Sačuvane vesti Pretraga Navigacija
Podešavanja sajta
Odaberi pismo
Odaberi grad
  • Novi Sad
  • Bačka Palanka
  • Bačka Topola
  • Bečej
  • Beograd
  • Inđija
  • Kragujevac
  • Leskovac
  • Niš
  • Pančevo
  • Ruma
  • Sombor
  • Stara Pazova
  • Subotica
  • Vršac
  • Zrenjanin

Alkohol integrisan u sve pore našeg društva

09.12.2018. 09:00 09:06
Piše:
Foto: pixabay.com

Oko 96 odsto mladih u Srbiji uzrasta između 15 i 30 godina probalo je alkohol, podaci su istraživanja Centra za omladinski rad, koji su predstavljeni na nedavno održanoj info sesiji za medije „Šta sve (ne) može mamurno društvo - mladi između sistemske zaštite i društvenih okolnosti”.

Kako je ustanovljeno još na samom početku skupa, budući da su svi prisutni podelili svoje priče, mahom tragične i traumatične, a koje se tiču alkohola i alkoholizma, svi smo deo te poražavajuće statistike koja postane stvarna tek kada se naglas izgovore određena iskustva. Ipak, celokupni rad CZOR se fokusira na mlade u ovom slučaju u korelaciji sa alkoholom kao neizostavnim segmentom njihovih života još od malih nogu.

- Rekla bih da svi mi odrasli imamo veliku ulogu u tome da utičemo na mlade, jer svesno podstičemo kulturu konzumiranja alkohola i alkoholizma, odnosno prećutno, ili vrlo otvoreno, podržavamo taj fenomen - kaže koordinatorka Info sesije Marijana Rodić. - Mislim da jesmo mamurno društvo. Alkohol je toliko duboko integrisan u sve pore, od onog momenta kada vam stariji u porodici umaču cuclu u rakiju ili pivo, gde se kreira taj pozitivan pristup ka alkoholu, da je to potpuno u redu. I da vas društvo diskriminiše ako ne pijete alkohol, da ste obeleženi. Pogotovo tinejdžerima je to strašno jer ih drugi ismevaju i bivaju neprihvaćeni, što dovodi do novih problema kao što su izolovanost, depresija, sklonost ka suicidu.

S druge strane, nailazi se na institucionalni problem jer zakoni u kojima se iole govori o mladima u kontekstu alkohola, i obrnuto, nisu međusobno usaglašeni. Tako, na primer, Zakon o zaštiti potrošača u Članu 24 navodi da je „zabranjena prodaja, usluživanje i poklanjanje alkoholnih pića (...) licima mlađim od 18 godina života”, dok Zakon o javnom redu i miru u Članu 21 kaže da „ko prodaje alkoholno piće licu koje pod očiglednim uticajem alkohola naruši red i mir ili maloletnom licu koje nije navršilo 16 godina života” biće kažnjeno određenom novčanom kaznom. Poredeći samo ta dva zakona, dolazi se u zabludu koji ima veću snagu i na koji bi se pozvala osoba od 16 godina koja bi narušila red i mir u alkoholisanom stanju, a koja je taj alkohol kupila u prodavnici. S druge strane, Zakon o oglašavanju prejudicira da reklamiranje alkoholnih pića ne sme da navodi na prekomernu upotrebu alkohola, a ni da stvara utisak da upotreba doprinosi društvenom i seksualnom uspehu (Član 47). U tom kontekstu, „prekomerna količina” je relativna stvar, budući da alkohol ne utiče na svakog konzumenta pođednako, navodi naša sagovornica iz CZOR.

- Mi okupljamo predstavnike različitih institucija kako bi se razvio dijalog i to nam je važno i ne možemo da radimo deo posla koji treba da sprovode državne institucije. Mi smo samo strana koja pomaže da se malo ozbiljnije razmišlja o zdravlju i bezbednosti mladih. Na našim okruglim stolovima često diskutujemo o tome da li treba primati donacije od alkoholne industrije - kaže Rodić. - S druge strane, institucije koje se bave obrazovanjem mladih indirektno promovišu alkohol. Ako su to maturske večeri u školama, profesori koji bi trebalo da budu mladima uzor, pred njima konzumiraju alkohol. Pitam se da li mi kao profesionalci shvatamo nivo naše odgovornosti? Mislim da ličnim primerom treba da budemo odgovorni, da ne budemo licemerni.

U promociji zdravih stilova života veliku ulogu, svakako, imaju mediji koji, s jedne strane reklamiraju alkohol, a s druge govore o tome kako on nije poželjan.

- Mislim da mediji imaju moć, ali da toga nisu dovoljno svesni i da se uvek vadimo na to „ko će nas da čita, gleda, sluša“. Pa, hajde da vidimo ko će da nas čita, gleda i sluša. Valjda zbog toga sve ovo i radimo - ističe autorka emisije „Reflektor” na Radio Novom Sadu, Marija Marić koja se trudi da dopre do svih generacija, a naročito mlađih sa željom da ih podstakne da razmišljaju. - Mislim da je tu veliki problem koji se tiče finansiranja samih medija. Svako na neki način može da bude finansijer medijske organizacije i na neki način utiče na to šta će biti objavljeno, a šta neće. Ali ne mogu da se pomirim sa tim da se ne bavimo tim temama. Možda će se rezultat sam pojaviti za desetak godina, ali mislim da ne treba odustajati. Ako se donose neki zakoni i mere, treba postaviti pitanje zašto se oni donose i da li se postižu određeni rezultati. Ako nema rezultata, onda smo promašili u tome što radimo.

Nemoguće je stvoriti društvo u kom se ne konzumira alkohol, naročito kad je on utkan duboko u našu tradiciju i kulturu, ali, kako su se naše sagovornice složile, nije ni normalno da se sve leči alkoholom koji, zapravo, samo produbljuje probleme i stvara nove.

Lea Radlovački

Piše:
Pošaljite komentar
Iskustvo mladih sa alkoholom najčešće traumatično

Iskustvo mladih sa alkoholom najčešće traumatično

21.11.2018. 10:03 10:07
Svaki drugi vozač ne može da se uzdrži od alkohola

Svaki drugi vozač ne može da se uzdrži od alkohola

14.11.2018. 16:34 16:39