Čemu služe učitelji i nastavnici
Škola je pored ostalog i mesto gde se stiču i osnovna životna iskustva. Nažalost, tu se deca susreću sa malim nepravdama, spremajući se za one veće, koje ih neminovno čekaju u životu.
Ako već nisu uzrok, kršenja pravila i nepravdi, učiteljima i nastavnicima je u opisu posla da reaguju na njih, otklone ih, što uglavnim i čine, osim kada im se u posao ne umeša “spoljna sila”.
Kolektiv SSŠ „Dr Radivoj Uvalić“ u Bačkoj Palanci odlučio je da slučaj školske nepravde obelodani uz pomoć sidikata, smatrajući da nije usamljena, da se takvi slučajevi javljaju i u drugim školama.
Tako u svom pismu upućenom Uniji sindikata prosvetnih radnika kolektiv pomenute škole iznosi primer “namicanja superprava pojedinih učenika od strane inspektora, savetnika, načelnika i ostalih eksponenata prosvetnih i ostalih vlasti, moćnih roditelja, a sve pod sveprožimajućim plaštom političkih partija”. Tako, “nema tog učeničkog prestupa, beskonačnog izostajanja ili nepoloženog ispita koji se ne može opravdati i preinačiti ovakvom frankenštajnskom mašinerijom”, navodi se u pismu škole da bi se iznela hronologija slučaja.
Priča počinje na kraju prvog razreda školske 2013/2014, kada učenik škole SSŠ „Dr Radivoj Uvalić“ iz Bačke Palanke dobija zaključnu ocenu četvorku iz engleskog jezika. Roditelj se obraća školi i prosvetnoj inspekciji pisanim putem, u kome iznosi brojne primedbe na račun škole i nastavnika škole, i za svoje dete zahteva zaključnu ocenu odličan (5), naglašavajući kako nikakav novi ispit ne dolazi u obzir jer on „zna da dete zna za 5“, navodi se u pismu Sindikata. Prosvetni inspektor opštine Bačka Palanka zaključuje da postupak zaključivanja ocene nije pravilno izveden, i da se mora zaključiti ocena odličan (5). “Iako prosvetna inspekcija ne zaključuje ocene već, koliko znamo, Odeljenjsko veće, nakon brojnih intervencija učenik dobija željenu ocenu i novo svedočanstvo, kažu u pismu sindikalni radnici ove bačkopalančke škole.
Pomenuti učenik je, kažu u pismu, sledeće školske godine išao na popravni ispit iz matematike, koji nije položio u avgustovskom popravnom roku. Roditelj je krenuo oprobanom procedurom: žalba Školi, koja je odbijena, pa žalba prosvetnoj inspekciji koja poništava ispit, iz razloga “koji su relevantni koliko i vreme toga dana”, kažu u pismu i dodaju da se, “uvek može naći poneki zarez koji nedostaje, a možda čak i ceo dokument”. Dešava se dalje da na ponovljenom ispitu učenik ne želi da radi ni pismeni niti usmeni deo ispita jer smatra da zadaci nisu adekvatni. “ Možda bi neko i pomislio da je tako, ako ne bi pogledo zadatke koje široka matematička javnost ocenjuje kao izuzetno lake, i primerenije trogodišnjem nego četvorogodišnjem obrazovnom profilu”, kažu ogorčeni profesori bačkopalanačke škole, okupljeni u Uniji sindikata prosvetnih radnika Srbije.
Kakvog to traga ostavlja na učenike, kakvu sliku o sistemu vrednosti stiču već u školi, kada je moguće da pravila (zakon) važe “sve dok mi odgovaraju, u suprtnom učiniću sve da budem specijalan. Spremaju li se tako deca za društvo “specijalaca” - koji sa tako stečenim znanjem specijalci svakako nisu.
V. Crnjanski
Pravo i pravda nisu uvek jednaki
- Prosvetna inspekcija po propisima ima pravo da poništi ispit, ukoliko naiđe na propuste ili nepravilnosti – kaže docentkinja Pravnog fakulteta dr Dragana Ćorić.
Ostaje, međutim, otvoreno pitanje ima li pravo inspekcija da naloži koju ocenu dete traba da dobije i čemu onda služe profesori. Tako se potvrdilo da pravo i pravda ne moraju da uvek budu jednaki.