Чему служе учитељи и наставници
Школа је поред осталог и место где се стичу и основна животна искуства. Нажалост, ту се деца сусрећу са малим неправдама, спремајући се за оне веће, које их неминовно чекају у животу.
Ако већ нису узрок, кршења правила и неправди, учитељима и наставницима је у опису посла да реагују на њих, отклоне их, што углавним и чине, осим када им се у посао не умеша “спољна сила”.
Колектив ССШ „Др Радивој Увалић“ у Бачкој Паланци одлучио је да случај школске неправде обелодани уз помоћ сидиката, сматрајући да није усамљена, да се такви случајеви јављају и у другим школама.
Тако у свом писму упућеном Унији синдиката просветних радника колектив поменуте школе износи пример “намицања суперправа појединих ученика од стране инспектора, саветника, начелника и осталих експонената просветних и осталих власти, моћних родитеља, а све под свепрожимајућим плаштом политичких партија”. Тако, “нема тог ученичког преступа, бесконачног изостајања или неположеног испита који се не може оправдати и преиначити оваквом франкенштајнском машинеријом”, наводи се у писму школе да би се изнела хронологија случаја.
Прича почиње на крају првог разреда школске 2013/2014, када ученик школе ССШ „Др Радивој Увалић“ из Бачке Паланке добија закључну оцену четворку из енглеског језика. Родитељ се обраћа школи и просветној инспекцији писаним путем, у коме износи бројне примедбе на рачун школе и наставника школе, и за своје дете захтева закључну оцену одличан (5), наглашавајући како никакав нови испит не долази у обзир јер он „зна да дете зна за 5“, наводи се у писму Синдиката. Просветни инспектор општине Бачка Паланка закључује да поступак закључивања оцене није правилно изведен, и да се мора закључити оцена одличан (5). “Иако просветна инспекција не закључује оцене већ, колико знамо, Одељењско веће, након бројних интервенција ученик добија жељену оцену и ново сведочанство, кажу у писму синдикални радници ове бачкопаланчке школе.
Поменути ученик је, кажу у писму, следеће школске године ишао на поправни испит из математике, који није положио у августовском поправном року. Родитељ је кренуо опробаном процедуром: жалба Школи, која је одбијена, па жалба просветној инспекцији која поништава испит, из разлога “који су релевантни колико и време тога дана”, кажу у писму и додају да се, “увек може наћи понеки зарез који недостаје, а можда чак и цео документ”. Дешава се даље да на поновљеном испиту ученик не жели да ради ни писмени нити усмени део испита јер сматра да задаци нису адекватни. “ Можда би неко и помислио да је тако, ако не би погледо задатке које широка математичка јавност оцењује као изузетно лаке, и примереније трогодишњем него четворогодишњем образовном профилу”, кажу огорчени професори бачкопаланачке школе, окупљени у Унији синдиката просветних радника Србије.
Каквог то трага оставља на ученике, какву слику о систему вредности стичу већ у школи, када је могуће да правила (закон) важе “све док ми одговарају, у супртном учинићу све да будем специјалан. Спремају ли се тако деца за друштво “специјалаца” - који са тако стеченим знањем специјалци свакако нису.
В. Црњански
Право и правда нису увек једнаки
- Просветна инспекција по прописима има право да поништи испит, уколико наиђе на пропусте или неправилности – каже доценткиња Правног факултета др Драгана Ћорић.
Остаје, међутим, отворено питање има ли право инспекција да наложи коју оцену дете траба да добије и чему онда служе професори. Тако се потврдило да право и правда не морају да увек буду једнаки.