se očekuje, bio obezbeđen veći broj parking mesta i efikasnija iskorišćenost lokacije.
Planirana javna garaža spada u velike, pa bi, u skladu s tim, trebalo predvideti optimalan broj parkinga, od čega deset odsto mora biti za vozila osoba s invaliditetom. Osim toga, deo prostora će biti namenjen za parkirnje električnih i hibridnih vozila, što podrazumeva i instaliranje odgovarajuće opreme za punjenje.
Ponude na tender Uprave za kapitalna ulaganja AP Vojvodine podnose se do 9. septembra, a nakon zaključivanja ugovora, odabrani projektanti će tehničku dokumentaciju, idejno rešenje, projekat za građevinsku dozvolu sa tehničkom kontrolom i izvođački projekat, morati da završe za šest meseci, tačnije 180 kalendarskih dana.
Kružna raskrsnica
Kada je reč o saobraćajnoj infrastrukturi, u planu je gradnja novih pristupnih saobraćajnica, a, kao najveću intervenciju na postojećoj mreži, urbanisti su izdvojili gradnju kružne raskrsnice na centralnom delu platoa. Ta raskrnica biće višenamenska, pa je planirano da tu bude i okretnica za vozila javnog gradskog prevoza, dok će na centralnom ostrvu kružnog toka biti prostor za sletanje manjih helikoptera.
Podsećanja radi, Planom detaljne regulacije kompleksa Instituta u Sremskoj Kamenici, koji je u maju bio na javnom uvidu, urbanisti su predvideli proširenje kapaciteta te zdravstvene ustanove, odnosno rekonstrukciju i dogradnju starih, kao i izgradnju novih objekata. Procenjeno je da bi bolnički kapacitet mogao da se poveća za oko 220 postelja, odnosno sa sadašnjih 700 na 920. Takođe, plan predviđa i gradnju dve spratne garaže, ali i višenamenske kružne raskrsnice, u čijem bi centralnom delu, ostrvu, moglo da se organizuje sletanje manjih helikoptera. Sadašnji heliodrom se zadržava, a, ostavljena je mogućnost i, da on, u skladu s potrebama, bude izgraćen i na nekom od objekata u okviru kompleksa ili pak drugim raspoloživim površinama.
Nacrtom je obuhvaćeno područje površine 36,92 hektara, od čega 35,1 hektar zauzima kompleks Instituta za plućne bolesti, Instituta za onkologiju i Instituta za kardiovaskularne bolesti. Urbanisti su prostor podelili na pet celina – zona bolničkih objekata, parking-zona, tehno-ekonomski blok, stambena kolonija i zona rekreativnih sadržaja.
Institutski park - zaštićeno područje
Park oko bolničkih zgrada projektovan kao park specijalne namene oko Bolnice za lečenje tuberkuloze i drugih plućnih bolesti i predstavlja zakonom zaštićeno područje – spomenik prirode. Park je inače pod zaštitom od 1976. godine, odlukom tadašnje Skupštine grada, a 2016. zona zaštite je proširena.
Novi plan predviđa da parkovski prostor u okruženju Instituta u Sremskoj Kamenici bude maksimalno zaštićen, uz dodatno uređivanje. Manji broj stabala biće uklonjen, zbog proširenja kapaciteta, i to pod odgovarajućim uslovima nadležnog zavoda za zaštitu prirode. Objašnjeno je da parkovska površina predstavlja jednu od osnovnih karakteristika planom obuhvaćenog prostora, kao i da ima dodatnu zdravstvenu ulogu.
Bolnički kompleks organizovan je tako da se na najvišoj koti (oko 184 m n.v) nalazi glavna zgrada – stacionar, koji koriste sva tri instituta. Urbanisti podsećaju da je taj objekat, kao i većina drugih, izgrađen 1960. godine, te da je tokom godina dograđivan i nadograđivan i trenutno ima 33.734 kvadrata korisne površine, s tim da se spratnost pojedinačnih segmenata kreće do pet etaža. Za potrebe Instituta za onkologiju, kao aneks glavnoj zgradi sa jugozapadne strane je 1995. godine sagrađen objekat magnetne rezonance. Sa iste strane glavne zgrade nalaze se dva ukopana bunkera za visokovoltažnu terapiju i radiologiju, dok je 2010. godine sa severoistočne strane sagrađen aneks Instituta za plućne bolesti, u kom je radioterapijski centar i dodatni prostor za Institut za kardiovaskularne bolesti. Severno od glavne zgrade su Kongresni centar i administrativna zgrada, a, pored sale za skupove i pratećih sadržaja, u okviru Kongresnog centra se nalaze i restoran, bar i prodavnica. Glavni parking, površine oko 9.600 metara kvadratnih, s oko 420 mesta, koji koriste zaposleni i posetioci, je severno od administrativne zgrade, odnosno sa istočne strane glavnog pristupnog puta, dok je sa zapadne strane još oko 100 parkinga.
Između istočne granice kompleksa i puta locirani su objekti tehno-ekonomskog bloka poput perionice, kotlarnice, garaže, magacina za tehnički materijal, cvećare sa staklenom baštom, peć za spaljivanje, sagrađeni 1960. godine, dok je objekat za preradu vode izgrađen 1999. U toj zoni nema uređenog parking-prostora, te su automobili smešteni na zelenoj površini, među drvećem i na asfaltiranim pristupima objektima.
U tekstu plana je navedeno da će svi bolnički, administrativni i ekonomski objekti biti zadržani, s tim da je moguće povećanje korisne površine, za oko pet odsto, odnosno rekonstrukcija, nadgradnja i dogradnja, uz minimalni uticaj na zaštićeno područje – park Instituta. Namena objekata, kako je objašnjeno, može biti promenjena, ali u okviru delatnosti za potrebe zdravstvenih ustanova.
Predviđena je nadgradnja objekta magnetne rezonance i to za četiri etaže, dok će na južnom delu te zgrade biti dograđen aneks za potrebe proširenja prostora u funkciji Centra za imiying dijagnostiku Instituta za onkologiju (CID IOV). Planiran je aneks bruto površine oko 180 metara kvadratnih, visine do četiri sprata (P 4).
Urbanisti su predvideli gradnju tri nova bolnička objekta, ali i novog javnog toaleta kao i dve spratne garaže.
Novi bolnički objekat planiran je zapadno od glavne zgrade, dok je istočno od magnetne rezonance predviđen „pet sken“ centar (pet scan), čija je gradnja u toku. Osim toga, predviđena je zamena administrativne zgrade i izgradnja bolničkog bloka objekta za potrebe polikliničkog lečenja i administracije, s tim da je maksimalna visina glavnih zgrada do pet spratova (Su P 5), a pratećih objekata do dva (Su P 2).
Zgrade tehničkog bloka, koje su izdvojene u zapadnom delu kompleksa, ostaju na istom mestu, a uz tu zonu planirana je nova jednospratnica (Su P 1), za potrebe arhiva sva tri Instituta.
Koncept saobraćajnog rešenja se zadržava, a parkiranje je planirano na dva mesta, na za to već formiranim površinama, uz mogućnost izgradnje spratnih garaža do dve etaže (Su P 2). Interesantan je podatak da iako je broj nadzemnh etaža ograničen, to nije slučaj s podzemnim. Izgradnjom garaža broj parking mesta povećao bi se sa 808 na 1093, odnosno 1.453, ukoliko budu izgrađena oba objekta.
Jovana Vukašinović