STARTAP KOMPANIJE ZAPOSLILE 6.000 LJUDI, A VREDE MILIJARDU EVRA Nove ideje vuku celu domaću ekonomiju
U poslednjoj deceniji Srbija je doživela ekspanziju inovativnih biznisa i učetvorostručila broj startapa.
Sada u našoj zemlji ima oko 800 startapa i njihov broj stalno raste. Prema nekim analizama, rast startapa iznosi 30 odsto godišnje, pa bi i u toku ove godine moglo da ih bude više od 1.000. Procenjuje se da u ovoj oblasti radi oko 6.000 ljudi, a da je prednost startap ekosistema oko 1,1 milijardu dolara.
Po rečima osnivača i člana uprave New Frontier Group Branislava Vujovića i na nedavnom Kopaonik biznis forumu razgovaralo se o novim startap idejama, a još prošlog foruma pokrenuta je inicijativa kako da se povežu startap kompanije s velikim korporacijama jer se pokazalo da to nedostaje, a da startapi velikim korporacijama mogu da pomognu da bolje plasiraju svoje proizvode.
- Želeli smo da razvijemo jedan program pomoću kojeg ćemo doći do ljudi koji zaista žele da prihvate neke inovacije, a rade u velikim korporacijama ili u srednjim firmama, da im pokažemo da mogu da budu partneri sa ovim startapima - rekao je on. - Veoma je važno da velike kompanije koriste rešenja startapova jer tako mogu da unaprede svoje proizvode, dobiju povratnu informaciju i mnogo brže i bolje razvijaju svoje proizvode ili usluge, prilagode se tržištu i to je izuzetno značajno.
Poljoprivreda je grana u kojoj inovacije mogu da se plasiraju na više načina i da je unaprede
Suosnivač kompanije „Dirateh” Nikola Golović rekao je da se njihov startap bavi sistemima za detekciju anomalija, kako bi pomogli proizvođačima da obezbede kontrolu kvaliteta proizvoda korišćenjem veštačke inteligencije i naprednih algoritama za obradu slike. On je ukazao da se prema svetskim zapadnim studijama 20 odsto troškova od ukupnih prihoda proizvođača troši na menadžment defektnih proizvoda.
- Trenutni fokus nam je prehrambena industrija, gde proizvođači hrane treba da isporuče bezbedan proizvod potrošaču bez kontaminacije koja ugrožava zdravlje ljudi - rekao je Golović.
Brzina, efikasnost i profitabilnost
Suosnivač B2Bee Luka Radovanović rekao je da ova kompanija menja industrije u najboljem mogućem smislu.
- Mi donosimo brzinu, efikasnost i profitabilnost kompanijama - rekao je on. - Imamo procesor, koji sakuplja informacije i struktuira ih i na osnovu njih donosi odluke važne za određene kompanije. Mi, zapravo, imamo više treniranih AI agenata, koji rade za različite oblasti u okviru kompanije. I ti agenti rade uz saradnju ‘orkestrator’ agendi, koje vode računa šta rade ostali AI agenti. Našim klijentima na osnovu njihovih podataka kreiramo kolektivnu inteligenciju i na osnovu toga donose se odluke u realnom vremenu.
Kompanija „Kropt” bavi se veštačkom inteligencijom u oblasti poljoprivrede, a po rečima suosnivača ove kompanije Marka Oskara, poljoprivreda je grana u kojoj inovacije mogu da se plasiraju na više načina i da je unaprede.
- „Kropt” se specijalizovao za velike kompanije jer je inovacije teško plasirati direktno samim poljoprivrednicima i to smo shvatili odmah po osnivanju, kada nas je bilo petoro ljudi i bilo je teško da svoje ideje plasiramo do 400.000 poljoprivrednika - rekao je on. - Na osnovu analize podataka koji se beleže (klima, zemljište), napravili smo modele veštačke inteligencije, koji predviđaju prinos različitih sorti, pa je, kao što u ekonomiji postoji portfolio investicija, i ovde napravljen portfolio različitih sorti.
D. Mlađenović